18 280 läst ·
99 svar
18k läst
99 svar
Anser du att dagens mäklare är en ärlig yrkeskår?
Ja den är lika orimlig som att påstå att mäklarna och jag säger -na är ärliga. Det sägs att man ska inte dra alla över en och samma kam men med en del erfarenheter så kan man undra... Givetvis så lär man sig under resans gång vad man ska kolla, men jisses... hur många förstaköpare står inte med näsan mitt i ansiktet och är lurade. Det finns konsumentlagar osv... men de lär sig eftersom hur man kommer runt dem och det är inte lätt att väcka konsumentverket heller. Försvara dem den som vill men jag går inte på´t.
Ang stressen så visst är det så...på gott och på ont, upplevs man som stressad så kan det ibland vara av godo för att kunden ser att här händer det saker...det går undan men med risk för att man glömmer av något då och då - vilket gör det extra skönt att ha en assistent...(om man nu hade haft någon).Nimajneb skrev:Dom mäklare jag jobbat med har jag upplevt som stressade och det är sant att det är mycket arbete utanför kontorstid. Men jag kan tänka mig att mycket av detta kompas mitt i veckorna.
Snittiden för att sälja ska visst ligga 40dagar för bostadsrätter och 80 för villor [länk]. Dom där 120dagarna kanske kommer från något ljushuvud som adderat dessa två siffror.
Sedan om det gäller median eller medelvärde vet jag inte.
Vore även kul o veta hur många av dom objekt som kommer ut till försäljning inte säljs under dom 3mån(?) som dom ligger ute, antar dom inte finns med i statistiken ovan.
Gemo precisera gärna lite hur du menar. Skulle mäklarna i första hand vara ute för att lura godtrogna köpare? Kan ju inte vara så att alla hus eller fritidshus, lägenheter som säljs är i så dåligt skick eller?gemo skrev:Ja den är lika orimlig som att påstå att mäklarna och jag säger -na är ärliga. Det sägs att man ska inte dra alla över en och samma kam men med en del erfarenheter så kan man undra... Givetvis så lär man sig under resans gång vad man ska kolla, men jisses... hur många förstaköpare står inte med näsan mitt i ansiktet och är lurade. Det finns konsumentlagar osv... men de lär sig eftersom hur man kommer runt dem och det är inte lätt att väcka konsumentverket heller. Försvara dem den som vill men jag går inte på´t.
Som jag citerade från mäklarlagen ovan så skall mäklaren bilda sig en uppfattning om objektets skick och själv göra en bedömning, man skall undersöka vidare om man har anledning att misstänka att någor inte är som det skall vara. Mäklaren är dock inte besiktningsman och tur är väl det för då kan vi verkligen prata om att sitta på dubbla stolar. Vet man som mäklare att hus i ett område tex är kända för att ha problem med putsen så skall man så klart berätta detta även om just det hus man själv säljer inte ännu har några problem osv.
Vidare står det i lagen att mäklaren skall verka för att köparna låter göra en besiktning samt att man i förekommande fall har med en klausul som
låter köparen häva köpet alternativt reducera köpeskillingen. Jag har väldigt svårt att tro att det är så värst många som då blir "lurade" att köpa hus eller ens tvingade.
Sen kan jag förstå att det kan vara svårt att skilja på ev fel som borde upptäckts genom besiktning och vad som kan anses vara dolda fel, och detta skapar så klart strul i efterhand men inte eller här kan
man lägga skulde på mäklaren.
Hej Byttorp,
jag tänkte ge dig lite luriga frågor och se om du kan svara på dem. Jag tror dock det är frågor som ni kan få ganska så ofta.
När ni värderar ett hus och sätter utgångspris så förstår jag det är ett pris som ni tror att någon kan tänkas betala för huset. Men hur gör ni i dessa fall där ni helt enkelt felvärderat huset och trots flera visningar inte ens fått något bud. Säljarna blir ju givetvis besvikna för de trodde de skulle få så mycket för huset. Står ni ändå kvar på samma utgångspris eller omvärderar ni i samråd med säljarna? Brukar säljarna stå emot lägre pris?
