God kväll på er! :sleep:

Mitt upp i toalettbyten så har vi åkt på patrull.
Toan på övervåningen hade 110mm slätände, så där var det inga problem att använda wc manschett.
Men lilla toan på entréplan, där har istället avloppsröret 130mm ytterdiameter, slätände, och det verkar inte finnas något vettigt alternativ till detta? 110mm manschett går inte på det minsta, testade då en 146mm manschett, och den tätar ju endast upptill mot avloppet, inte runtkring. Körde då med en bred gummitejp runt röret tills dess att manschetten låg dikt mot.

Finns det ingen bättre lösning? Det är luktfritt som det är just nu, så det är ju lufttätt iallafall. Men om det skulle bli stopp i rören låt säga 1-2meter ner, finns det inte risk att när man spolar och röret fylls upp att det kan krypa upp vatten om det inte är helt tätt? Fast det kanske det gör ändå även med rätt muff på rätt rör?

Tacksam för idéer eller om någon skulle ha en lösning :)

Menar då denna: https://www.biltema.se/bygg/vvs/toalettstolar/wc-manschett-146-90-mm-2000044845

Ett foto är bra.

J jonaserik skrev:
Ett foto är bra.
Har tyvärr ingen jättegivande bild, har bara en ifrån några dagar tillbaks innan allt hamna på plats. Men man ser ju röret iallafall :) Finns det kanske inte många andra lösningar än hemmameck? har helt enkelt de flesta 110 eller 146mm pipor? :p Hörn av ett badrum med synligt böjt rör, mörkt trägolv och gråvägg med vitt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

unigum kanske kan vara en idé vid udda dimensioner

P proffsrik skrev:
unigum kanske kan vara en idé vid udda dimensioner
Tror att jag pillade bort en del sånt där handfatets avlopp gick ner i golvet :) Skulle det funka att bygga upp en ring på utsidan av röret? Så att mina 130mm ytterdiameter blir 146mm istället? Är det så hållfast? :)

Fotografen Fotografen skrev:
Faluplast har en wc-stos, kan den passa?
[länk]
Såg att Bauhaus hade sammalika, ska åka och kika imorrn! Inte helt omöjligt med den större ringen kanske, ska ju täta 118mm. Om min nu är 130 yttermått känns ju inte 125 innermått allt för avlägset, och 7mm kanske ringarna sväljer... ;) Återkommer imorgon om det löste problemet, så kanske en framtida hemmapulare kan ha nytta av samma!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.