Hej!
Jag ska byta ut min braskamin mot en ny och eftersom jag måste ansluta den nya högre upp i murstocken så har jag en fråga angående anslutningen av den nya.
Den nya kaminen ska anslutas i befintlig murstock med ett anslutningsrör (Ø150 mm.) som är oisolerat. Väggen (murstocken) är beklädd med en gipsskiva som har målad glasfiberväv som yttre skikt.
Min fråga är hur stort avstånd det måste vara mellan anslutningsröret och gipsskivan i sidled?
Jag undrar också hur stort avståndet måste vara mellan tak och anslutningshålet?
Har ni något förslag på hur man fyller ut nivåskillnaden på ett snyggt sätt? Kanske med puts som man kan måla i samma färg som väggen?
Jag bifogar en bild för att förtydliga vad jag menar:
Jag ska byta ut min braskamin mot en ny och eftersom jag måste ansluta den nya högre upp i murstocken så har jag en fråga angående anslutningen av den nya.
Den nya kaminen ska anslutas i befintlig murstock med ett anslutningsrör (Ø150 mm.) som är oisolerat. Väggen (murstocken) är beklädd med en gipsskiva som har målad glasfiberväv som yttre skikt.
Min fråga är hur stort avstånd det måste vara mellan anslutningsröret och gipsskivan i sidled?
Jag undrar också hur stort avståndet måste vara mellan tak och anslutningshålet?
Har ni något förslag på hur man fyller ut nivåskillnaden på ett snyggt sätt? Kanske med puts som man kan måla i samma färg som väggen?
Jag bifogar en bild för att förtydliga vad jag menar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort hålet i gipsskivan lite mindre i diameter än manschetten som om den inte följer med anslutningsröret bör köpas in separat. och som bruk där så hade jag använt eldfast bruk. tänk på att ha stosen ute så att du inte murar rakt på anslutningsröret utan på stosen, du vill kunna ta bort röret utan att behöva slå ner bruket igen. se eventuellt denna film [video]http://www.tv4play.se/program/%C3%A4ntligen-hemma?title=martin_installerar_en_braskamin_del_2&video_id=650059&utm_medium=sharing&utm_source=embed&utm_name=tv4play.se[/video]
Så här blev min 
Innan detta så passade jag på att glidgjuta skorstenen då den inte varit använt i ca 40-50 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan detta så passade jag på att glidgjuta skorstenen då den inte varit använt i ca 40-50 år.
Tack för tipsen. Jättebra med instruktionsfilm.
Jag ringde till sotaren och enligt honom så ska det vara minst 500 mm. till brännbart när anslutningsröret är oisolerat. Alternativt att det inte blir mer än 80 grader mot väggen, men det är ju svårt att veta innan man proveldat och då är det ju lite krångligt om man måste göra om installationen. Enligt sotarn så räknas gipsskivor som brännbart eftersom de är belagda med papper.
Jag har även pratat med ett par företag som installerar kaminer och enligt dom så brukar de hålla ett avstånd på ca 250 mm. i sidled.
Det är alltså lite svårt att veta vad som gäller.
I mitt fall har jag tänkt om, och tänker flytta ut kaminen lite från väggen (jag tycker att det ser lite hopträngt ut om den står i hörnet) så då blir det också lite mera luft mellan anslutningsröret och vägg.
Sedan har jag upptäckt att det finns anslutningsrör som är ställbara, så att de kan ställas i olika vinklar, så eventuellt kanske jag kan ansluta kaminen bakifrån och använda det befintliga hålet i murstocken.
http://mygind.se/product.asp?product=2116
Är det någon som har erfarenhet av sådana anslutningsrör? Är det täta?
Jag ringde till sotaren och enligt honom så ska det vara minst 500 mm. till brännbart när anslutningsröret är oisolerat. Alternativt att det inte blir mer än 80 grader mot väggen, men det är ju svårt att veta innan man proveldat och då är det ju lite krångligt om man måste göra om installationen. Enligt sotarn så räknas gipsskivor som brännbart eftersom de är belagda med papper.
Jag har även pratat med ett par företag som installerar kaminer och enligt dom så brukar de hålla ett avstånd på ca 250 mm. i sidled.
Det är alltså lite svårt att veta vad som gäller.
I mitt fall har jag tänkt om, och tänker flytta ut kaminen lite från väggen (jag tycker att det ser lite hopträngt ut om den står i hörnet) så då blir det också lite mera luft mellan anslutningsröret och vägg.
Sedan har jag upptäckt att det finns anslutningsrör som är ställbara, så att de kan ställas i olika vinklar, så eventuellt kanske jag kan ansluta kaminen bakifrån och använda det befintliga hålet i murstocken.
http://mygind.se/product.asp?product=2116
Är det någon som har erfarenhet av sådana anslutningsrör? Är det täta?
Klicka här för att svara