Jag letar som tidigare nämnt hus i göteborgsregionen och jag ser massvis av hus som enligt mig (och tydligen många med mig då husen inte blir sålda) har ett överpris. Jag har ändå lagt bud på husen som ligger 10-15% under utgångsbud och som jag anser mer rimligt men mäklarna har i vissa fall dumförklarat mig eller helt enkelt aldrig svarat mig när jag gett budet.
Jag kan förstå att det är lite som att skjuta sig själv i foten när en mäklare säger att priserna kan vara på väg ner men vad tror du om detta? Har vi en rådande bostadsbubbla i Sverige och tycker du att det är god mäklarsed att inte erkänna detta om man tror det? Lurig fråga jag vet.
jag tänkte ge dig lite luriga frågor och se om du kan svara på dem. Jag tror dock det är frågor som ni kan få ganska så ofta.
När ni värderar ett hus och sätter utgångspris så förstår jag det är ett pris som ni tror att någon kan tänkas betala för huset. Men hur gör ni i dessa fall där ni helt enkelt felvärderat huset och trots flera visningar inte ens fått något bud. Säljarna blir ju givetvis besvikna för de trodde de skulle få så mycket för huset. Står ni ändå kvar på samma utgångspris eller omvärderar ni i samråd med säljarna? Brukar säljarna stå emot lägre pris?
Jag letar som tidigare nämnt hus i göteborgsregionen och jag ser massvis av hus som enligt mig (och tydligen många med mig då husen inte blir sålda) har ett överpris. Jag har ändå lagt bud på husen som ligger 10-15% under utgångsbud och som jag anser mer rimligt men mäklarna har i vissa fall dumförklarat mig eller helt enkelt aldrig svarat mig när jag gett budet.
Jag kan förstå att det är lite som att skjuta sig själv i foten när en mäklare säger att priserna kan vara på väg ner men vad tror du om detta? Har vi en rådande bostadsbubbla i Sverige och tycker du att det är god mäklarsed att inte erkänna detta om man tror det? Lurig fråga jag vet.
Redigerat:
Hej, svarar som sagt gärna och som vanligt utefter egen inställning och erfarenhet.Ranger skrev:Hej Byttorp,
Jag kan förstå att det är lite som att skjuta sig själv i foten när en mäklare säger att priserna kan vara på väg ner men vad tror du om detta? Har vi en rådande bostadsbubbla i Sverige och tycker du att det är god mäklarsed att inte erkänna detta om man tror det? Lurig fråga jag vet.![]()
Först och främst så skall man komma ihåg att varje försäljning är unik, även i områden där det finns 25 likadana bostäder byggda på samma sätt, storlek och år så är varje försäljning son egen om man säger så. Tillsammans med kunden, dvs säljaren så kommer vi fram till ett pris som då baserar sig på flera olika saker. Dessa kan vara tex, statistik, skicket på huset, vår känsla av attraktion osv osv. Låt säga att vi tillsammans hoppas att kunden och verkligen tror på det sätter ett mål om att få 3,250,000. Då skulle jag säga att ett utgångspris ligger på 2.950.000 av flera faktorer - där ibland vår eventuella felbedömning, den psykologiska prissättningsfaktorn mm.
Med alla diskussioner som varit kring lockpriser och annat så är iaf jag väldigt tydlig med att aldrig gå ut med ett pris i en nivå där inte säljarna skulle kunna tänka sig att sälja för - dvs, får vi bara ett bud det hamnar på utgångspriset så vill jag ha försäkrat mig om att säljarna inte backar ur för att det var för lågt - och det är väl schysst mot alla parter.
Uppgift för trådläsarna....
