18 280 läst ·
99 svar
18k läst
99 svar
Anser du att dagens mäklare är en ärlig yrkeskår?
Jag tycker man även ska ställa sig frågan hur kompetenta är mäklarna. Vad lär dom sig på sin 2 års utbildning. Hur man tar fina bilder och lurar folk?
Mäklare borde även få en byggteknisk utbildning och att större ansvar skulle ligga hos mäklaren då det gäller status på fastighet. Som det är nu så är det bara att driva igenom affären till varje pris och sen får köparen lösa alla eventuella problem med följd att man kanske får skuleproblem resten av livet då ett objekt kanske är i uselt skick.
Nästa fråga är om deras lön är skälig? 2 timmars foto och beskrivnings jobb. Lägga ut på hemnet och några dagstidningar. Sen någon timmes jobb med att fixa papper vid köpet. Och det får dom från 10.000:- och mycket mycket mer. Åcker tycker jag!!!
Mäklare borde även få en byggteknisk utbildning och att större ansvar skulle ligga hos mäklaren då det gäller status på fastighet. Som det är nu så är det bara att driva igenom affären till varje pris och sen får köparen lösa alla eventuella problem med följd att man kanske får skuleproblem resten av livet då ett objekt kanske är i uselt skick.
Nästa fråga är om deras lön är skälig? 2 timmars foto och beskrivnings jobb. Lägga ut på hemnet och några dagstidningar. Sen någon timmes jobb med att fixa papper vid köpet. Och det får dom från 10.000:- och mycket mycket mer. Åcker tycker jag!!!
Redigerat:
De mäklare som tjänar ordentligt med pengar har jag ingen som helst anledning tro gör detta på helt ärligt vis. Som någon skrev så lever väldigt många mäklare till mycket stor del på provision och då tjänar de bäst som inte arbetar med mäkleri utan med försäljning, dvs de står mest på säljarens sida.
Men det finns många i husbranschen som inte gör bra jobb.
När vi köpte vårt korsvirkeshus anlitade vi en besiktningsman för att kolla att allt var OK. Han tog fram en Morakniv och körde in den med full kraft i en syll. Den gick in två cm och han antecknade då syllen som rutten. Att eksyllen var över 100 år gammal och att de inre 28 cm var friska ansåg han innebar att den var rutten och måste bytas.
Kan också berätta om besiktningen av en hyreslägenhet som var extremt noggrann. Vi fick anmärkning på att det var dammigt bakom tvättstapeln och det stämmer för den hade vi inte kunnat flytta. Dessutom på att det var dammigt under badkaret. Besiktningskvinnan slet av fronten på badkaret och konstaterade detta. Tyvärr gick ju då fästet sönder eftersom fronten egentligen inte var löstagbar. Den tyckte hon sedan vi skulle återställa innan vi flyttade ut men när vi berättade för husägaren hur det gått till slapp vi detta. Den inflyttande hyresgästen var också med och hon berättade att hon aldrig flyttat in i en mer välstädad lägenhet.
Men det finns många i husbranschen som inte gör bra jobb.
När vi köpte vårt korsvirkeshus anlitade vi en besiktningsman för att kolla att allt var OK. Han tog fram en Morakniv och körde in den med full kraft i en syll. Den gick in två cm och han antecknade då syllen som rutten. Att eksyllen var över 100 år gammal och att de inre 28 cm var friska ansåg han innebar att den var rutten och måste bytas.
Kan också berätta om besiktningen av en hyreslägenhet som var extremt noggrann. Vi fick anmärkning på att det var dammigt bakom tvättstapeln och det stämmer för den hade vi inte kunnat flytta. Dessutom på att det var dammigt under badkaret. Besiktningskvinnan slet av fronten på badkaret och konstaterade detta. Tyvärr gick ju då fästet sönder eftersom fronten egentligen inte var löstagbar. Den tyckte hon sedan vi skulle återställa innan vi flyttade ut men när vi berättade för husägaren hur det gått till slapp vi detta. Den inflyttande hyresgästen var också med och hon berättade att hon aldrig flyttat in i en mer välstädad lägenhet.
