Hej
Hur ansluter man vattnet till spolcisternen för en vägghängd toa?
Ser att det sitter en ventil inne i tanken med en gängad öppning - är det där man ska koppla på sig?
Lite halvdålig monteringsbeskrivning..Tror det är en Hafa..
Där är två hål i tanken uppe på toppen och ett på baksidan högt upp, antar att tanken fylls till viss nivå innan som en toa, men blir inte klok på var jag ska koppla vattnet...
Någon som kan upplysa mig lite? Kommer nog att be en VVsare göra jobbet men vill veta..

Är det en wc fixtur som skall byggas in du undrar över?

Mvh

Japp, det är fixturen.

Krilleman
Vad heter fixturen? Modell-namn?

Personligen har jag mina erfarenheter av Hafa och dom är inte bra. Jag klassar det som skräp, men men...

Krilleman
anders07 skrev:
Hål ska det ju inte vara i tanken... :o
Det brukar sitta en gängad koppling rätt högt uppe normalt sett.
Är det Hafa hittar du monteringsanvisning här: [länk]
Jodå, hålet är i tanken. Kolla själv på din egen länk: "Hafa Moon spolsystem" På sid 2 ser man hålet tydligt på bilden från sidan 36mm i diameter. På sida 4 hittar du även i den inringade bilden överst "n x1" där ska slang/prisol in för att anslutas. Men hur anslutningen ser ut framgår inte. Jag antar en R15 gänga, men jag har inte anslutit en av dessa själv...

Ev läckage ska ju självklart rinna ner i tanken och visa sig i vattenytan på porslinsguden! Därav att själva anslutningen är i/ovan själva cistern/tanken!

Tycker hafa fixturen verkar vara lik geberit fixturen i vissa detaljer, infästningarna skiljer iallafall.

mazz>>Släpp ut vattnet i lämplig höjd ut från vägg, inte för nära så du har chans att slöjda in röret i tankens genomföring,

mvh

Tack för informationen. Nej, det är som krilleman säger - ingen direkt beskrivning på hur det ska anslutas, och ja - det är en gängad anslutning i tanken. Ser lite märkligt ut dock med enda åtkomst är två 36mm hål för att kunna koppla...
Men jag anlitar nog en VVS:are här...Om ingen kan ge mig en direkt beskrivning på jobbet.....

ullberg
Hålen i cisternen är ju just bara för att få in vattenledningen, på min gerberit set det ut så här:
ImageUploadedByTapatalk1389624083.355834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva inkopplingen gör man sedan genom hålet för spolknappen, med knapp och lite stänkskydd bortmonterade ser det ut så här för mig:
ImageUploadedByTapatalk1389624155.841242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dagsläget sitter det säkert ett transportskydd för den öppningen men det ska ju bort.

Och: givetvis är det ändå en bra idé att ta dit en rörmokare om man känner sig osäker, bättre att känna sina gränser...

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.