Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Var fick du det ifrån. :D
Jag syftade på mig själv. Försökte mig på ett ironiskt litet tjuvnyp, men det gick inte hem hos någon av er.

Staffans
Jo jo.. försöka i efterhand går ju..
Men det är inte så konstigt att det misslyckades...bäddat själv, eftersom det inte gick hem? ;)

• Gilla
Krux
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det är något my(s)tiskt med varg.
O det är något med varg vs hund.
Jo, vargen tar hundar.
O när det händer blir det ett jäkla liv!
Men trafiken, tåg o bil, dödar långt fler hundar än varg. Skall vi förbjuda bilkörning under jakten?
O ser vi till vildsvin så är vargangreppen enligt statistiken mer än tjugodubbelt fler med vildsvin kontra varg. Men det är inte i närheten så mycket liv om det.
Tragiskt är det oavsett för de som drabbas oaktat om det är varg, gris eller bil.
Men det låter tjugo gånger mer om en hund dödas av en varg än om den dödas av en bil eller gris.
Bara en tanke...
[bild]
Och där kom det resonemanget, om vi människor plötsligt dör i ett litet antal av en nya cancerform, ska vi då resonera att det inte är nåt att bry sig om då det dör fler i andra cancerformer?

J JohanLun skrev:
Men för min egen säkerhet är jag villig att offra lite av detta -
Bor du där det skjuts? Är det därför du funderar på din säkerhet? Jag bor nämligen där det skjuts och jag är inte rädd eller villig att offra människors integritet för jag litar inte på hur det kommer att användas i framtiden.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Bor du där det skjuts? Är det därför du funderar på din säkerhet? Jag bor nämligen där det skjuts och jag är inte rädd eller villig att offra människors integritet för jag litar inte på hur det kommer att användas i framtiden.
lättvindigt.. troligtvis..

J
makhno_ makhno_ skrev:
Nja, inte precis där jag bor. Men avstånden i Stockholm är små. Vi både jobbar i områden som varit drabbade och har bott i ett område där det skjutningar förekommit (även om det inte hade gjort det när vi bodde där). Det är helt enkelt inte acceptabelt. Stannar jag på vägen till jobbet och tankar bilen vill jag inte stå bredvid individer som har skottsäker väst och automatvapen. Även om de inte bor granne med mig. Men det skulle inte förvåna mig om man plötsligt har en sådan granne. Det sprider sig fortare än man kunnat ana detta...

Jag förstår tanken med detta med integriteten. Jag tycker dock att det skulle vara så att det krävs att man misstänks för något specifikt brott av en viss grad för att få omfattas av detta.

Ni som inte vill ha varg eller någon av de stora rovdjuren i vårt land borde vara mer pålästa om predatorernas viktiga roll för ekosystemen, människan har gjort stora ingrepp i naturen som sällan varit framgångsrika eftersom man saknat kunskapen om helheten. Så det handlar om att lyfta blicken från sin egen snäva och begränsade utsikt och att förstå i alla fall det mest elementära om hur naturen fungerar. Att bevara ekosystem så intakta som möjligt är i allas vårt intresse och därför försöker staten gå balansgång mellan högljudda särintressen och bevarandet av vår natur, det är nämligen statens ansvar.

Läs gärna historien om Yellowstone och hur allt förändrades när vargen återintroducerades.

Förövrigt är vildsvinen och deras snabba utbredning ett mycket större problem än vargen. Jägarkåren har inte lyckats hejda grisarnas utbredning så där skulle vargen vara en god medhjälpare när de lär sig att på allvar jaga gris. Grisen är ett nytt byte så ännu är det bara enstaka djur som blir vargens offer men de kommer att lära sig, var så säker.

Och nej, jag är inte extremkommunist.

• Gilla
bakterie och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Jag går till en svampskog där det finns varg och gris. Hittills har jag inte stött på någodera men märker att det är mindre uppbökat nu än för fyra år sedan. Så nog gör vargen skillnad.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ni som inte vill ha varg eller någon av de stora rovdjuren i vårt land borde vara mer pålästa om predatorernas viktiga roll för ekosystemen, människan har gjort stora ingrepp i naturen som sällan varit framgångsrika eftersom man saknat kunskapen om helheten. Så det handlar om att lyfta blicken från sin egen snäva och begränsade utsikt och att förstå i alla fall det mest elementära om hur naturen fungerar. Att bevara ekosystem så intakta som möjligt är i allas vårt intresse och därför försöker staten gå balansgång mellan högljudda särintressen och bevarandet av vår natur, det är nämligen statens ansvar.

Läs gärna historien om Yellowstone och hur allt förändrades när vargen återintroducerades.

Förövrigt är vildsvinen och deras snabba utbredning ett mycket större problem än vargen. Jägarkåren har inte lyckats hejda grisarnas utbredning så där skulle vargen vara en god medhjälpare när de lär sig att på allvar jaga gris. Grisen är ett nytt byte så ännu är det bara enstaka djur som blir vargens offer men de kommer att lära sig, var så säker.