Produkter som diskuteras: "Morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Tjenare gänget, här kommer svar från en, tro det eller ej, hårt arbetande och förhoppningsvis seriös mäklare. Hårt arbetande tänker kanske ni, jo pyttsan - det är väl inte så jobbigt att räkna pengar hela dagarna och kulorna rullar in.... Nja säger jag...vissa månader så går det rätt okej..andra går det inte lika bra trots att man jobbar mellan 07.30 (efter dagislämning) tills sent på kvällen. Inte sällan så jobbar man mellan 22-02 för att få klart bostadsbeskrivningar, annonser, objektsbeskrivningar för att man vill prestera en kvalitet till såväl säljare och köpare.
Och som många helt riktigt påpekat så jobbar iaf jag helt uteslutande på provision utan några som helst fasta löner - tro tusan att man då vill få till affärer för att få mat på bordet efter hårt arbete. MEN inte så gärna att man tänjer på vilka gränser som helst för att sälja - jobbar på en mellanstor ort och har tänkt att göra så väldigt länge till och ryktet/imagen är det viktigaste biten för att överleva långsiktigt. En nöjd kund är det främsta marknadsföringverktyget och således enormt viktigt att alla är nöjda, såväl säljare som köpare. Jag har jobbat i snart 20 år och tänkt att jobba iaf några år till
I fastighetsmäklarlagen som vi har rätta oss efter står det uttryckligen att vi som mäklare har att ta till vara på "säljarnas ekonomiska intressen" - det innebär oftast att vi skall se till att få så bra betalt som möjligt - MEN återigen, inte alltid. Jag har så sent som idag diskuterat med en säljare om att säga nej till ett bud som inkommit efter det att köpare och högsta budgivare kommit överens, trots att det nya budet var 40 tusen över och att det inte finns några bindande avtal - dvs inte mer bindande än den etik och moral som jag och säljarna sätter stor vikt vid. Detta skulle ge mitt företag x antal tusen mer i provis och mig några hundra mer efter skatt så pengarna är inte i alla lägen det viktigaste. Visst så passar jag på att påtala detta faktum och hur jag/säljarna resonerat för blivande köpare. Jag är inte heller rädd för att berätta vem som bjudit i efterhand det högre budet så att man kan ha kontrollera om man skulle vilja, samt att alla parter får ta del av budgivningslistan (och denna är självfallet fri från släktingar och vänner).
Visst finns det rötägg inom alla branscher och inte minst inom mäklarkåren. Jag tror dock inte att förtroendet som den här "omröstningen" visar är överensstämmande med verkligheten men visar så klart på att det finns vissa brister. Vad man lär sig på utbildningen kan jag inte helt svara på men långt ifrån alla som läser är lämpliga som mäklare, precis som många inte är lämpade som läkare, snickare eller försäljare inom vilket yrke som helst. Är dock helt enig med Predatorbunny ovan - visst finns det mycket mer man borde lära sig på utbildningen - men som man tyvärr endast kan lära sig genom att jobba inom yrket - återigen precis som med en massa andra yrkeskårer. LHS ger mer än studiebänken.
För den som läser detta eller som har gjort inlägg ovan och som driver eget bolag kan säkert också räkna ut att eftersom långt ifrån alla objekt som visas, säljs i slutändan och då står företag med alla kostnader för fotograf, annonser, visningar, prospekt osv osv. Jag skulle säga att snittkostnaden för en försäljning på vårt företag ligger på minimum 20.000 kronor. Ni kan själva räkna ut att om tex 1 av 5 affärer inte går iväg så måste dom övriga vara med och väga upp detta. Nu kan det ju vara som så att vissa områden i sverige har en ratio där kanske 1,5 inte går iväg...medan det på andra ställen finns företag som säljer alla objekt utan någon som helst fördyrande insats eller marknadsföring.
