Jag har redan hittat några alternativ men jag hade förväntat mig att operatören skulle certifiera ett antal produkter som är lämpliga och gör det lätt att få tillstånd.

Vid platser där det inte går att få adsl eller annat trådat bredband så brukar jag installera Net1. Det är en trådlös router med extern riktantenn som levereras direkt av operatören. I samma router finns en inbyggd telefoniadapter som gör att man kan få sitt "fasta" nummer kopplat till en telefon eller flera telejack i huset och där kopplar man in sin dect eller kobra.

Det är uselt att inte 3g-operatörerna kan leverera egna routers/repeaters med riktantenn.

Ulf Seijmer skrev:
Det enklaste är en 3G router med extern antenn och inbyggt trådlöst nätverk om man vill ha en sådan setup. Nackdelen är att den som ringer in måste veta att det bara går att nå dig via skype. Förordar 3G förstärkare, priset är ungefär samma som routern, då får du med tal och data på en gång.
Skype? Det är väl bara att köra vanlig IP-telefoni?

Vi kör IP-telefoni hemma (via ADSL och en Siemens S-675IP DECT basstation), vi har två nummer hos Phonzo och ett hos AllTele.

På sommaren tar vi med den trådlösa basstationen och kopplar in till 3G-routern på landet och flyttar på så vis med oss hemtelefonerna till landet.

Att jag skrev Skype i svaret beror på att inlägget jag svarade på handlade om Skype. Jag har själv inte testat med IP telefoni, det var ett bra tips av dig.

Jag sitter i mitt hem i Jordbro något söder om söder i Stockholms län.
Vi har viss täckning i vårt hus ibland är det full täckning för att sedan bli noll.

Har haft många samtal med operatören Telenor som inget gör, de har ett öppet ärende om att jag vill ha förstärkt signal men ingen handlingsplan på att göra något.

De påstår att det ej går att mäta vilken mottagning man har. Vilket inte stämmer då man snabbt kan googla fram företag som erbjuder denna tjänst.

Att säga upp familjens 3 abonnemang i förtid går inte enligt Telenor då det står i det finstilta att de garanterar inte täckning överallt.

De uppmanar mig att skaffa en "bumber" som förstärker signalen och sätts på telefonen, detta känns bara löjligt då vi har 3 telefoner i olika modeller.

Ett annat förslag jag fick var att koppla bort 3G nätet, vad ska vi då med med våra smartphones till?

Detta är ett i mina ögon väldigt bra alternativ. jag hittade ett annat alternativ som säkert är något bättre men betydligt dyrare:

Undrar fortfarande om det är någon som har testat denna än?

Jag har dock svårt att se att just denna ska kunna störa ut andras signaler då den räcker runt 25 kvm.

zzeezz skrev:
Ett annat förslag jag fick var att koppla bort 3G nätet, vad ska vi då med med våra smartphones till?
När du är hemma kör du väl telefonerna på WiFi? Du kan i så fall koppla bort 3G när du är hemma. Det är billigare att fixa bra WiFi-täckning hemma än att skaffa en dyr 3G-repeater.

Är inte hemma på detta så jag frågar istället.
Enligt Telenor så ska telefonen ringa via gsm nätet om jag stänger av 3G på telefonen.

Du menar alltså att den ringer via WIFI om jag har det trådlöst hemma (& har stängt av 3G)?

Det är inte så då bara att man bara kan ringa via skype och liknande tjänster?

MVH

Om du stänger av 3G så går vanliga röstsamtal automatiskt med "2G", dvs GSM.
GSM är värdelöst för dataöverföring, så vill du surfa etc. så ska du samtidigt vara uppkopplad på ditt trådlösa nätverk. Då funkar även Skype och liknande.

Det är ju inte ett alternativ. Täckningen på gsm nätet är inte mycket bättre än 3G nätet. Att ringa via skype & liknande går väl men att få andra att ibland ringa på det sättet går inte.
En förstärkare är som jag ser det enda alternativet.

Vid vår sommarstuga så har vi katastrofalt dålig täckning. Man brukar få gå ut på bron luta sig några grader sidledes för att sen stå blickstilla under tiden samtalet pågår. Kan se roligt ut, men vid dåligt väder så är det inte kul.

Vi har sommarstället i Norrbottens inland, hyfsat långt från myndigheter som kan bli irriterade över ej godkänd utrustning. Jag har därför kollat in lite mobilrepeatrar från England som finns i diverse olika utföranden beroende på om du vill ha alla frekvensband, hur stor yta den skall täcka samt antalet telefoner som skall repeteras.

Yttre antenn sätts på mast och repeatern inomhus. Har som sagt inte köpt och testat ännu, men om någon vill läsa på och bilda sig en egen uppfattning så är länken här:

http://www.mobilesignalbooster.co.uk/

MVH

Anders

zzeezz skrev:
Detta är ett i mina ögon väldigt bra alternativ. jag hittade ett annat alternativ som säkert är något bättre men betydligt dyrare:

Undrar fortfarande om det är någon som har testat denna än?
Den första länken funkade inte, och den andra avser ju faktiskt den repeater som jag läste om då jag en gång startade den här tråden. (Zboost One YX-400U). Tycker den känns intressant eftersom den verkar så enkel...

Jag har via jobbet köpt hem en betydligt mer avancerad utrustning, men som förutsätter inne- och uteantenn, samt kabel emellan för strömförsörjning. Jag testade den med båda antennerna inomhus, men fick inte till någon signal i alla fall, och då tröt inspirationen. Kanske skapade jag något slags rundgång när båda antennerna var inomhus, jag vet inte.

Skulle därför också gärna höra om någon testat Zboost eller något liknande, dvs. där det framstår vara som att ansluta en brödrost till eljacket och ställa i fönstret....

Glöm inte det finstilta: Det behövs tillstånd för att använda den. Att köpa den innan du har tillstånd är lite dumt, börja med att kolla om det öht går att få tillstånd. Att använda den utan tillstånd kan bli dyrt.

Nerre skrev:
Glöm inte det finstilta: Det behövs tillstånd för att använda den. Att köpa den innan du har tillstånd är lite dumt, börja med att kolla om det öht går att få tillstånd. Att använda den utan tillstånd kan bli dyrt.
Den där diskussionen avhandlades redan på första sidan i den här tråden. Fortfarande är det väl ingen som råkat illa ut för att ha satt upp en sån här repeater olovandes. Bor man så till att det behövs en repeater för att få mottagning, så finns det väl kanske normalt ingen annan som störs. Och då borde det ju vara riskfritt att bryta mot kravet på samtycke.

Bor du istället i stan finns ju en uppenbart risk att en störning kan leda till negativa konsekvenser. Men i de flesta fall där det finns många grannar så finns det väl också tillräcklig täckning. Eller?

Nerre skrev:
För er som tycker att det här med tillstånd är fånigt.

[länk]
Fånigt vet jag inte, men intressant att se att det faktiskt finns ett exempel där repeater lett till störningar... Tack för länken!

Sen kan man väl fundera på den journalistiska vinkeln i artikeln. Borde inte en reporter fundera lite över varför någon sätter upp repeatrar? För att det är kul? För att sabba mottagningen för andra? Eller kanske, bara kanske för att Telia inte har täckning där det behövs...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.