Jag undrar lite om areauppgiften som är angiven för denna skruvplint (se bifogad bild).
Det står angivet "Area = 2x16 mm2". Jag tolkar det som att den är godkänd för sammankoppling
av 2 st ledare, var och en med upp till 16 mm2 area.
Är det godkänt att använda plinten för att sammankoppla fler än 2 ledare givet att sammanlagda
arean är mindre än 32 mm2? T ex 3 st 6 mm2 ledare?
Det står angivet "Area = 2x16 mm2". Jag tolkar det som att den är godkänd för sammankoppling
av 2 st ledare, var och en med upp till 16 mm2 area.
Är det godkänt att använda plinten för att sammankoppla fler än 2 ledare givet att sammanlagda
arean är mindre än 32 mm2? T ex 3 st 6 mm2 ledare?
Den verkar vara avsedd att skarva just 2x16mm², men att lägga dit 3x6mm² ser jag inte som ett probem då detta är en vanligt förekommande skruvplint. Men en förutsättning är nog att du använder flertrådig ledare, för med fler än 2st grövre EK brukar det bli svårt att få till en bra anslutning.
Det sitter såna skruvplintar i vårt mätarskåp och förbinder idag servicen (RK från mätaren) och huvudledning till befintlig elcentral (EK). Behöver ytterligare en elcentral (till en komplementsbyggnad) och tanken var att koppla in den från mätarskåpet med en EKKJ 4x6+6. Skulle i så fall bli 1 RK och 2 EK per plint (tror befintliga ledare är 6mm2). Utifrån ditt svar verkar detta vara möjligt.
Annars ska det gå att komplettera skåpet med dinskena och då finns det ju flera plintalternativ som klarar ovanstående.
Annars ska det gå att komplettera skåpet med dinskena och då finns det ju flera plintalternativ som klarar ovanstående.
Redigerat:
Att blanda RK och EK är överhuvudtaget inte bra i någon typ av plint. Så försök sätta radplint på dinskena och sätt RK:n på ena sidan och EK:n på den andra.
Klicka här för att svara