Well..fortsätt med diskussionen och ursäkta att inlägget blev så långt
Och som många helt riktigt påpekat så jobbar iaf jag helt uteslutande på provision utan några som helst fasta löner - tro tusan att man då vill få till affärer för att få mat på bordet efter hårt arbete. MEN inte så gärna att man tänjer på vilka gränser som helst för att sälja - jobbar på en mellanstor ort och har tänkt att göra så väldigt länge till och ryktet/imagen är det viktigaste biten för att överleva långsiktigt. En nöjd kund är det främsta marknadsföringverktyget och således enormt viktigt att alla är nöjda, såväl säljare som köpare. Jag har jobbat i snart 20 år och tänkt att jobba iaf några år till
I fastighetsmäklarlagen som vi har rätta oss efter står det uttryckligen att vi som mäklare har att ta till vara på "säljarnas ekonomiska intressen" - det innebär oftast att vi skall se till att få så bra betalt som möjligt - MEN återigen, inte alltid. Jag har så sent som idag diskuterat med en säljare om att säga nej till ett bud som inkommit efter det att köpare och högsta budgivare kommit överens, trots att det nya budet var 40 tusen över och att det inte finns några bindande avtal - dvs inte mer bindande än den etik och moral som jag och säljarna sätter stor vikt vid. Detta skulle ge mitt företag x antal tusen mer i provis och mig några hundra mer efter skatt så pengarna är inte i alla lägen det viktigaste. Visst så passar jag på att påtala detta faktum och hur jag/säljarna resonerat för blivande köpare. Jag är inte heller rädd för att berätta vem som bjudit i efterhand det högre budet så att man kan ha kontrollera om man skulle vilja, samt att alla parter får ta del av budgivningslistan (och denna är självfallet fri från släktingar och vänner).
Visst finns det rötägg inom alla branscher och inte minst inom mäklarkåren. Jag tror dock inte att förtroendet som den här "omröstningen" visar är överensstämmande med verkligheten men visar så klart på att det finns vissa brister. Vad man lär sig på utbildningen kan jag inte helt svara på men långt ifrån alla som läser är lämpliga som mäklare, precis som många inte är lämpade som läkare, snickare eller försäljare inom vilket yrke som helst. Är dock helt enig med Predatorbunny ovan - visst finns det mycket mer man borde lära sig på utbildningen - men som man tyvärr endast kan lära sig genom att jobba inom yrket - återigen precis som med en massa andra yrkeskårer. LHS ger mer än studiebänken.
För den som läser detta eller som har gjort inlägg ovan och som driver eget bolag kan säkert också räkna ut att eftersom långt ifrån alla objekt som visas, säljs i slutändan och då står företag med alla kostnader för fotograf, annonser, visningar, prospekt osv osv. Jag skulle säga att snittkostnaden för en försäljning på vårt företag ligger på minimum 20.000 kronor. Ni kan själva räkna ut att om tex 1 av 5 affärer inte går iväg så måste dom övriga vara med och väga upp detta. Nu kan det ju vara som så att vissa områden i sverige har en ratio där kanske 1,5 inte går iväg...medan det på andra ställen finns företag som säljer alla objekt utan någon som helst fördyrande insats eller marknadsföring.
Well..fortsätt med diskussionen och ursäkta att inlägget blev så långt
Tack för inlägget byttorp. Mycket intressant. 
Jag har några frågor om det är ok.
1) Hur många objekt har en mäklare igång samtidigt normalt?
2) Det fanns en tråd här innan där trådstartaren tyckte att mäklaren hade agerat felaktigt genom att dölja att två budgivare var samma person. Jag vet inte om du läste denna. Vad tycker du om detta? Är det rätt eller fel?
Jag har några frågor om det är ok.
1) Hur många objekt har en mäklare igång samtidigt normalt?
2) Det fanns en tråd här innan där trådstartaren tyckte att mäklaren hade agerat felaktigt genom att dölja att två budgivare var samma person. Jag vet inte om du läste denna. Vad tycker du om detta? Är det rätt eller fel?
BYTTORP "Säljaren skall fä så bra betalt som möjligt" ,det innebär att Mäklaren oftast förtiger eventuella fel o brister som är avgörande för köparen alltså är det Köparen som får stå för fiolerna o den som tjänar på detta är säljaren o Mäklaren
Tjenare, tack.
Fråga 1, generellt så skulle jag svara - så få pågående uppdrag som möjligt dvs sälj dom så fort det går men i praktiken är det ju tyvärr inte så. Jag vet själv att man kan få det snurrigt när man har 10 paralella uppdrag eller mer. Detta under förutsättning att man jobbar helt ensam dvs utan assistenter på företaget. Det går nog att hanter upp till 15 affärer men med stor risk att alla uppdragsgivare känner sig åsidosatta genom att man får svårt att hålla dom uppdaterade.
