Hej, ska installera en ny avhärdare.
Den gamla sitter "hårt" monterad med kopparrör hela vägen fram men nu tänker jag köra slang sista biten. Lämpligast blir att jag demonterar befintlig rördragning från sista klämringskopplingen och där sätter in slangen.
Om jag kör med slang med lekande muttrar är det då bara att skruva dessa direkt på klämringskopplingarnas gänga eller måste jag ha något emellan?

Redigerat:
Lekande muttrar får endast anslutas på plana rördelar, ej klämringar. (finns något stackars undantan, men generellt är det så).

Du behöver mao byta klämringarna också, alt anslutningsslangar med släta ändar, om du kan få fram nya delar till klämringskopplingarna.

Finns det någon definition av "plan yta"? Jag har inte hittat något annan beskrivning än plan yta, men inget som beskriver hur stor den plana ytan ska vara.

Någon formell definition vet jag inte. Men om du har en ände från en mässingsrördel, utan kona. Då blir det rätt för en planpackning. Det sitter ju en planpackning i kopplingen med lekande mutter.

Delar med kona har för vassa kanter som skär igenom packningen. Nog tom. risk att det blir tätt, men börjar läcka efter en tid.

blackadder skrev:
Finns det någon definition av "plan yta"? Jag har inte hittat något annan beskrivning än plan yta, men inget som beskriver hur stor den plana ytan ska vara.
Uppskattningsvis på en R15 är den 1.5-2mm bred.
Försökte leta efter CAD eller likande på EZZE mlf, men kammade tomt :/

corre skrev:
Du behöver mao byta klämringarna också, alt anslutningsslangar med släta ändar, om du kan få fram nya delar till klämringskopplingarna.
Slang med slätända är förtåss ett alternativ men iom att avhärdaren har utvändig gänganslutning så får jag då "problem" på den sidan istället.
Frågan är kanske vad som är värre? Det är 22mm rör och G3/4 gäng på AH så det är inte helt lätt att hitta sortiment.

Om jag kör med slang med lekande muttrar kommer jag altså att behöva en koppling med klämring på ena sidan (22mm) och utvändigt gängad rördel på den andra (G3/4)? Finns sånna?

Kör jag på slang med slätanda passar den i mina befintliga klämringskopplingar men inte mot avhärdaren där jag då behöver en klämringskoppling med G3/4 innergäng i andra ändan. Denna förbindning blir väl inte lekande utan jag måste väl lossa i själva klämringen när jag vill ta loss? Påverkas tätheten hos klämringar om dom tas isär och sedan sätts ihop igen?

Mikael_L
Quist skrev:
Påverkas tätheten hos klämringar om dom tas isär och sedan sätts ihop igen?
Tjenare quistarn. :)
Nej, man bör t.o.m lossa och återdra en klämringskoppling direkt efter montering för att minska risken för spänningskorrosion.

Vill helst ha det kromat och då finns det inte mycket att välja på för vanliga dödliga konsumenter.

Bland företagarna jag såg i Rinkaby var det maskinentreprenörerna och blandat från öst som handlade...

corre skrev:
Sitter det synligt?
Ja tyvärr har jag inkommande vatten (och således även avhärdaren) i badrummet.
Har planerat att bygga in den i nån snygg "möbel" och det kommer att ske vilket decennium som helst! :/
Fram tills dess är rördelarna synliga.

Tack för alla svar och länkar!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.