B Boan skrev:
29000 låter ju helt absurt om kabelrör finns och det bara ska dras en matning. Sluta med fasta priser, bättre kolla med en elektriker som kommer dit EN dag, och så gör de så mycket som möjligt..

I princip är det ju bara kabeln och sen en normkapsling med några säkringar samt klamringsmaterial..
Totalentreprenad står det mest lär väl betyda dragning inne i stugan också? De har knappast så lite eldragning som jag har i min gäststuga, dvs ett uttag bredvid inkommande kabel...

Jag går tillbaka till att TS måste specificera exakt vad som gjorts och exakt vad mer som skulle göras för att vi skall ha någon som helst möjlighet att bedömma om priset är rimligt.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Totalentreprenad står det mest lär väl betyda dragning inne i stugan också? De har knappast så lite eldragning som jag har i min gäststuga, dvs ett uttag bredvid inkommande kabel...

Jag går tillbaka till att TS måste specificera exakt vad som gjorts och exakt vad mer som skulle göras för att vi skall ha någon som helst möjlighet att bedömma om priset är rimligt.
All eldragning inne med elcentral är betalt.
Det är anslutning från elcentralen i attefallshuset till vår huvudstam som kostar 29000kr (eller som jag skrivit, har säger att detta kostar mer än 29000kr)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Vi kan jämföra det med att jag skulle informera att man inte får köra 130km/h på en 120 väg. Vissa kommer ju bli arga av det påståendet. Mena att det är deras mänskliga rättighet. Betalar skatt. Minsann.
Snarare att du skulle informera om att man måste bromsa om man kör i 120 km/h för 110 km/h är högsta tillåtna hastigheten. 110 km/h är helt korrekt högsta tillåtna hastigheten på de vägar som har den hastighetsgränsen. Sen finns det motorväg med 120 km/h i hastighets, men du väljer att inte fråga var man kör innan du påpekar att man måste bromsa.

• Haha
  • Wow
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Det är anslutning från elcentralen i attefallshuset till vår huvudstam som kostar 29000kr (eller som jag skrivit, har säger att detta kostar mer än 29000kr)
Jag menar att det är ett orimligt pris baserat på den info vi fått. Det priset motsvarar i min värld tre sådana anslutningar med en extra central inbakat i priset.

Så antingen får du betala ett rejält överpris. Eller så saknas det information om vad som måste göras för att få till anslutningen.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi har i offerten fått ett pris på 29000kr för att ansluta el från attefallshus till vårt hus.

Nu säger elektrikern att det tillkommer mer eftersom det inte finns lediga platser i elskåpet. Han behöver sätta dit ett skåp till med 9 säkringar. (En elbilsladdare ska ha tre av dessa)
Vi trodde att detta ingick i de 29000kr är det inte väldigt dyrt annars? Vad är rimligt pris för detta?
(Vattnet går på 39000kr)
Pacta sunt servanda (latin: "avtal skall hållas") är en grundläggande princip inom avtalsrätt, civilrätt och internationell rätt. När anbudet accepterats gäller offerten och ni har ett bindande avtal. Jag tycker du skall hänvisa till detta!

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
B
Kan du ta nån helt annan? Borde ju lösas för 12000kr

C
M merbanan skrev:
Logiken som jag använder är att någon har fått nätkoncession i ett geografiskt område. Undantagen ger möjlighet att dra el utan kokoncession, dvs ett internt nät. Inget undantag verkar tillämpbart för bostadshus varvid bara den som har nätkoncession får bygga ledningar för att föra över el dit.

Så det är lite omvänt. Det står inte explicit att man skall ha ett eget abonnemang utan det saknas ett undantag.
Nu handlar det ju inte om att bygga ett elnät, utan det handlar om att ansluta en anläggning. Elnätet har nätägaren, som har att ansluta anläggningen.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:
Nu handlar det ju inte om att bygga ett elnät, utan det handlar om att ansluta en anläggning. Elnätet har nätägaren, som har att ansluta anläggningen.
I följande förordning finns lite paragrafer:

Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857)

2 § Med internt nät avses en eller flera starkströmsledningar som innehavaren använder för överföring av el för egen räkning.

5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.

