Mikael_L
Jag trodde det var stor skillnad mellan vissa bolag, så igår gick jag in på ett par hemsidor där jag hade förväntat mig stor skillnad i anslutningsavgift, men skillnaden var inte stor. En tusenlapp. För några år sedan var det drygt 16.000:-
Så många verkar köra på att maximera avgiften idag.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
ett batteripack på 50–70 kWh
Oj vad jag överskattade hur stora sådana här batterier är (utgick från en elbil). I praktiken verkar man idag kunna köpa batteripack på 5–10 kWh för 50–125 tkr (inklusive subventioner!). Jag hade trott att det var betydligt billigare per kWh.

Det parat med det @Mikael_L skrev om produktionsnivån på vintern gör mig mer övertygad om att off-grid fortfarande är en entusiastgrej, och att vi andra gör bäst i att ha en fast anslutning.

• Gilla
kajsahs
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är det väl ett fritidshus, så lite avsteg från standarden man är van hemma kan säkert vara OK, kanske t.o.m önskvärt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag trodde det var stor skillnad mellan vissa bolag, så igår gick jag in på ett par hemsidor där jag hade förväntat mig stor skillnad i anslutningsavgift, men skillnaden var inte stor. En tusenlapp. För några år sedan var det drygt 16.000:-
Så många verkar köra på att maximera avgiften idag.
Ja det stämmer att nästan alla tar ut maxavgiften. Det gör de för att de anslutningar som är billiga att utföra för nätägaren betalar de anslutningar som exempelvis kräver en tryckning under väg där enbart tryckningen kan kosta 30Tkr.

Detta är resultatet av EI:s modell eftersom nätbolaget inte får ta ut mer för en 16-25A anslutning. Tidigare fick den som behövde tryckningen bekosta den via sin anslutningsavgift... Nu är det inte möjligt...
Inom schablon systemet kan många extra kostnader/hinder uppstå som nätägaren får stå för.

Därför tar man igen en del av detta på de "enkla" anslutningarna....

En liten fördel är att priserna är "lika" över hela landet.

Även om TS kommer att använda torpet om vintern har det inte framgått hur mycket. På helgerna? Enstaka dagar? Det finns, även hos TS har jag förstått, en önskan om "enkelt" liv på fritiden. Det viktigaste är värme - finns inte en rejäl vedspis el motsvarande är det mer bekymmersamt under de tuffaste månaderna. Resten av året kan solcellerna bidra till det enklare livet, såvida taket är fritt från skugga.

Installationskostnaden för el är en sak - den långsiktiga månadskostnaden skulle jag själv dra mig för.

Jag har en liten stuga med en solcell på ca 200w, två 200ah batterier och en bra laddare och en liten elcentral. Spis går på gas, kamin, led lampor, kompressorkyl. Funkar kanon i princip året runt (ej kyl nov-april). Vintertid är jag endast där ngn enstaka natt då i då.
Kostar inte speciellt mkt, lilla offgridanläggningen kanske kostar 10-15' i dagsläget och då är batterierna mer än halva kostnaden.
Det är i princip likadant upplägg som vilken större segelbåt som helst.
Men hade jag varit TS och fast el in till huset kostat under 50' hade jag inte tvekat.

• Gilla
kajsahs
  • Laddar…
Du kan ju ha ett lite vindkraftverk då laddas det även på natten.

Har själv en stuga utan el. I min spåkula ser jag att jag om 10 år kommer att äga en elbil med ett batteri runt 100kWh och möjlighet att använda den energin i stugan.

I husvagnen räcker en 190W solpanel med ett 100Ah AGM-batteri för att köra ett kompressorkylskåp på 150l i minst tre dygn - oändlig tid om bara solen lyser. När det blir dags att installera en solpanelanläggning i stugan så kommer den att få 2-400Ah lead carbon (blykol) batterier (som kan laddas i minusgrader och klarar fler cykler än vanliga AGM) och minst 600W solceller för att få något under icke soliga årstiden.

När jag i framtiden har elbil så kommer jag att ordna så att batterierna kan laddas av elbilen vid behov (främst vintertid). Kommer även att titta på att köra en luftvärmepump eller pelletskamin med ström från bilen.

Som jag ser det är det inte intressant att ansluta till elnätet om avgiften är för hög. Batterier kommer att bli bättre och billigare i framtiden så mycket handlar om vad som är tillräckligt bra för att hanka sig fram tills dess. Solpanel, batteri och ett litet inverterelverk gör att man aldrig blir utan ström här och nu.

Skulle jag bygga en off-grid solpanelsanläggning idag skulle den bestå av 2-3*Victron lead carbon 160Ah, lämplig Victron SmartSolar MPPT, Victron Smart Battery Protect och några lämpliga PERC solpaneler på totalt runt 600W.

• Gilla
kajsahs och 1 till
  • Laddar…
Måste knåpa ihop ett svar. Alldeles för många verkar tro att man behöver gigantiska anläggningar.