Nu kommer vi till det svåra. Jag vet ju inte om säljaren har varit helt ärlig mot mig - dom kanske önskar att få minst 3,5 för att sälja tex. Om säljarna dessutom har haft 3-4 olika mäklare att välja på så kan man tänka sig att någon av dessa mäklare har en skev uppfattning av prisläget och rent av säger att " Käre Bosse, du får så klart mellan 3,5 och 4 miljoner för er bostad. Låt säga att vi andra tre mäklare då är lite mer "sunda" i prisbilden och realistiska när vi sagt 3-3,3 miljoner. Hur enkelt är det då för en säljare att välja den mäklare som sa högsta priset oavsett hur den personen eller det företag han representerar är i övrigt. Vi kan alltså få en situation här som innebär att vi har ett hus som annonseras till ett betydligt högre pris bara för att just den mäklaren har haft en dålig dag....eller...tänk om det är som så här... Den mäklaren eller hans firma, har satt i system att alltid gå ut för högt för att få stämplen på sig om att vara "den mäklaren som säljer de dyraste bostäderna på just den marknaden".... Vad som syns är ju oftast marknadsföringen inför en försäljning och det är detta som den stora massan av andra säljare ser....och får bilden av mäklaren som han som alltid har dom lite finare (aka dyrare) bostäderna. Om samma mäklare sen vet om att genom att alltid ligga lite för högt i sina bedömningar så får man in fler uppdrag procentuellt sett än kollegorna så är det ju kanske nått bra för stunden. Sen kör man en visning, en annons och har man tur så finns det någon som köper bostaden till detta högre pris - men om inte så har man iaf fått berätta för alla som läst tidningen att man säljer dyra bostäder. Sen tar man ett snack med säljaren, förklarar att läget, konjukturen, spekulanterna...ja nästan vad som helst..har gjort att vi inte just nu säljer huset för den här summan - man trycker ner priset 10-15-20 %...till en nivå där de tre andra mäklarna låg från början i sin bedömning. Och så vips så såldes bostaden rätt så fort.
??? Vem vann och vem förlorade på detta - återkom gärna med svar nedan innan jag ger rätt svar
Ranger, i ditt konkreta fall så är mäklaren skyldig att framföra alla bud till säljarna oavsett nivå. Personligen så kan jag inte tänka mig att någonsin inte göra det för jag tar ju hellre en affär på ett lägre belopp så att jag blir av med bostaden och kommer vidare (förutsatt att det nu är en acceptabel nivå och inte extrema skambud från oseriösa budgivare osv osv). Det som väntar är ju ändå en prissänkning förr eller senare och det kostar i tid och pengar, annonser osv. Vore jag som dig så skulle jag ringa upp mäklaren och höra om budet framförts, eller i annat fall kontakta säljaren själva och kolla med dom ifall man kan komma till avslut. En mäklare som inte framfört buden i detta läget kan ju knappast kräva att få betalt vid en sådan affär (bra dock att man har det skriftligt mellan mäklaren och säljaren först så att inte man blir krävd på provision i efterhand). Nu skall ju inte detta vara ett stort problem för varje seriös mäklare framför ju så klart alla bud.
När det gäller bostadsbubbla eller ej så är jag inte man att svara på det. Magkänslan säger att nivån som ligger nu på bostäder i min ort är rätt så sansad och inte på något sätt överdriven. Jag vet rätt väl vilka objekt som säljs till vilka pengar beroende på område, läge, standard osv. På hemnet idag ligger ca 348 objekt för min kommun och av dessa skulle jag väl säga att 5% -10 % ligger antingen på tok för högt...eller alldeles för lågt.
Ok, tack för svaren! Det är uppskattat av få en mäklares syn på saken.
En sista fråga. Tycker du det är rätt att Hemnet inte har någon prishistorik på objekten? Som det är nu så kan man inte alls se om ett objekt är prissänkt eller prishöjt historiskt. Man kan inte heller se när objektet kom ut först på marknaden. Det känns inte så jättetransparent för köparna utan direkt missvisande.
En sida som Boliga.se, vet ej om du känner till denna, har koll på detta åt oss köpare. Sedan den första maj 2012 så har objekt i sverige sjunkit i pris med sammanlagt 424 miljoner medan det under samma period har prishöjts med 67 miljoner. Eftersom det är så skevt i skillnaden så får det i varje fall mig att tro att utgångspriserna generellt i sverige ligger alldeles för högt. Det får tyvärr inte oss köpare att lita på marknaden och indirekt inte heller på mäklare. Jag kan tänka mig att det är därför omröstningen i tråden visar vad den visar.
