Trodde jag skulle klara mig från vatten som tar sig ner i ovanifrån men gör det inte riktigt.
Tryckta bjälklaget ligger ca 10mm från limträbalken i balkskorna, så ligger inte dikt.
All plåt ovanpå och utanpå på framsidan ligger på 10mm plast-distanser mot limträ så där är det inget problem.
Funderar på att sätta (på distanserar) en tryckt 120x45 längs med limträ på som man sen skruvar balkskorna i.
En del gammal spår av fukt, är nog innan plåten kom på.
Förslag?
Tryckta bjälklaget ligger ca 10mm från limträbalken i balkskorna, så ligger inte dikt.
All plåt ovanpå och utanpå på framsidan ligger på 10mm plast-distanser mot limträ så där är det inget problem.
Funderar på att sätta (på distanserar) en tryckt 120x45 längs med limträ på som man sen skruvar balkskorna i.
En del gammal spår av fukt, är nog innan plåten kom på.
Förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tycker nog det ser ut att ha läckt rejält både mot träbjälklaget och de som ligger ovanpå.
Vad är det som stoppar vatten uppifrån att nå träkonstruktionen?
Vilken lutning har bjäklaget?
0 grader?
I så fall är det en tvivelaktig konstruktion.
Vad är det som stoppar vatten uppifrån att nå träkonstruktionen?
Vilken lutning har bjäklaget?
0 grader?
I så fall är det en tvivelaktig konstruktion.
Det är nog inte riktigt 1cm/m, men det faller ungefär samma som balkongbjälklaget som är gjutet. Fallet kan jag justera, står på justerbara plintar.H Hybro skrev:
Uppifrån täcker plåtarna först. Plåtarna ligger på en tryckt 220x45 (ram) som i sin tur ligger på 10mm plast-distanser på limträet, så tryckta 220 ramen täcker ett par cm ut över limträ så att säga.
Det kan ju vara så enkelt att det rinner ner från trallen till
Ser inte ut som det kommer ngt från ovankant limträ och rinner ner. Det finns som sagt lite gammalt sen innan jag han få på all konstruktion. Hade limträet skyddad av plast medans det byggdes men gick inte få helt täckt såklart.
Det kan ju vara så att det rinner ner längs bjälklaget till stolpskon pga fallet, sen droppar ner från skon på limträ. Såg droppar hänga där nu från balkskon.H Hybro skrev:
Ser inte ut som det kommer ngt från ovankant limträ och rinner ner. Det finns som sagt lite gammalt sen innan jag han få på all konstruktion. Hade limträet skyddad av plast medans det byggdes men gick inte få helt täckt såklart.
Bara undrar. Vart tar all nederbörd vägen?
Måste ju bli mängder av vatten och snö.
Om man kollar de första bilderna på undersidan av "taket" verkar det rinna rakt igenom. Missfärgat trä!
Rita en skiss från sidan som även visar vad som skyddar mot nederbörd.
För det är väl nåt mer än ett simpelt bräddäck?
Måste ju bli mängder av vatten och snö.
Om man kollar de första bilderna på undersidan av "taket" verkar det rinna rakt igenom. Missfärgat trä!
Rita en skiss från sidan som även visar vad som skyddar mot nederbörd.
För det är väl nåt mer än ett simpelt bräddäck?
Redigerat:
Det åker ner mellan springorna, som en vanlig uteplats. Det är vanligt tryckt virke, så är ingen skillnad mot en altan på markplan så att säga. Bara att här ser man det.H Hybro skrev:
Springorna kommer bli större också, är relativt nylagt. Altan nere på marken lade jag dikt och där är det 5-8mm springor nu efter några år.
Här har jag lagt några med några mm springa längre in mot huset då snön har en tendens att valla upp sig under lilla utspråget på balkongen. Så där rinner det ner på balkongen och sen vidare ut lite snabbare.
Nej tryckta virket känns inte som ett problem överhuvudtaget. Är bara anslutningen mot limträet som inte är tryckt.S sinuslinus skrev:
Tryckta trallen och bjälkarna och vatten/fukt där är ju som vilken altan som helst. Behöver inte vara tätt nedåt. Torkar ju ut på sommaren.
Varför skulle dom ruttna upp? Fattar inte vad du menar är skillnaden mot en vanlig altan på mark, då bjälkarna ligger närmare fuktig mark och dessutom inte får ordentlig ventilation? Isf skulle ju alla altaner ruttna upp efter några år.H Hybro skrev:
Trådens första mening:
"Trodde jag skulle klara mig från vatten som tar sig ner i ovanifrån men gör det inte riktigt."
Detta beskriver rätt väl vad Du har byggt.
Och som jag förstår nu är detta en konstruktion att vistas på och inunder när det är uppehåll. D v s utan nederbörd.
Se det som så, att det som inte är tryckat eller skyddat mot nederbörd på annat sätt inte har så många års livslängd.
Gör om, kanske likadant då?
"Trodde jag skulle klara mig från vatten som tar sig ner i ovanifrån men gör det inte riktigt."
Och som jag förstår nu är detta en konstruktion att vistas på och inunder när det är uppehåll. D v s utan nederbörd.
Se det som så, att det som inte är tryckat eller skyddat mot nederbörd på annat sätt inte har så många års livslängd.
Ja det var ena alternativet, det andra var att lägga list under plåten. Borde fungera?S sinuslinus skrev:
Trallen ligger en bit ifrån limträ som man ser på bilden här, ca 25mm. Trallen ligger alltså mot 225x45 som är tryckt virke. 225x45 ligger på 10mm distanser mot limträbalken.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Du missförstod den meningen, det är inte meningen att ytan man vistas på under ska vara skyddad. Det är inte alls byggt för det. Då hade jag ju inte lämnat springor i trallen.H Hybro skrev:Trådens första mening:
Och som jag förstår nu är detta en konstruktion att vistas under när det är uppehåll. D v s utan nederbörd.
Se det som så, att det som inte är tryckt eller skyddat mot nederbörd inte har så många års livslängd.
Vatten som tar sig ner ovanifrån, är det lilla som verkar krypa under plåten, och/eller ner i mellan trallens springor längs med bjälklagets fall ner mot balkskons anslutning mot limträ.
Förstår fortfarande inte vad du anser vara skillnaden mellan denna altan och den jag har på marken under, när det gäller att det tryckta virket skulle ruttna? Är ju identiska konstruktioner?
Ja, du har väl själv skrivit vad som kan vara skillnaden.
Alltså för att göra det tydligt. Vid väderutsatt bygge, typ stundtals vått av regn och nederbörd så behöver allt virke vara av tryckat, för att få nån slags livslängd. Därmed inte för evigt.
Såvida du inte har väderskydd i form av väl täckande tak och vattenavrinning o s v..
Hur som haver.... All nederbörd letar sig nedåt.... Går liksom inte att bortse ifrån.
Alltså för att göra det tydligt. Vid väderutsatt bygge, typ stundtals vått av regn och nederbörd så behöver allt virke vara av tryckat, för att få nån slags livslängd. Därmed inte för evigt.
Såvida du inte har väderskydd i form av väl täckande tak och vattenavrinning o s v..
Hur som haver.... All nederbörd letar sig nedåt.... Går liksom inte att bortse ifrån.