Hej. Vet förmodligen inte vad prylarna som jag behöver heter (när jag kollar runt i nätshopparna).

Ny här och försökt att kolla igenom inläggen om vatten. Ni ger många bra tips! Kul att läsa.

Har vid fritidshuset en grävd dricksvattenbrunn (7m djup med ca 6m vatten) med självtryck. Rören som legat i sedan 40talet blev täta och gav en duktigt fin järnsmak och på slutet var flödet väl klent. Grävt ner 32mms Pem slang och ska köpa till lite prylar för anslutningen till brunnen.

1) PEM Slangen kommer att gå in genom betongringen ca 1,5 m under jord. Finns det någon slagsgummi muff eller dyligt som man skruva fast på slangen som man kan gjuta fast i brunnen vid genomförningen? Ser ut som det är det befintliga järnröret är kringjutet vid genomförningen. (finns nog inget snyggt runt hål att täta runt.

2) Då genomförningen ovan är klar. Vad göra. Kapa röret och sätta på en 90 gradersvinkel och på med ett rör som går vidare ner i brunnen mot botten till.
Eller låter man helt enkelt röret gå i en böj tvärs brunnen och ner vid andra sidan? Fungerar kanske tills man om 10 år vill rensa brunnen och kör ner en stege på storböjen.... Böj alternativet ställer ju helt andra krav på genomförningen. Om man gjöt upp ett ordentligt stöd utanför brunnen kanske det kunde fungera. Som då tar upp böjmomentet så att inte genomförningen pajar. Nej tänker högt. smidigt först men man drar nog på sig ett värre elände sedan. Hur gör ni? Vill inte stoppa ner något som ger järnsmak. Finns något färdigt att köpa så vore det ju gott.

3)inloppet till röret. Hur nära botten är det lämpligt att ha det? Sätter man någon form av grovsil på det. Vad finns? Ni som varit med hur gör ni?

Tja det var det på det hela. Tänkte även passa på att rensa brunnen då jag ändå tömmer den. Gräva ur lite slam och skräp på botten och fylla på med lite sand/grus. Hur mycket brukar man lägga i botten?

Har inte varit förbi bygghandeln än tänkte jag skulle inhämta lite kunskap på nätet först men gått bet.

Tackar på förhand.
/Skogsvandrarn

Hej

Anslutningen brunnsring/slang är jag osäker på.
Sätt en 90graders böj på slangen, då blir det enkelt att ta upp bottenventilen om den strular eller om du vill ta upp den över vintern.
På bottenventilerna sitter det en grovsil.
Sätt bottenventilen 50-100 cm över botten.

/Max31

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.