Tack för tipsen att kontakta mäklarna om buden, dock känner jag att ju mer jag ligger på dem desto mer intresse visar jag för objektet. Det känns tyvärr som jag då ligger i mäklarens grepp om denne vet om det.
En sista fråga. Tycker du det är rätt att Hemnet inte har någon prishistorik på objekten? Som det är nu så kan man inte alls se om ett objekt är prissänkt eller prishöjt historiskt. Man kan inte heller se när objektet kom ut först på marknaden. Det känns inte så jättetransparent för köparna utan direkt missvisande.
En sida som Boliga.se, vet ej om du känner till denna, har koll på detta åt oss köpare. Sedan den första maj 2012 så har objekt i sverige sjunkit i pris med sammanlagt 424 miljoner medan det under samma period har prishöjts med 67 miljoner. Eftersom det är så skevt i skillnaden så får det i varje fall mig att tro att utgångspriserna generellt i sverige ligger alldeles för högt. Det får tyvärr inte oss köpare att lita på marknaden och indirekt inte heller på mäklare. Jag kan tänka mig att det är därför omröstningen i tråden visar vad den visar.
Tack för tipsen att kontakta mäklarna om buden, dock känner jag att ju mer jag ligger på dem desto mer intresse visar jag för objektet. Det känns tyvärr som jag då ligger i mäklarens grepp om denne vet om det.
Hej igen, jag kan inte ge ett kort svar på om det är rätt eller fel av Hemnet eller ej. Det jag dock kan tycka är att andra webbplatser "snor" information från platser som Hemnet och sedan klär in det i sin layout och reklam för att tjäna pengar på informationen. sen skyller man på att man bara samlar länkar osv osv. Vi har sett samma sak med olika annonssiter och jag kan tycka att det är fel av princip. Är det egentligen någon konsument som tjänar på att veta att priset har gått ner eller ej på sveriges samlade bostäder? skall man jämföra så är det ju bäst att jämföra med vad som verkligen sålts, inte vad som ligger ute till försäljning? De två bostäder som jag har sålt idag och där priset gick upp 15 % resp 5% finns inte ens med på boliga för dom är borttagna i samma stund som jag gjorde klart budgivningen. Och visst är det märkligt att endast ett enda objekt har gått upp i pris? - Nej det är så klart inte märkligt, det är helt enkelt fel och det är ju dock den risken man får ta med undermåligt skapade webplatser som boliga med övriga. allt är inte svart eller vitt och tom jag kan dock uppskatta viss information från webplatser som denna och booli men nog om det. Man kanske kan fundera på varför inte hemnet visar liknande statistik....är det månne som så att dom föredrar att visa KORREKT statistik istället? Nåja, det kan nog bara Hemnet själva berätta. JAg vet iaf att jag betalar för at ha mina objekt på Hemnet...och inte på en massa avarter där jag inte kan kontrollera hur det visas eller ej.Ranger skrev:Ok, tack för svaren! Det är uppskattat av få en mäklares syn på saken.
Tack för tipsen att kontakta mäklarna om buden, dock känner jag att ju mer jag ligger på dem desto mer intresse visar jag för objektet. Det känns tyvärr som jag då ligger i mäklarens grepp om denne vet om det.![]()
Sammanfattningsvis - dra inte för stora växlar utifrån "slaskistiken" på dessa siter
Om man däremot vill kolla ögonen, köpa asfalt, hyra förråd eller ta jägarexamen så vet boliga var man skall vända sig....till deras annonsörer.
Och förlåt mig...men kan inte annat än att raljera över webplatser som har lite halvtaskig svenska ala google translate....eller det kanske bara är jag som är dålig på språk... men så här skulle inte jag skriva iaf...
"Skriv en email till kontakt@boligan.se"
Nåja..nu har jag bara en timme kvar av arbetsdagen...dvs...i natt kommer jag i sömn kl 0200...men men..det är en nästan helt vanlig arbetsdag. Hade ju tur och kunde vara hemma och natta barnen mellan 19.30 och 21.00 iaf...
Njae, vet inte om jag helt håller med dig där. 
Jag tycker konsumenter har mycket att tjäna på genom att se om priser har höjts eller sänks samt hur länge objekten legat ute totalt. Det blir betydligt lättare då att själv bilda sig en egen uppfattning om prisläget i området man letar bostad i.
Nu ligger man verkligen helt i mäklarens (och säljarens) händer när det gäller utgångspris. De kan egentligen sätta hur högt de vill för det finns möjlighet att få det sålt om folk inte själva vet vad hus kan kosta just där. Speciellt om det är lite på landet i område där det inte sker så många husförsäljningar. Ifall huset legat ute i ett år är det en ganska säker indikation på att utgångspriset är för högt satt.
Det finns fortfarande folk som jag tycker kan bli lurade av att innan visning sätta 10% över utgångspris och få objektet utan att egentligen veta om det ens kommer något bud på huset överhuvudtaget. Som bostadsmarknaden är nu kan det mycket väl vara så att de är de enda spekulanterna. De tycker antagligen själva de gjort en bra affär och vidhåller in i döden att priserna på hus alltid kommer gå upp (vi ser flertal exempel på såna i detta forumet).
Gällande annonser är väl Hemnet lika illa det, Markets.com, Ford och det hemskaste av alla, Bluestep som lånar ut pengar till alla även om de har betalningsanmärkningar. INTE seriöst i mina ögon och borde inte få göra reklam på en mäklarsajt.
Sajter som boliga och booli har nog inte heller samma resurser att driva en hemsida som Hemnet som får ganska mycket pengar av er mäklare för att lägga ut annonser.
Jag tycker konsumenter har mycket att tjäna på genom att se om priser har höjts eller sänks samt hur länge objekten legat ute totalt. Det blir betydligt lättare då att själv bilda sig en egen uppfattning om prisläget i området man letar bostad i.
Nu ligger man verkligen helt i mäklarens (och säljarens) händer när det gäller utgångspris. De kan egentligen sätta hur högt de vill för det finns möjlighet att få det sålt om folk inte själva vet vad hus kan kosta just där. Speciellt om det är lite på landet i område där det inte sker så många husförsäljningar. Ifall huset legat ute i ett år är det en ganska säker indikation på att utgångspriset är för högt satt.
Det finns fortfarande folk som jag tycker kan bli lurade av att innan visning sätta 10% över utgångspris och få objektet utan att egentligen veta om det ens kommer något bud på huset överhuvudtaget. Som bostadsmarknaden är nu kan det mycket väl vara så att de är de enda spekulanterna. De tycker antagligen själva de gjort en bra affär och vidhåller in i döden att priserna på hus alltid kommer gå upp (vi ser flertal exempel på såna i detta forumet).
Gällande annonser är väl Hemnet lika illa det, Markets.com, Ford och det hemskaste av alla, Bluestep som lånar ut pengar till alla även om de har betalningsanmärkningar. INTE seriöst i mina ögon och borde inte få göra reklam på en mäklarsajt.
Sajter som boliga och booli har nog inte heller samma resurser att driva en hemsida som Hemnet som får ganska mycket pengar av er mäklare för att lägga ut annonser.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Men jag tror att poängen med byttorp's kritik av Boliga och liknande sidor med "info" om prisändringar, är att de har inte tillgång till ett korrekt uinderlag, därför ger den prisinformationen felaktiga signaler.
Just Boliga har jag inte tittat så mycket på, men på booli har jag tittat en del. Den info som de utnyttjar är ju annonserade prisändringar, dvs om ett hus först annonseras ut för 3 milj, efter några veckor väljer säljare/mäklare att försöka igen nu med kanske 2,7 milj. Då registreras det som en prisnedgång.
En prisuppgång är när man först annonserar för 3 milj. sedan ångar man sig och annonserar igen, nu för 3,3 milj. Hur ofta sker det? En riktig prisuppgång består ju i att det kommer igång en budgivning, och den har websidan oftast inte tillgång till.
Det man däremot kan se på de här sidorna för villor, inte för bostadsrtätter. Är ju att man i efterhand kan se via lagfarten vad det riktiga slutpriset blev. Då är dock oftast detaljinformationen om villan bort från nätet för länge sedan, så man får ingen uppfattning från statistiken om utseende, underhållsbehov och liknande.
