Här hittade jag!
http://ledljusdesign.com/sv/produkt...tsmide-markspot-230v-high-power-led-rund.html

IP-Klassning: IP 65
Effekt: 3x1W LED 3W
Färg temp: 2700 K
Spridningsvinkel: 20 grader
Lumen: Ca 250 lm
Artnr: 7643-000

Dock ett annat artikelnummer, men det beror kanske på filtrena? Vilket jag inte har till min.
Men iaf, 250 lumen funkar till en hängbjörk på 5 meter, men även jag har ganska mörkt där den står.
Ska försöka komma ihåg o fota ikväll när det är mörkt, även svårt att fota ljus i mörker :D

Redigerat:
Lexington skrev:
Här hittade jag!
[länk]

IP-Klassning: IP 65
Effekt: 3x1W LED 3W
Färg temp: 2700 K
Spridningsvinkel: 20 grader
Lumen: Ca 250 lm
Artnr: 7643-000

Dock ett annat artikelnummer, men det beror kanske på filtrena? Vilket jag inte har till min.
Men iaf, 250 lumen funkar till en hängbjörk på 5 meter, men även jag har ganska mörkt där den står.
Ska försöka komma ihåg o fota ikväll när det är mörkt, även svårt att fota ljus i mörker :D
Stort tack. Det blir spännande att se.

roli skrev:
Tvärt om, olika färgtemperatur ger olika resultat och effekter på växterna. Prova t.ex med kallt eller varmt ljus på en trädstam och titta på det varierade resultatet.

Man måste prova vilket som passar bäst.
Jo, det har du helt rätt i, så en stor poäng till dig. Jag syftade mer på mindre skillnader, dvs olika varma eller olika kalla som åtminstone jag kan uppleva lite störande. Det beror nog på en arbetsskada orsakad av ojämna kina-leveranser :-). Är man mer tekniker framför estetiker kan det lätt bli så....

Som jag trodde så var det svårt att återge exakt hur det ser ut, men det är ljusare i kronan än vad som syns på bilden :D
Provade både med och utan blixt men inget funkade, detta blev tyvärr den bästa bilden.

img-0484.JPG

Jag tackar för försöket. Man ser ju att den ändå lyser upp en del.

Jag har två stycken 12V-spotar med 2W led placerade på var sin sida och riktade mot en ek hemma. Det räcker alldeles utmärkt. Skall försöka ta någon bild och lägga upp när det blir mörkt om någon är intresserad.

Hur har det gått?

Sitter faktiskt med en "hämta ut paket"-lapp från posten i bakfickan. Har dock en del beställningar på väg, så jag vet inte om det är paketet med spottarna.

Bo.Siltberg skrev:
Håller med dig, en lysdiod som drivs med 3 W och ger 100 lm / W låter misstänkt bra. Inte omöjligt men tillhör då det övre kvalitetssegmentet.
Nja, ca. 33 lm/w är ganska dåligt om man ser till proffssegmentet.

Det handlade här om en (1) LED med märkdatat 3 W och 300 lm, vilket jag får till 100 lm / W.
Det pratas även om en 3x3 W och 300 lm, det är helt riktigt dåligt, 33 lm/W.

ARRRG! Nu har jag gjort bort mig lite.
AliExpress skickar de flesta av sina paket som REK.
På något sätt har jag lyckats med att bara få mitt förnamn + fullständig adress, så posten vill inte lämna ut.
Paketet igår fick jag tillslut ut med charm. Men det kommer ju fler, så nu ska jag styrka, via mail, att det är mina paket.

Jobbigt.

p.s Det var transformatorn och inte spotsen som kom igår.

nimhed skrev:
ARRRG! Nu har jag gjort bort mig lite.
AliExpress skickar de flesta av sina paket som REK.
På något sätt har jag lyckats med att bara få mitt förnamn + fullständig adress, så posten vill inte lämna ut.
Paketet igår fick jag tillslut ut med charm. Men det kommer ju fler, så nu ska jag styrka, via mail, att det är mina paket.

Jobbigt.

p.s Det var transformatorn och inte spotsen som kom igår.
Prova ta med en räkning (bensin, mobiltelefon mm.) Där ditt fullständiga namn + fullständigadress framgår. Det Borde funka :)

Bo.Siltberg skrev:
Det handlade här om en (1) LED med märkdatat 3 W och 300 lm, vilket jag får till 100 lm / W.
Det pratas även om en 3x3 W och 300 lm, det är helt riktigt dåligt, 33 lm/W.
Helt riktigt. Dåligt läst av mig. 100lm/w är mkt bra.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Uppdatering.
Jag måste varit full när jag beställde, för ett par spotta var för 12V och det andra för 230V.
Nåja, de är testade med ännu inte installerade. Intrycket är att de (3w och 9w) faktiskt lyser ungefär lika mycket. Jag behåller 3 wattaren och kör ett 12v system.
Återkommer om några veckor när jag fått tid att sätta upp dom.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
nimhed skrev:
Återkommer om några veckor...
Nu då? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.