2 889 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Anslutningsavgift för elanläggning
Jag ska "permanenta" min elanläggning i sommarstugan. (Hittills har jag "kört på byggström.) Mitt elbolag säger att det kostar 15000 + moms :'( i anslutningsavgift.
Varför ska det vara så dyrt? Vad får man eg. för pengarna. Vilka ytterligare avgifter är att vänta?
För att permanenta anläggningen ska bef. elskåp flyttas 40 m in på tomten och ny jordledning ska dras fram och skarvas på bef. vid tomtgräns. Grävning och nedläggning av flexslang är redan utförd.
Det billigaste vore att fortsätta med byggström och skarvkabel (3-fas) men det är inte populärt hos elbolaget.
/Mikael
Varför ska det vara så dyrt? Vad får man eg. för pengarna. Vilka ytterligare avgifter är att vänta?
För att permanenta anläggningen ska bef. elskåp flyttas 40 m in på tomten och ny jordledning ska dras fram och skarvas på bef. vid tomtgräns. Grävning och nedläggning av flexslang är redan utförd.
Det billigaste vore att fortsätta med byggström och skarvkabel (3-fas) men det är inte populärt hos elbolaget.
/Mikael
Jag hadde samma problem när jag skulle ansluta min sommarstuga, de ville ha 20000:-. Jag kollade upp vad mina grannar hadde betalat 15 år tidigare. Det visade sig att det ingick i priset på tomten. När jag visade papper på detta för vattenfall sa de att Ok Du behöver inte betala något heller.
Klicka här för att svara