Min tolkning av detta är att man börjar med att endast koncessionshavaren får överföra el inom ett geografiskt område. Sedan inför man begreppet internt nät där en innehavare för över el för egen räkning. Om sedan det interna nätet är beläget i en byggnad så faller det under undantagen och kan användas utan nätkoncession. Samma gäller om man för över el till ett garage, det görs över ett internt nät till en byggnad som inte är avsett som ett bostadshus.

Om man nu uppför en byggnad som är avsedd som bostadshus så faller det inte inom undantagen och elöverföringen kräver nätkoncession. Dvs det är nätkoncessionshavaren som måste överföra elen till denna byggnad.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
M merbanan skrev:

Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857)

2 § Med internt nät avses en eller flera starkströmsledningar som innehavaren använder för överföring av el för egen räkning.

5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.

Min tolkning av detta är att man börjar med att endast koncessionshavaren får överföra el inom ett geografiskt område. Sedan inför man begreppet internt nät där en innehavare för över el för egen räkning. Om sedan det interna nätet är beläget i en byggnad så faller det under undantagen och kan användas utan nätkoncession. Samma gäller om man för över el till ett garage, det görs över ett internt nät till en byggnad som inte är avsett som ett bostadshus.

Om man nu uppför en byggnad som är avsedd som bostadshus så faller det inte inom undantagen och elöverföringen kräver nätkoncession. Dvs det är nätkoncessionshavaren som måste överföra elen till denna byggnad.
Du har upp fattat det hela rätt bra. Men det finns även linje konvession. För en ledning. Punkt A till B.

Ja tror vi rett ut det juridiska nu.
Att det sen inte springer folk och kollar detta 24/7 gör att många kan ha o lagliga anläggningar och tycka detta är bra.

Mej kvittar det. Kan ske finns det ny lag om 6 år som till låter intern matning till bostads hus. Kanske har Mao järn vapen bombat oss till medel tiden. Det är inte min största prio.

Men.

Detta är ett forum. Och jag för står inte var för Fair Lane och hens an hängare ska en visas med att för söka mörka lagar och para grafer som dom inte gillar.

Bättre lägga alla kort på bordet. Så kan frågar själv besluta. Nu har ni nog skrämt bort hen för all fram tid.

• Arg
Fairlane
  • Laddar…
B
M merbanan skrev:

men det där verkar bara ha blivit ett problem nu när Attefallarna kom, kan lova att varenda gård på landet som har ett dränghus eller liknande, finns gott om gårdar med två bostadshus, de har till 99.9999% ETT elabonnemang till hela gården...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E
B Boan skrev:
men det där verkar bara ha blivit ett problem nu när Attefallarna kom, kan lova att varenda gård på landet som har ett dränghus eller liknande, finns gott om gårdar med två bostadshus, de har till 99.9999% ETT elabonnemang till hela gården...
Jord bruks fastighet är fort farande undan taget.

B
E El-Löken66 skrev:
Jord bruks fastighet är fort farande undan taget.
se där! allt är så mycket enklare på landet.. :)

men har det varit något rättsfall på detta, menar, om det byggs som "internt" för att vara gäststuga, kontor eller så, sen har man en inneboende... som sen man byter plats med, så den inneboende bor i "huset"... eftersom det är byggt för att vara en del av hushållet, så har man en inneboende i hushållet...

:)

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Detta är ett forum. Och jag för står inte var för Fair Lane och hens an hängare ska en visas med att för söka mörka lagar och para grafer som dom inte gillar.
Jag har bett dig upprepade gånger att sluta ljuga om mig och mina åsikter. Kan du inte helt enkelt respektera det?

Sluta påstå att jag och andra har åsikter vi inte har! Blanda inte in mig överhuvudtaget i några trådar alls för det är bara elaka lögner.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte tyvärr.
Tolkar det som ni ska ha långvariga hyresgäster, då är det ett nytt abonnemang som gäller om du inte heter Kjell och är kriminell.

Ett bostads hus ett elabonnemang.
är det du som är kell kriminell , ta o nyktra till lite va

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag menar att du är ordbajsare av rang, troligtvis den bästa här på forumet. Nyfiken dock varför du varit borta i ett par månader nyligen?
han har varit blockerad troll

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.