David Mech,amerikansk vargforskare
http://www.floridalupine.org/public...Science-in-Danger-of-Sanctifying-the-Wolf.pdf

• Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
David Mech,amerikansk vargforskare
[länk]
Bara en länk, inga kommentarer så jag vet förstås inte vad du vill säga men jag är införstådd med att man inte rakt av kan jämföra ett naturreservat med övrig natur men ändå, vargens återintroduktion i Yellowstone har gett mänskligheten ny kunskap om predatorernas roll i ekosystemet.

"The wolf is neither a saint nor a sinner except to those who want to make it so"

Den slutsatsen delar jag gärna och om alla utgick från denna ståndpunkt skulle sådant som emotionellt varghat inte existera. Den som accepterar en sådan ståndpunkt anser inte heller att det är viktigt att sprida nyheten om att en hund blivit angripen av varg.

Jag kan väl tillägga att min åsikt också är att vargen har rätt att existera för sin egen skull, inte bara för de nyttigheter den tillför mänskligheten. Det gäller för minsta lilla kryp i min trädgård också där terrorbalans råder. Det enda jag tvingats skydda trädgården från är vildsvinen som saknar fiender i naturen.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P
K knipo skrev:
Det är något my(s)tiskt med varg.
O det är något med varg vs hund.
Jo, vargen tar hundar.
O när det händer blir det ett jäkla liv!
Men trafiken, tåg o bil, dödar långt fler hundar än varg. Skall vi förbjuda bilkörning under jakten?
O ser vi till vildsvin så är vargangreppen enligt statistiken mer än tjugodubbelt fler med vildsvin kontra varg. Men det är inte i närheten så mycket liv om det.
Tragiskt är det oavsett för de som drabbas oaktat om det är varg, gris eller bil.
Men det låter tjugo gånger mer om en hund dödas av en varg än om den dödas av en bil eller gris.
Bara en tanke...
[bild]
Det är helt galet.
Vildsvin snackas det knappt om. Inte ifall man drar in vilda djur mot hundar. Men vargen är tamejfan värre än vildsvin enligt de flesta jägarna.
Men jag har bara tagit det som att jägaren har ju en konkurrent då vildsvinen inte äter älg eller rådjur.

För att ta vildsvin. Vi har en gubbe i byn som kör ut varje kväll året runt. Bilen fullsmäckad med överblivet bröd från affärerna från baksätet till bagaget.
När jag tala med han för typ 3-4 år sen hade han 60 vildsvin som är tama mot honom som kommer fram och äter från skottkärran.
Det stället ligger mindre än 5 km från byn och mindre än 1 km från vandringsled.

Undrar vad som händer när gubben trillar av pinn, de är ju vana vid att få maten levererad vid 10 tiden varje kväll.
De är inte tama mot någon annan människa då han testat det med.

P
Karlia Karlia skrev:
Jag går till en svampskog där det finns varg och gris. Hittills har jag inte stött på någodera men märker att det är mindre uppbökat nu än för fyra år sedan. Så nog gör vargen skillnad.
Det gör jag med =) (bara svin)
Brukar träffa på svinen ibland, men jag vänder och går åt annat håll då. Det är mer skador i skogen än någonsin.

P
A Abies koreana skrev:

Åh här kom äntligen det gamla vanliga..
som inte stämmer..

vi har klarat oss riktigt bra utan just vargen i vårt ekosystem..
När vargen kom så kom också kraven på ökade älgstammar.. vad skedde?
Jo just det man satte hela systemet i gungning och vi har aldrig haft så mycket älgskador på den växande skogen som under 80-90 talen.. dessa skogar börjar ni nu hitta brädor från... Och ni är inte nöjda med propellervirke eller med störa sprötkvistar mm i virket... Det är sånt som en stor population av älg skapar...
utan vargen så hade vi haft mycket bättre virke...

J
Maskintok skrev:
Åh här kom äntligen det gamla vanliga..
som inte stämmer..

vi har klarat oss riktigt bra utan just vargen i vårt ekosystem..
Jo just det man satte hela systemet i gungning och vi har aldrig haft så mycket älgskador på den växande skogen som under 80-90 talen.. dessa skogar börjar ni nu hitta brädor från... Och ni är inte nöjda med propellervirke eller med störa sprötkvistar mm i virket... Det är sånt som en stor population av älg skapar...
utan vargen så hade vi haft mycket bättre virke...
Ah, det är VARGENs fel att virket jag köpte på ByggMax är kass. Jaja. Dåså.

• Haha
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vargen har aldrig ställt krav på ökade älgstammar ;)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
Rkarlsson skrev:
Vi har en gubbe i byn som kör ut varje kväll året runt. Bilen fullsmäckad med överblivet bröd från affärerna från baksätet till bagaget.
När jag tala med han för typ 3-4 år sen hade han 60 vildsvin som är tama mot honom som kommer fram och äter från skottkärran.
Det stället ligger mindre än 5 km från byn och mindre än 1 km från vandringsled.
Vilket jävla svin! Gubben alltså! Hoppas han skjuter av fler än han föder upp! Och folk klagar på några få vargar... Jaja...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.