En svår men kanske enkel fråga om antenner (jag har sökt men inte hittat mitt svar).

Bakgrund:
Hade en bra mottagning på min Force 530 innan vi la om taket. Vi behövde plocka ner antennen för att vi skulle bredda taket. Samtidigt ville jag rensa upp förra ägarnas antennbo och förberedde ett stjärnnät till alla rum via vinden.
Det fanns redan ett uttag till vardagsrummet från taknocken som inte var utnyttjat tidigare så där drog jag i en ny kabel.

Materiel:
Jag har bytt ut allt till nytt och enl expertis bra grejor.
Antenn - Telévs DAT 75
Kabel - KTV 1,1/4,9 CV
Förstärkare - TRIAX MFA 307 Mastförstärkare (23 - 33 Db på UHF)

Problemet:
Jag får inte in SVTs kanaler som ligger på kanal 40, men enl Force boxen är det 90 - 99% signal??!!
Övriga kanaler är OK samt har bra styrka enl boxen.

Vilka felkällor förutom riktning (hur känslig är en kanal?) finns det?
Kabeln i röret har jag dragit en provisorisk för att utesluta den hårda dragning i röret som fel.
Jag har vridigt på förstärkaren för att utesluta för "hög" insignal utan bra resultat (sämre)
Vridit antennen efter hur övriga hus har sina samt testat och "tror" mig hittat bästa läge.

Har ni några idéer? Alla tips tas tacksamt emot.

Mvh
Peter
 
I mitt fall var det visst en enkel lösning.

Tydligen hade vid senaste sökning av kanaler Force fått fnatt och trodde att SVTs kanaler låg på transponder 53 i vårt områden medan det skall var 40.

Jag gjorde en ny kanalsökning på kanal 40 och vips dök de upp :D

Mvh
Peter
 
perese skrev:
Materiel:
Jag har bytt ut allt till nytt och enl expertis bra grejor.
Antenn - Telévs DAT 75
Kabel - KTV 1,1/4,9 CV
Förstärkare - TRIAX MFA 307 Mastförstärkare (23 - 33 Db på UHF)
Mvh

Peter
En helt annan fråga om jag får.
ser att du köpt en Dat 75 å inte 45. alltså den större antennen. hur långt från sändaren bor du?
Skall själv myta antenn o bor ca 6-7mil från sändaren men hadde tänkt mig 45án med dipol förstärkare.
 
Det är väl klart att du får :).

Enl Teracom så är det 11Km, dvs ganska nära. Dock så har många av grannarna DAT 75 antennen och det var det jag gick på + att jag tyckte inte att det var så stor skillnad på priset och ville inte riskera att få en dålig mottagning.

Hoppas att det hjälper dig i ditt val.

Mvh
Peter
 
Hej!

Felet måste ligga i boxen! Har du nytt på allt så finns det inget kvar att välja på. Sök om kanalerna igen.
 
skoglund skrev:
Hej!

Felet måste ligga i boxen! Har du nytt på allt så finns det inget kvar att välja på. Sök om kanalerna igen.
Se mitt egna svar så ser du vad jag redan kom på....

Mvh
Peter
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.