Vi har sedan ett par år tillbaka en stuga off grid. Det krävs att man läser på lite men det går att lösa allt.

Vi har gasolkyl och gasolspis. Resten går på solel. Total kostnad för solcellsanläggningen ca 35 000:- och då kan vi använda i stort sett vad vi vill.

Det enda som kan bli klurigt är om man ska använda stugan många dagar i sträck. Vi klarar 3-4 dagar utan sol. Sedan måste elverk och laddaren igång. Men det har inte hänt ännu.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller på och planerar en offgrid för stuga.
Inte 100 säkert än att det blir.

Men jag funderar på att ta 2 st helt vanliga paneler för villatak (typ 1,6x1 meter och som ger dryga 300W styck).
Sen en mppt-laddare som tar 100V inspänning.
Sen en växelriktare på typ 2000-3000W, skönt om man kan köra det mesta till äventyrs.

Men ska man pumpa 2-3000W ur batteri krävs det ett ordentligt stort, eller gärna 2 eller fler (fortfarande stora). Så något i häraden 2x100Ah minst.

Sen har jag hittat en produkt som kombinerar mppt och 12-230 inverter, som jag är lite sugen på.

Och jag funderar på att köra 24V isf 12V, då kan jag glädja mig åt halva strömmen vid samma effektuttag. Det är ju lika jobbigt för batterier osv ändå, men man halverar åtminstone spänningsfallet i DC-kablaget, och jag misstänker att verkningsgraden för växelriktaren blir något lite bättre.

Det jag siktar på tror jag kommer landa på lite under 20kkr.

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Myrstacken
Mikael_L Mikael_L skrev:
a strömmen vid samma effektuttag. Det är ju lika jobbigt för batterier osv ändå, men man halverar åtminstone spänningsfallet i DC-kablaget, och jag misstänker att verkningsgraden för växelriktaren blir något lite bättre.

hmmm detta förstod jag inte riktigt..
Ju högre volt du har desto mindre förlorar du ju i effekt.. watt

Mikael_L
Samma effekt förbrukar samma energi (per tidsenhet), oavsett spänningen.
Så där blir det ingen skillnad.

Och har man dubbla spänningen leder det till halva strömmen för samma effekt.
Men sitter två batterier parallellkopplade till 12V så kommer vardera batteri få bidra med halva strömmen.
Seriekopplar jag dessa så kommer strömmen halveras, men båda batterierna måste ändå leverera denna ström (samma ström).
Så batterierna märker ingen skillnad på ifall de är parallellkopplade till 12V eller seriekopplade till 24V.

Men kablaget till invertern får ju halva strömmen vid 24V, så där vinner man lite, och sitter inte sakerna jättenära varandra så vinner man mycket.
Man vinner på lägre spännings och energiförluster, och/eller vinner man på att kunna köpa lite klenare och billigare kabel.

Men har man en solpanel som inte ger så hög spänning så är nog 12V att föredra. Men jag kommer sätta 2 330W i serie, och mata in som mest 70V i mppt-laddaren, vilket lätt räcker för att ladda 24V batterier maximalt effektivt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad får du då i användbar energi, i lekmannatermer?

Kan man ha ett kylskåp igång? Driva en vattenpump? Är det lite lampor och ett par mobilladdare som orkar drivas, eller vad är omfattningen sv systemet?

För utifrån tidigare ordväxling utgår jag från att det iaf. inte är så stort att man skulle kunna ha exempelvis underhållsvärme.

Myrstacken
Visst men har du avstånd förlorar du massor pga ohms lag...
Nu överdriver jag ju en hel del men när man transporterar ström till europa dvs danmark finland litauen polen och tyskland har man kabel som med DC som är i 300K volt för att inte mista så mycket effekt...

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad får du då i användbar energi, i lekmannatermer?

Kan man ha ett kylskåp igång? Driva en vattenpump? Är det lite lampor och ett par mobilladdare som orkar drivas, eller vad är omfattningen sv systemet?

För utifrån tidigare ordväxling utgår jag från att det iaf. inte är så stort att man skulle kunna ha exempelvis underhållsvärme.
Nej, värme får lov att vara ved eller oljepanna ;)
Spis ev ugn får gå på gasol.
Kylskåp funkar, men inte flera muliga dagar i följd.

Att ha ett elverk att ta fram vid ev behov är nog inte så dumt.

Men edmunds inlägg gav mig en del bra saker att fundera på. Varför inte tanka lite energi från elbilsbatteriet vid behov. (Om man nu inte behöver allt för resan).

Och på tal om det, jag skrev 2 paneler.
Vill man kunna ladda ev elbil i stugan krävs det nog minst 6 st vanliga villapaneler. Men då har man fått ett otroligt energiöverskott så fort elbilen inte laddas ... :thinking:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.