Fråga 2 - skulle säga att det var fel utifrån mitt sätt att se på det (inte läst tråden). Är ju uppenbart förvillande för spekulanterna om en person tillåts agera såsom mer än en budgivare.
Fråga 1, generellt så skulle jag svara - så få pågående uppdrag som möjligt dvs sälj dom så fort det går men i praktiken är det ju tyvärr inte så. Jag vet själv att man kan få det snurrigt när man har 10 paralella uppdrag eller mer. Detta under förutsättning att man jobbar helt ensam dvs utan assistenter på företaget. Det går nog att hanter upp till 15 affärer men med stor risk att alla uppdragsgivare känner sig åsidosatta genom att man får svårt att hålla dom uppdaterade.
Fråga 2 - skulle säga att det var fel utifrån mitt sätt att se på det (inte läst tråden). Är ju uppenbart förvillande för spekulanterna om en person tillåts agera såsom mer än en budgivare.
Ang fel och brister så skulle jag inte säga att det oftast är så, långt ifrån då det bevisligen skulle kunna innebära att man blir av med jobbet ifall registreringen dras in. Gällande det faktum att vi skall få bra betalt så står det så här i lagen. Bifogar även vad som sägs om "fel och brister".
En fastighetsmäklare är skyldig att informera köparen om förhållanden rörande fastighetens skick som kan antas vara av betydelse för köparen. Skyldigheten gäller förhållanden som mäklaren iakttagit eller annars känner till eller med hänsyn till omständigheterna har särskild anledning att misstänka. Vid besök på fastigheten antas mäklaren iakttagit brister som framgår redan vid en ytlig undersökning. Det föreligger dock ingen skyldighet för mäklaren att mer ingående undersöka fastigheten.
Allmän omsorgsplikt 8§
Paragrafen innehåller den grundläggande regeln om att fastighetsmäklaren skall utföra sina uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed.
I andra stycket har införts en ny bestämmelse om att fastighetsmäklaren, inom ramen för god fastighetsmäklarsed, särskilt skall beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.
En fastighetsmäklare är skyldig att informera köparen om förhållanden rörande fastighetens skick som kan antas vara av betydelse för köparen. Skyldigheten gäller förhållanden som mäklaren iakttagit eller annars känner till eller med hänsyn till omständigheterna har särskild anledning att misstänka. Vid besök på fastigheten antas mäklaren iakttagit brister som framgår redan vid en ytlig undersökning. Det föreligger dock ingen skyldighet för mäklaren att mer ingående undersöka fastigheten.
Allmän omsorgsplikt 8§
Paragrafen innehåller den grundläggande regeln om att fastighetsmäklaren skall utföra sina uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed.
I andra stycket har införts en ny bestämmelse om att fastighetsmäklaren, inom ramen för god fastighetsmäklarsed, särskilt skall beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.
Jag läste någonstans att snittiden för att få ett hus sålt i Sverige låg på 120 dagar. Det skulle i snitt innebära att om ni har 10 pågående uppdrag samtidigt att ni skulle behöva formulera en ny objektsbeskrivning var 12:e dag? För har ni väl gjort en annons och beskrivning så återanvänds väl den igen och igen?Byttorp skrev:Fråga 1, generellt så skulle jag svara - så få pågående uppdrag som möjligt dvs sälj dom så fort det går men i praktiken är det ju tyvärr inte så. Jag vet själv att man kan få det snurrigt när man har 10 paralella uppdrag eller mer. Detta under förutsättning att man jobbar helt ensam dvs utan assistenter på företaget. Det går nog att hanter upp till 15 affärer men med stor risk att alla uppdragsgivare känner sig åsidosatta genom att man får svårt att hålla dom uppdaterade.
Den absolut bästa formen av annons borde väl vara hemnet och 99% av era spekulanter hittar väl era hus där?
Sen är det förvisso oftast visningar på obekväma arbetstider men jag har svårt att föreställa mig att detta skulle innebära tim 40+ veckor ändå?
