Tvättmaskin respektive torktumlare vill vardera ha 10A och ansluts med stickpropp. Låter det funkis att dra fram 2 x 3 tråd (i varsit VP-rör) till en dosa. Där montera 2-vägsuttag med separat brunntändning, alltså en grupp per uttag? Bör man märka uttaget, t ex 2 x 10A?

Tycker det är snyggare att dra rören till varsin dosa/eller utanpåliggande uttag..

Alt dra alla faserna i en trefasgrupp i ett rör och grena av där, då är ju förberett även för trefasmaskiner (Märkning vid central att trefasgrupp matar enfaslaster, samt JFB eller trepolig dvärgbrytare behövs då..)

Att dra två rör och gå ihop till en dosa/vägguttag är bara dumsnålt och kan vara farligt eftersom det inte är en konsekvent lösning, som sagt: dra fram ett rör från en trefasgrupp till en dosa och därefter grena upp till två uttag. Eller varsitt rör till varsitt uttag.

OBS! mer om detta:
http://www.byggahus.se/forum/el/102850-2-grupper-i-samma-kopplingsdosa.html

Varför dra 2 rör om du ska in med dem i samma dosa? Men visst går väl det bra om du märker upp ordentligt.

Förstod inte riktigt om du menade att sätta 1st 2-vägsuttag och dela upp det med två faser eller sätta 2st 2-vägsuttag?

Jag hade satt 2st 1-vägsuttag. Skulle definitivt inte blandat två faser i samma uttag.

Två rör för att att det behövs två grupper för att både TM och TT käkar i sig drygt 2,2 kW.

Om det handlar om tycke och smak så tycker jag att ett tvåvägsuttag ser snyggare ut än två enkel. Den viktigaste frågan är väl dock om två grupper i en dosa/tvåvägsuttag, trots märkning är inkonsekvent? Tittar man utanpå så är det ju uppmärkt, öppnar man upp uttaget så ser man väl klart och tydligt 2 x 3 x 1,5 mm2 och vid centralen så är det ju också uppmärkt. Eller idén skit i alla fall?

Tror du har missförstått detta.. Du drar 3 faser, nolla o jord i 1 rör till dosan så kan du av detta bygga 1,2 eller 3 grupper. Drar du detta i 2 rör blir det lite märkligt.

@Slugge Om det övht finns 3-fas ja. Nu är det en gammal lägenhet med bara enfas

wedin skrev:
@Slugge Om det övht finns 3-fas ja. Nu är det en gammal lägenhet med bara enfas
OK, det var lite ny info, då har vi ett helt annat läge:

2 separata ledningar till varsitt uttag (förutsätter att du har minst 20A huvusäkring om ska kunna köra båda samtidigt)
eller
2.5mm² ledning säkrad 16A till ett 2-vägsuttag

wedin skrev:
Två rör för att att det behövs två grupper för att både TM och TT käkar i sig drygt 2,2 kW.

Om det handlar om tycke och smak så tycker jag att ett tvåvägsuttag ser snyggare ut än två enkel. Den viktigaste frågan är väl dock om två grupper i en dosa/tvåvägsuttag, trots märkning är inkonsekvent? Tittar man utanpå så är det ju uppmärkt, öppnar man upp uttaget så ser man väl klart och tydligt 2 x 3 x 1,5 mm2 och vid centralen så är det ju också uppmärkt. Eller idén skit i alla fall?
Ok, nu förstår jag dig bättre tror jag. Har du kollat din elcentral så att säkringsstorleken räcker till för detta? 2 st 10 A ger ju trots allt 20 A, då borde ju max 16 A ligga närmre till hands. Eller 1 10 A under förutsättning att du bara kör en maskin åt gången. Bäst kanske att dra femledarkabel ifall de byter till trefas i framtiden?

Varför vill du gå via en dosa och inte direkt till uttaget?
Varför ska du dra 2 st 10 A grupper och inte 1 16 A?
Vet det finns uttag med separat brunnständning men jag har alltid tänkt mig att då har man 2 olika faser eller fas/styrd fas till exempel. Om ditt fall är godkänt enligt svensk standard vet jag inte, hade du haft tvåpolig säkring hade jag tippat på ja, men med bara uppmärkning är jag lite osäker.. Men som du sa, det syns ju att det är 2 olika när man öppnar uttaget så varför inte?:confused:

Redigerat:
Mikael_L
Slugge skrev:
det syns ju att det är 2 olika när man öppnar uttaget så varför inte?:confused:
Därför att det är ett ovanligt och okonsekvent sätt att göra det på, vilket i förlängningen medför ökad risk för misstag och olycksfall.

Som en nödlösning när det är omöjligt eller svårgörligt att göra bättre kanske, ja.
Men nu verkar ju inte detta vara fallet, så jag skulle iaf rösta på 2 separata 10A grupper och två olika uttag (kan ju använda envägs bredvid varandra om det känns bättre), eller 2,5 kvmm och 16A.

Tror iofs inte det är tillåtet, vill minnas nån regel att folk kollar att uttaget är brutet med hjälp av en lampa tex, och du har något annat kopplat till den andra brunnen tex en vinkelslip som du tror är död..
Men vad dagens regelverk/standarder säger om detta vet jag inte, har ej heller tillgång till det.
Men min röst går till att du drar 1 st 10 A grupp eller 1 16 A.

2 separata rör till 2 separata 10 A uttag, bakom respektive maskin, de syns ju iallafall inte med maskinerna på plats.... Eller cyklar jag i nattmössan ?
Och eventuell framtida trefas, hmm, jag tror inte det är nödvändigt med sådana maskiner i en lägenhet..

Redigerat:
@Slugge Jag uttrycker mig lite luddigt- När jag sa dosa, så menade jag apparat- och inte kopplingsdosa. Det finns A så det räcker för 2 x 10A. Jag viker mig för den allmänna opinionen, att det är lite väl ovanligt med två grupper i ett tvåvägsuttag ;-) Det får bli två envägar.

Hur gör man för att koppla två faser i ett tvåväggs uttag?

Räcker (antagligen) med en 16A matning till ett vanligt 2vägs uttag. En tvättmaskin/torktummlare brukar dra kring 7-8A samt tvättmaskinen drar bara mycke då den värmer vattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.