Har inte gjort mera åt det mer än att ritat upp alla ingående scheman på ett papper för att tydligare se det hela, men tänkte ta tag i det idag igen och mäta i spänningslöst tillstånd...

Vill bara inflika att jag mindes fel angående att trappkopplingen inte fungerade som den skulle utan felet är att det bara går att tända den icke trappkopplade utelampan om trappbrytarna står i ett särskilt läge....

Jessnet skrev:
Har inte gjort mera åt det mer än att ritat upp alla ingående scheman på ett papper för att tydligare se det hela, men tänkte ta tag i det idag igen och mäta i spänningslöst tillstånd...
OBS att mätaren kan ha skadats av att fått ström in på sig i ohm-läget. Prova mätaren löst med ohm-läget och bara lägga mätpinnarna mot varandra. Med pinnarna mot varandra ska den visa nära noll, med pinnarna i luften ska den visa oändligt. Detta ska gälla alla ohm-lägena (om det finns flera som man manuellt måste välja mellan).

Jessnet skrev:
Vill bara inflika att jag mindes fel angående att trappkopplingen inte fungerade som den skulle utan felet är att det bara går att tända den icke trappkopplade utelampan om trappbrytarna står i ett särskilt läge....
Aha! Det ger en ny dimension på hur det kan vara felkopplat.

I så fall rekomenderar jag dig att först, med strömmen på (och alla lock monterade o.s.v.) prova exakt i vilka kombinationer av trappknapparna som utelampan går att tända.
Det blir fyra kombinationer på trappknapparna:
1: båda trappknapparna nedåt
2: ena trappknappen uppåt, andra trappknappen nedåt
3: ena trappknappen nedåt, andra trappknappen uppåt
4: båda trappknapparna uppåt.

Bryt sedan strömmen och gör ohmmätningarna som föreslagits förut.

yxis skrev:
Aha! Det ger en ny dimension på hur det kan vara felkopplat.

I så fall rekomenderar jag dig att först, med strömmen på (och alla lock monterade o.s.v.) prova exakt i vilka kombinationer av trappknapparna som utelampan går att tända.
Det blir fyra kombinationer på trappknapparna:
1: båda trappknapparna nedåt
2: ena trappknappen uppåt, andra trappknappen nedåt
3: ena trappknappen nedåt, andra trappknappen uppåt
4: båda trappknapparna uppåt.

Bryt sedan strömmen och gör ohmmätningarna som föreslagits förut.
Då ska vi se, när den brytare jag vill byta ut är intryckt i ovankant och den andra trappbrytaren i nerkant så går det inte att tända utelampan.
I alla andra kombinationer så går det.

Ohm mätningen ger att med knappen intryck i ovankant så blir det utslag på 4-5 och när intryckt i nerkant 2-5. Inget utslag vid övriga punktmätningar.

Intressant! Då måste utelampa-timer-grejen matas från det som är mellantråden i en så kallad sparkoppling, d.v.s. den gråa tråden i schemat här (nedre bilden):
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=44539&stc=1&d=1289816037

Då stämmer nog omkopplarsymbolen på själva brytaren (men schemat ovanför är felritat eller möjligen spegelvänt).

Den gråa på det länkade schemat (nedre bilden) motsvarar troligtvis den bruna på din bild, alltså nummer 5.

Den vita nere till vänster på din bild , alltså nummer 4, är troligtvis tändtråd och motsvarar brun på länkat schema.
Den svarta upptill i mitten på din bild, alltså nummer 4, är troligtvis inkommande fas och motsvarar svart på länkat schema.

Stäng av strömmen och prova att flytta den vita från nedre högra hörnet (5) till mitten upptill (2), skruva på locket, slå på strömmen och provkör.

Om jag har tänkt rätt så kommer allt fungera som det egentligen är tänkt. Berätta hur det gått, om det fungerar så blir nästa steg att byta knappen och koppla in nexan - men då har vi åtminstone utrett vad som är vad. :)

Japp, nu funkar utelampan i alla lägen :thumbup:

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Är det fortfarande aktuellt att byta den gamla strömbrytaren nu när det faktiskt fungerar? :)

Absolut!

Om du har ritat upp ett schema på hur det faktiskt var kopplat i detta fall så bör du nu enkelt förstå hur Nexan ska kopplas in. :thumbup:

Återkom gärna här med det nya inkopplingsschemat så får du det dubbelkollat!

Angående diskussionen om att labba med installationer.

EN viktig princip för elinstallationer är att det finns inget utrymme för att labba. Om man inte vet absolut tvärsäkert att det är rätt kopplat så kopplar man inte på ström. Och när man är absolut säker så funderar man en stund till på varför man har fel. Kommer man inte på något fel så tänker man lite till. Sedan kan man överväga att slå på strömmen.

Visst finns det lägen där en "litet experiment" är ofarligt. Men problemet är att om man bara tror att det är ofarligt så vet man inte vad det är man inte vet.

Bo.Siltberg skrev:
Om du har ritat upp ett schema på hur det faktiskt var kopplat i detta fall så bör du nu enkelt förstå hur Nexan ska kopplas in. :thumbup:

Återkom gärna här med det nya inkopplingsschemat så får du det dubbelkollat!
Ja, då har jag fått det till följande:
Del 1 på nya brytaren ska styra utelampan och del 2 den trappkopplade hallampan.

Om vi utesluter Nexan nu så ska, enligt min numrering från mitt inledande inlägg (har lagt till G framför gamla brytarens nummer nu),
Utelampa
G1 till 4 Byglas till 3
G3 till 1

Trappkopplad halllampa
G2 till 3 Byglas till 4
G4 till 2
G5 till 6

Med Nexan så flyttas
1 till 9
4 till 10

och nexans kablar inkopplas
7 till 4
8 till 1

Tacksam för kontroll av detta.

IMAG0515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej det kommer inte att fungera, gör ett nytt försök.
Var har du fasen? Ni kom fram till att det var G2, dvs den svarta/bruna ledaren. När utelampan tog fasen ifrån G2 istället för G5 så fungerar ju utelampan.
Var ska nu fasen in på trappbrytaren till hallen, och var ska de två mellantrådarna in? Titta på nedre bilden som yxis länkade till ovan - "sparkoppling".

Inkopplingen av Nexan är dock korrekt. :thumbup:

Hmm, fasen den svarta från G2 har jag lagt på nya brytarens trappanslutning 3 (mitt nr från inledande post) och den vita som satt på G1 på utelampans anslutning 4 som byglas till 3 (den änden vi flyttade från G5 till G2).

Tyckte det såg så rätt ut.... Går igenom det imorgon bitti när jag är utvilad igen :x

Ja, G2 ska normalt till nr 3 om det är en normal trappkoppling i matande ände. Men nu råkar du ha en sparkoppling, som du kanske inte behöver - den behövs bara för att spara en ledare om hallampan sitter i "mitten".

Och ska du vara riktigt prydlig med extra plus i kanten så ska trappen kopplas så att lampan är tänd endast när strömbrytarna står i olika lägen. Dvs om vippan är nere eller uppe på båda så ska inte lampan lysa.

Redigerat:
Kunde inte släppa det så jag,kikade på det igen,
jag skiftar plats och lägger den svarta fasen från G2 på 6, den bruna från G5 på 3 och den vita bygeln mellan G1 och G2 lägger jag mellan 4 och 6.

anim_32.gif

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.