Jobbar alla mäklare lika mycket eller skiljer det?
(Jag jobbar själv i byggbranschen som projektledare och där kan vi prata om stressigt jobb)
Dom mäklare jag jobbat med har jag upplevt som stressade och det är sant att det är mycket arbete utanför kontorstid. Men jag kan tänka mig att mycket av detta kompas mitt i veckorna.
Snittiden för att sälja ska visst ligga 40dagar för bostadsrätter och 80 för villor http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3382610.ece. Dom där 120dagarna kanske kommer från något ljushuvud som adderat dessa två siffror.
Sedan om det gäller median eller medelvärde vet jag inte.
Vore även kul o veta hur många av dom objekt som kommer ut till försäljning inte säljs under dom 3mån(?) som dom ligger ute, antar dom inte finns med i statistiken ovan.
Snittiden för att sälja ska visst ligga 40dagar för bostadsrätter och 80 för villor http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3382610.ece. Dom där 120dagarna kanske kommer från något ljushuvud som adderat dessa två siffror.
Sedan om det gäller median eller medelvärde vet jag inte.
Vore även kul o veta hur många av dom objekt som kommer ut till försäljning inte säljs under dom 3mån(?) som dom ligger ute, antar dom inte finns med i statistiken ovan.
Ranger skrev:Jag läste någonstans att snittiden för att få ett hus sålt i Sverige låg på 120 dagar. Det skulle i snitt innebära att om ni har 10 pågående uppdrag samtidigt att ni skulle behöva formulera en ny objektsbeskrivning var 12:e dag? För har ni väl gjort en annons och beskrivning så återanvänds väl den igen och igen?
Den absolut bästa formen av annons borde väl vara hemnet och 99% av era spekulanter hittar väl era hus där?
Sen är det förvisso oftast visningar på obekväma arbetstider men jag har svårt att föreställa mig att detta skulle innebära tim 40+ veckor ändå?
Jobbar alla mäklare lika mycket eller skiljer det?
(Jag jobbar själv i byggbranschen som projektledare och där kan vi prata om stressigt jobb)![]()
Ranger - Jag kan bara svara för mig själv och jag har under sista typ 3 åren inte haft en enda 40 timmars vecka utan snarare 50-60 timmar. Kontoret där jag jobbar har öppen alla dagar i veckan, eller rättare sagt måndag-lördag öppet på kontoret och sedan visningar på söndagar. Jag har visserligen förmånen att kunna lämna barnen på dagis runt 8 och sedan bara 10 minuter till jobbet men å andra sidan..med 5 minuter till jobbet så är det "jäkligt lätt..tyvärr" att åka ner och jobba. ungefär som ikväll när jag varit hemma mellan 18-19 för att käka middag med familjen, natta yngsta barnet och sedan vidare för en privat visning för ett sällskap kl 19.20. Nu på jobbet kl 20 för jobb till iaf 22.....gött väder ute...grattis till er som kan vara hemma och grilla i trädgården istället...det kan jag ju göra till helgen...nja..just det...4 visningar mellan 11-16.
Ang snittiden så varierar det ju kraftigt från objekt till objekt och från mäklare till mäklare, ort till ort osv osv. Man får skilja på tid och tid så uppdelningen kan snarare se ut som att...tid för att få in ett uppdrag, tiden det tar att göra klar det för försäljning, tiden det ligger på hemnet och man bara svarar på frågor eller tar någon extra visning, samt tiden från första, andra och ev tredje visningen tills dess att det blir kontrakt. alla skeden tar olika lång tid för olika objekt. sålde ett radhus idag, visades förra onsdagen, samt klämdagen i fredags, samt i söndags för ytterligare ett par. Budgivining idag och igår, skriver kontrakt imorgon, La ut det för kanske 20 dagar sedan så där har vi ju en snabbare tid totalt än 120 dagar som du nämner som snitt.