Det kan också vara lite vanskligt att lita för mycket på den typen av information.
Det kan troligen ge bra underlag för ett köp/säljbeslut i områden med många likvärdiga hus, men kan bli totalt missvisande om husen är väldigt olika. Och ger då istället helt fel förväntningar hos säljaren.
Just Boliga har jag inte tittat så mycket på, men på booli har jag tittat en del. Den info som de utnyttjar är ju annonserade prisändringar, dvs om ett hus först annonseras ut för 3 milj, efter några veckor väljer säljare/mäklare att försöka igen nu med kanske 2,7 milj. Då registreras det som en prisnedgång.
En prisuppgång är när man först annonserar för 3 milj. sedan ångar man sig och annonserar igen, nu för 3,3 milj. Hur ofta sker det? En riktig prisuppgång består ju i att det kommer igång en budgivning, och den har websidan oftast inte tillgång till.
Det man däremot kan se på de här sidorna för villor, inte för bostadsrtätter. Är ju att man i efterhand kan se via lagfarten vad det riktiga slutpriset blev. Då är dock oftast detaljinformationen om villan bort från nätet för länge sedan, så man får ingen uppfattning från statistiken om utseende, underhållsbehov och liknande.
Det kan också vara lite vanskligt att lita för mycket på den typen av information.
Det kan troligen ge bra underlag för ett köp/säljbeslut i områden med många likvärdiga hus, men kan bli totalt missvisande om husen är väldigt olika. Och ger då istället helt fel förväntningar hos säljaren.
Absolut. Det är helt sant. Men det ger ändå en indikation att utgångspriserna (oftast) när ett objekt först kommer ut på marknaden är överprissatt om de i många fall tvingas sänka utgångspriset.hempularen skrev:Just Boliga har jag inte tittat så mycket på, men på booli har jag tittat en del. Den info som de utnyttjar är ju annonserade prisändringar, dvs om ett hus först annonseras ut för 3 milj, efter några veckor väljer säljare/mäklare att försöka igen nu med kanske 2,7 milj. Då registreras det som en prisnedgång.
Sen är det precis som du säger slutpriset som ger den riktiga indikationen om priser är på väg ner eller upp. Men även där så är det svårt att hitta korrekt fakta då ett objekt kan exempelvis först ha kommit ut på marknaden för 3 milj. Sedan i omgångar sänkts kanske till 2.3 miljoner. Om objektet säljs efter budgivning för exempelvis 2.4 milj så registreras detta i slutpriset som en prisuppgång på 4%.
Boligas/Boolis information är säkert lite missvisande i vissa fall men hellre någon form av statistik än ingen alls. Min önskan hade givetvis varit att Hemnet hade haft med all denna information och även slutpriset.
Det går att bolla väldigt mycket med siffror hit eller dit men det är väldigt tydligt att en total transparens på Hemnet gynnar inte mäklare. Därför finns den inte.
Nej, det gör det inte eftersom vi inte vet i hur många fall priset går upp jämfört med i hur många fall det går ner. Du ser ju bara det som går ner, eftersom det inte blir sålt och man får annonsera igen. Du ser aldrig det som säljs till ett högre pris.Ranger skrev:
Sen så vill jag varna för att se sig själv som konsument när man letar hus. Kund eller köpare, visst. Men "konsument" leder en felaktigt till att tro att man har samma starka ställning som konsumenter normalt har. Det är alltså fel i fallet husköp.
Slutligen, du pratar om köpare och mäklare. Kom ihåg att mäklare är säljarens förlängda arm i prisfrågor, och dra slutsatser om mäklarens hederlighet utifrån hur husen prissätts känns lite vanskligt i och med att säljaren har sista ordet där.
Redigerat:
Jag tycker resonemanget runt utgångspriset är väldigt konstigt. Det handlar ju inte om att köpa mjölk i din Ica butik.
Som påpekats tidigare så är det säljaren som bestämmer utgångspriset och detta kan sättas beroende på vilken säljstrategi hen vill använda sig av.
