Har man samma "ansvar" i jordabalken?? i en borätt som i en villa? har för mig att en Bostadsrätt inte faller under samma stränga krav?
 
Vad är det som är "stränga krav"?

Jag har bott i en bostadsrätt i 5 år och nu i hus. Skillnad ansvar? Tja, bara se till betala driftkostnader och underhålla huset ;)
 
Okej, lite otydligt kanske :-/
Det jag menar är om lagen gör skillnad på BR o Villa i samband med försäljning, t ex 10års regeln, jag har nämligen hört att en BR inte faller under Jordabalken vid en försäljning, alltså > är försäljaren fri från ansvar
Stämmer detta ??? ???
 
Nån ??

:)
 
Du menar här en bostadsrätt i form av radhus el liknande? Inte en bostadsrätt som lägenhet?
 
Den stora skillnaden när du säljer en bostadsrätt är att du inte säljer en fastighet. Du säljer endast en rätt att förvalta ett boende. Det kan ju inte bli ett fel på en rättighet att bo. Som bostadsrättinnehavare äger du en del av bostadsrättföreningen som i sin tur äger fastigheten. Du äger inte den lägenheten du bor i. Däremot förvaltar du rättigheten att bo där. Alla stora nödvändiga reparationer tar bostadsrättsföreningen och du som köper måste undersöka om det är något på gång - som kan göra att avgiften höjs.

Däremot kan du råka ut för problem om du lovar att lösa föremål i din borätt, som du säljer i samband med rättigheten, fungerar och de sedan visar sig att det inte gör det. Exempelvis diskmaskin.
 
Vi har precis sålt en bostadsrätt (dvs lägenhet) där bostadsrättsföretaget gjorde syn av framför allt vvs och ev knepiga förändringar/installationer. Du har som säljare ansvar för det som gjorts inom lägenheten men inte fasad, fönster etc. Jag kan tänka mig att ansvaret är utvidgat när det gäller bostadsrättsradhus.

Det vettigaste är att kontakta föreningen - de måste i vilket fall som helst godkänna köpet/köparen.
 
Tackar för de utmärkta svaren :)
 
En bostadsrätt är s.k. lös egendom, att jämföra med t.ex. en bil vid avtalstecknande, och i relationen mellan köpare och säljare. Sedan har du som bostadsrättsinnehavare ett ansvar gentemot föreningen när det gäller underhåll av tätskikt i badrum, ytskikt m.m. Du får heller inte utan föreningens godkännande göra förändringar i lägenheten (du äger den inte, bara rätten att bo där), t.ex. ta ner väggar m.m. Reglerna kan dock variera mellan olika föreningar. Läs stadgarna för mer info.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.