Hemnet är klart överlägset i antal besök och också där som de flesta aktiva bostadssökare finner sin nya bostad. För att hitta dom som kanske inte vet om att dom letar ännu eller missat att det är ute ett objekt i just det område som dom vill ha, så är lokaltidningen, skyltar osv viktigt. Traditionellt media som print går inte att undvika tyvärr och det är också här som de stora fasta kostnaderna ligger. Mitt lilla företag där jag jobbar i en mellanstor ort i sverige lägger ca 25-30 % av omsättningen på enbart annonser (förra årets siffror). Kan ni tänka er att jag gärna hade undvikit att synas i det mediat som per besökare kostar mest av alla. MEN man vet ju att nya säljare ser företaget och mäklaren i tidningen och det kan då vara viktigt för att få in nya uppdrag, men visst...för att enbart sälja så är hemnet viktigt. Som tur är så är det ju mer saker som en mäklare gör än att bara ställa ut stövlarna och så vips är huset/lgh såld. Det finns faktorer som att säljarna söker en viss typ av ny bostad innan dom säljer, "säljartugget" som är viktigt om man är påläst och inte bara står och svamlar - det lär sig snart kunderna vem som kan nått och vem som verkligen bryr sig. Mitt personliga mål är alltid att man skall ha två nöjda parter, köparna inte minst. Det är min uppfattning baserad på erfarenhet att det oftast är säljarna (iaf i mitt fall) som tenderar att bli mest missnöjda och då oftast att man inte lyckades överträffa deras ibland orimligt högt ställda förväntningar på framförallt slutpriset. Jag skulle vilja säga att det ibland kan vara som så att de fel som en mäklare ibland kan göra till mångt och mycket kan bero på kraven från en säljare som ibland kan vara orimliga (och inte så sällan då kanske förenat med en generös provisonslön för just detta objekt).
Slutligen, alla mäklare jobbar inte lika lite eller mycket utan det är precis som för alla andra branscher, väldigt varierande. Det finns dom som jobbar häcken av sig och tjänar nada, dom som jobbar 24/7 och tjänar grymt med pengar och så det motsatta. Jag kan bara svara för hur jag jobbar, att jag är nåbar alla dagar om året i stort sett dygnet runt, vaknar och kollar mailen vid 6 tiden, somnar ofta efter midnatt och det sista jag kollar är mailen. På midsommarafton förra året tackade jag vänligt men bestämt nej till en kund som undrade om det gick att få en visning dagen efter vid 10 tiden. Jag var 10 mil bort och hade svårt att ta mig hem samt att det då var "dagen efter". Denna person hade ingen som helst förståelse för min snobbighet och vägran över att inte tillmötesgå hans önskan....han var ju kund...rätt eller fel....ja döm själva - som mäklare är man alltid nåbar och det måste man ju vara - man har inte en enda spänn i fast lön som sagt.
Tack för du delar med dig byttorp av dina erfarenheter. Helt klart att det finns bra mäklare därute. Du är en av dem. 
EDIT: Ska bara tillägga. Min åsikt om att du är en bra mäklare baserar jag på de 10-15 mäklare jag nu senast har varit i kontakt med. När jag mailat/ringt så kan det ibland ta 2-3 dagar för dem att svara och svaren är också väldigt korta. Dock känner jag att bostadsmarknaden måste vara tuff just nu för det mesta är svårsålt men att vara lite trevlig skadar väl inte. Ska tillägga jag brukar utgångsbuda 10-15% under utropspris vilket jag tycker är helt ok i dessa tider. Det borde väl vara bättre med ett bud än ingenting alls?
EDIT: Ska bara tillägga. Min åsikt om att du är en bra mäklare baserar jag på de 10-15 mäklare jag nu senast har varit i kontakt med. När jag mailat/ringt så kan det ibland ta 2-3 dagar för dem att svara och svaren är också väldigt korta. Dock känner jag att bostadsmarknaden måste vara tuff just nu för det mesta är svårsålt men att vara lite trevlig skadar väl inte. Ska tillägga jag brukar utgångsbuda 10-15% under utropspris vilket jag tycker är helt ok i dessa tider. Det borde väl vara bättre med ett bud än ingenting alls?
Redigerat:
Tack och visst...även solen har fläckar. Jag vet att jag har en missnöjd kund sista 20 åren, troligen är det ytterligare någon där jag inte gjort det yttersta i deras ögon...men jag lovar..det är inget jag gråter mig till sömns över. Ett rent samvete är bästa huvudkudden.Ranger skrev: