65 316 läst ·
105 svar
65k läst
105 svar
Antenn för mobil mottagning hemma, 3g-förstärkare / repeater?
Sida 1 av 8
Jag lyckas aldrig få riktig mottagning på mobilen hemma. Det är fläckvis mottagning inomhus och på tomten. Skulle därför behöva en signalförstärkare, repeater eller liknande. Är det någon som testat Zboost One YX-400U från Wi-ex ?
Verkar ju vara en kanonprodukt om man läser här:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article430951.ece
Enligt artikeln från början av sommaren ska den gå att köpa i Sverige "inom kort", men jag har inte hittat den.
Nån som vet mer om ovanstående antenn, eller någon annan? Jag ska använda den för att få pålitlig täckning för prat. Surf har jag via ADSL.
Verkar ju vara en kanonprodukt om man läser här:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article430951.ece
Enligt artikeln från början av sommaren ska den gå att köpa i Sverige "inom kort", men jag har inte hittat den.
Nån som vet mer om ovanstående antenn, eller någon annan? Jag ska använda den för att få pålitlig täckning för prat. Surf har jag via ADSL.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag har raderat ett reklaminlägg i den här tråden.
Firman ifråga är dessutom skum, det finns inget sådant bolag registrerat. Ett aktiebolag får inte utge sig för att heta något annat än det registrerade namnet. På deras hemsida fanns överhuvud ingen information om vilket bolag man ev. skulle betala till om man handlade.
Firman ifråga är dessutom skum, det finns inget sådant bolag registrerat. Ett aktiebolag får inte utge sig för att heta något annat än det registrerade namnet. På deras hemsida fanns överhuvud ingen information om vilket bolag man ev. skulle betala till om man handlade.
Jag vet inget om bolaget, men det existerar. Namnet är en förkortning av det fullständiga namnet. Registreringsnumret är 556626-4759.hempularen skrev:
/Hasse
För att förtydliga för de som inte orkade klicka på länken som f91jsw postade: Alla repeatrar innehåller en radiosändare, vilket innebär att de kräver tillstånd från PTS eftersom de sänder på ett frekvensband som används av mobiltelefoner.BorgP skrev:
Att använda en sån utan tillstånd innebär i bästa fall att man åker på böter, i värsta fall slår man ut mobiltelefoni för folk i närheten och det kan nog rubriceras som nån form av brott eftersom det t.ex. förhindrar att folk ringer larmsamtal.
Eftersom mitt problem är och har varit att mobiltelefonin inte fungerar, och detta är skälet till att vilja sätta upp en repeater - så är det ingen risk att jag slår ut mobiltelefonin för någon annan genom att sätta upp utrustningen. I så måtto är 3G- och GSM-vågorna rättvisa. De funkar inte för någon.
Är det någon som har testat den aktuella produkten (med eller utan tillstånd...)?
Är det någon som har testat den aktuella produkten (med eller utan tillstånd...)?
Grejen är att en repeater sänder åt båda hållen. Både antennen du sätter på taket och antennen inomhus sänder. (Det är ju sällan basstationens signal som inte räcker, den har högre sändareffekt än telefonen.)
Dessa typer av repeatrar kan orsaka att 3G-basstationer slås ut. Det krävs betydligt mer avancerade repeatrar än ovan angivna repeater. Om man upplever dålig täckning kan det mycket väl vara en repeater som inte uppfyller operatörernas krav som är orsaken. För att få riktig funktion i en repeater krävs en väl utförd installation, där man justera signalnivån för varje enskild operatör och använder rätt typ av antenner. Ingen seriös leverantör kommer att importera ovan nämnda repeater.
@Nerre Jag fattar inte vad du menar. Signalen räcker inte till mer än fläckvis mottagning på tomten. Dvs. jag har svårt att höra en person som ringer till mig, för hans röst bryts hela tiden. Min telefon har "noll staplar" om jag inte lägger den på rätt ställe. Osv.
Jag uppfattar detta som att problemet inte kan förklaras med telefonens svagare effekt på sändningen ut, utan att basstationen inte når hela min tomt.
@JJ1Räckvidden på en sån här repeater uppges till runt 300 meter. Hur menar du att den ska "slå ut" 3G-basstationer som befinner sig väsentligt mycket längre bort? Jag har vidare uppfattat att repeaterns funktion är att snappa upp en svag signal som och återge/förstärka den lokalt. Eller om man så vill, repetera signalen. Även om masten vore inom sändnings-räckhåll från repeatern så begriper jag inte hur den skulle "slås ut". Rundgång?
Om du med "slå ut" menar att repeaterns sändning blir starkare inom sitt sändningsområde än ordinarie vågor från masten, så är detta den avsedda effekten. Jag har +400 meter till närmsta granne, och som inte heller har pålitligt fungerande mobiltelefoni. Vi har trasslat med detta i flera år. Det är alltså ingen förlust om man på vår tomt inte skulle kunna få in "ordinarie radiovågor" från operatören (Telia). De funkar ju ändå inte)
EDIT = Förtydliganden.
Jag uppfattar detta som att problemet inte kan förklaras med telefonens svagare effekt på sändningen ut, utan att basstationen inte når hela min tomt.
@JJ1Räckvidden på en sån här repeater uppges till runt 300 meter. Hur menar du att den ska "slå ut" 3G-basstationer som befinner sig väsentligt mycket längre bort? Jag har vidare uppfattat att repeaterns funktion är att snappa upp en svag signal som och återge/förstärka den lokalt. Eller om man så vill, repetera signalen. Även om masten vore inom sändnings-räckhåll från repeatern så begriper jag inte hur den skulle "slås ut". Rundgång?
Om du med "slå ut" menar att repeaterns sändning blir starkare inom sitt sändningsområde än ordinarie vågor från masten, så är detta den avsedda effekten. Jag har +400 meter till närmsta granne, och som inte heller har pålitligt fungerande mobiltelefoni. Vi har trasslat med detta i flera år. Det är alltså ingen förlust om man på vår tomt inte skulle kunna få in "ordinarie radiovågor" från operatören (Telia). De funkar ju ändå inte)
EDIT = Förtydliganden.
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Här
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g-repeater/3g-repeater-paket.html
Och ja PTS kräver ansökan + årsavgift samt att operatören du tänker förstärka måste och ge sitt medgivande
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g-repeater/3g-repeater-paket.html
Och ja PTS kräver ansökan + årsavgift samt att operatören du tänker förstärka måste och ge sitt medgivande
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Kan meddela att en av av mina kunder fick en ovan nämnd typ av repeater (dock annat fabrikat) av sin bror. Inköpt i Spanien för att användas till sommarstugan norr om Bovallstrand. Hon var helt omedveten om att det otillåtet. Den var inkopplad i en halvtimma innan Räddningsverket (!) ringer och frågar om hon kopplat in en radiosändare. De hade då även ringt hennes två grannar. Dyrt blev det också. Plus ett besök i tingsrätten. :|
@TheStills Tack för länken. Jo, jag är medveten om PTS och regelverket kring detta. Samtidigt är jag uppvuxen på 80-talet då det var olagligt att koppla in andra telefoner i telefonjacket än de som såldes av televerket. De skulle kunna slå ut hela telenätet. För inte så länge sen var det jätteförbjudet att ha FM-sändare från sin mp3-spelare i bilen.
Sverige är ett land där socialstyrelsen av medicinska skäl har rekommenderat att kvinnor inte får dricka alkohol under perioder då de ammar, och penicillin får inte kombineras med alkohol. I själva verket fanns inga medicinska orsaker till rekommendationerna, och detta var man medveten om. Efter ett tag blir man luttrad och tänker att det ska mest förbjudas för förbjudandets skull. Och detta med repeatrar framstår som en sån fråga.
@MathiasSDessvärre tror jag inte operatören kommer ordna detta. Vi bor en mil utanför Uppsala på landet, men "vid stora vägen", och enligt täckningskartorna så har vi ju täckning. När jag pratar med operatören om hur det fungerar i praktiken så tror de mig inte, utan vill snarare sälja på oss ett mobilt bredband.
@Johan Gunverth Du brukar ju ge korrekt info annars, så jag antar att det du skriver är sant. Det låter dock som en skröna. Kan det vara så att hon bodde nära vatten och kusträddningen har känslig utrustning?
Jag har lite svårt att se hur en sån här manick rent tekniskt skulle kunna orsaka skada och störningar. En wifi-repeater gör ju (väl?) i princip samma sak, och är inte tillståndspliktig. Och om en 3G-repeater skulle störa, så gäller väl detta endast inom det område som den kan förstärka. Dvs. en radie på ca 300 meter. Och som jag konstaterat i tidigare inlägg så fungerar ju inte mobilnätet tillfredställande här (med någon operatör). Dvs. det finns inget för mig att sabba
PTS verkar inte heller vara alltför "på" i frågan egentligen.
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radiotillstand/Ovriga-tillstand/Repeatrar/
Det verkar mer som att man ska söka tillstånd, och använder man den utan tillstånd så kan myndigheten förelägga en att stänga av maskinen. Eventuellt vid vite.
Sverige är ett land där socialstyrelsen av medicinska skäl har rekommenderat att kvinnor inte får dricka alkohol under perioder då de ammar, och penicillin får inte kombineras med alkohol. I själva verket fanns inga medicinska orsaker till rekommendationerna, och detta var man medveten om. Efter ett tag blir man luttrad och tänker att det ska mest förbjudas för förbjudandets skull. Och detta med repeatrar framstår som en sån fråga.
@MathiasSDessvärre tror jag inte operatören kommer ordna detta. Vi bor en mil utanför Uppsala på landet, men "vid stora vägen", och enligt täckningskartorna så har vi ju täckning. När jag pratar med operatören om hur det fungerar i praktiken så tror de mig inte, utan vill snarare sälja på oss ett mobilt bredband.
@Johan Gunverth Du brukar ju ge korrekt info annars, så jag antar att det du skriver är sant. Det låter dock som en skröna. Kan det vara så att hon bodde nära vatten och kusträddningen har känslig utrustning?
Jag har lite svårt att se hur en sån här manick rent tekniskt skulle kunna orsaka skada och störningar. En wifi-repeater gör ju (väl?) i princip samma sak, och är inte tillståndspliktig. Och om en 3G-repeater skulle störa, så gäller väl detta endast inom det område som den kan förstärka. Dvs. en radie på ca 300 meter. Och som jag konstaterat i tidigare inlägg så fungerar ju inte mobilnätet tillfredställande här (med någon operatör). Dvs. det finns inget för mig att sabba
PTS verkar inte heller vara alltför "på" i frågan egentligen.
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radiotillstand/Ovriga-tillstand/Repeatrar/
Det verkar mer som att man ska söka tillstånd, och använder man den utan tillstånd så kan myndigheten förelägga en att stänga av maskinen. Eventuellt vid vite.