Man kan sätta ett lågt pris för att locka till sig många spekulanter och på så sätt få till en budgivning snabbt. Man kan sätta ett högt pris där man kanske inte har så bråttom och man väntar på att rätt köpare skall infinna sig.
Man kan även välja en mellan variant där man går ut med ett högt pris för att skumma av marknaden och redan på förhand bestämt sig att man sänker priset etappvis för att på så sätt locka spekulanter och att ev så småningom gå in i budgivarstrategin.
Dessa och andra varianter brukar man ju diskutera med mäklaren innan man drar igång så därför anser jag iaf att skillnaden mellan erbjudet pris och det slutliga priset är ganska irrelevant i dom flesta fall.
Som påpekats tidigare så är det säljaren som bestämmer utgångspriset och detta kan sättas beroende på vilken säljstrategi hen vill använda sig av.
Man kan sätta ett lågt pris för att locka till sig många spekulanter och på så sätt få till en budgivning snabbt. Man kan sätta ett högt pris där man kanske inte har så bråttom och man väntar på att rätt köpare skall infinna sig.
Man kan även välja en mellan variant där man går ut med ett högt pris för att skumma av marknaden och redan på förhand bestämt sig att man sänker priset etappvis för att på så sätt locka spekulanter och att ev så småningom gå in i budgivarstrategin.
Dessa och andra varianter brukar man ju diskutera med mäklaren innan man drar igång så därför anser jag iaf att skillnaden mellan erbjudet pris och det slutliga priset är ganska irrelevant i dom flesta fall.
Varför kan då inte Hemnet ha denna information på sin hemsida så vi som köper/säljer slipper gissa? Jag tror inte jag är ensam om att tro att bostadspriserna är fallande när det känns som informationen i sådana här fall döljs.
Det borde finnas ett skäl till varför vi inte ser prishistorik, total tid på marknaden och slutpriser i kanske upp till en månad efter försäljningsdatum. Vilket skäl är det?
Det borde finnas ett skäl till varför vi inte ser prishistorik, total tid på marknaden och slutpriser i kanske upp till en månad efter försäljningsdatum. Vilket skäl är det?
För att det inte är särskilt intressant? Det fanns inte sån statistik att se när husen steg med 10% per år heller, så om du tror att det beror på fallande marknad att de inte finns, så har du nog fel.
Men det är väl klart det är intressant.. Vi tar två likvärdiga hus i samma region och kallar dem objekt A och objekt B.-MH- skrev:
Objekt A kommer ut på marknaden med ett utgångspris på 4 miljoner. Den sänks sedan till 3 utan köpare och sedan till 2. Den säljs sedan för 2.4 miljoner.
2 veckor senare så kommer objekt B ut på marknaden. Den sätts för 4 miljoner.
EDIT: Vi kan till och med vända på det och säga att objekt A kommer ut för 2 miljoner. Den säljs sedan för 3.7 miljoner. Då blir det också lättare för köparna att hitta ett marknadsvärde för objekt B om det också kommer ut för 2 miljoner.
Jag som köpare utan vetskap om objekt A ska då ta reda på ungefärlig marknadsvärde för objekt B. Med informationen om objekt A hade det varit enormt enklare för mig. Känner jag inte till objekt A eller informationen är svår att få tag på kan jag bli lurad till att betala ett överpris.
Detsamma gäller ett objekt som legat ute länge. Har det legat ute på marknaden i 360 dagar med samma utgångspris så kanske man som köpare ska vara försiktig med att buda utgångsbudet om man är intresserad? Som det är nu så tar mäklare bort objekt och lägger ut dem igen efter 23 dagar. Då har man som köpare ingen aning om objektet legat ute till försäljning innan, och inte heller till vilket pris. Det blir då lätt att också bli lurad till ett pris som också är ett överpris.
Jag vet att ni båda inte håller med mig om överpris och resonerar som så att det inte finns några överpris. Men jag lovar att när det är så pass lätt att låna pengar som det är nu även för låginkomsttagare så blir många lurade att betala mer än de borde. Bankerna är alltid som mest nöjda när vi betalar maximalt av vår disponibla inkomst i ränta till dem så de lånar gladeligen ut mera pengar.
Redigerat: