N
Keiller Keiller skrev:
Nej, inget bry sig om. Hade du kontrollmätit först hade du inte behövt spekulera i 20 kvm skillnad eller kanske inte ens skapat tråden 😉
Ja, det hade varit så skönt om jag hade gjort det😅 men vi hade gått miste om en spännande diskussion!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
N Naiv entusiast skrev:
Det är hemskt sällan ett mätintyg inte stämmer med mer än någon kvadratmeter hit eller dit men jag har varit med om ett fall där en bostadsrätt visade sig vara 3 kvm mindre än ett mätintyg. Köparen stämde säljaren som faktiskt åkte på det. Lägenheten var 56 istället för 59 kvm. Det utfallet förvånade mig då det var en liten differens i kvm. Men det fanns fler parametrar dock.

Vad som gäller med dolda fel är ju:
Är det ett fel? - ja, om det hade varit en differens på över 20 kvm.
Hade köparen med fog kunnat förutsätta att det fanns ett fel? - här hävdar i alla fall jag att ett nytt mätintyg är en befästelse som gör udnersökningsplikten (på den punkten) mindre.
Hade säljaren något vetskap? Nej mest troligt inte. = dolt.
Till sist; har det ens påverkat priset? För en fastighet som gått för nästan 50.000kr/kvm så blir ju en differens på 20 kvm en miljon kronor = en väsentlig påverkan. På en villa utgör ju dock tomten en stor del av värdet så låt säga att själva villan är 1/3 av värdet enligt taxeringen så handlar det ändå om ca 333.000kr.

Vad som hade blivit en juridisk fråga i detta hade ju då varit huruvida man som köpare ska kunna lite på ett nytt mätintyg. I min värld, ja. Jag hade då fått stämma säljarna som i sin tur hade fått stämma mätfirman. Men skönt att slippa för alla parter! Trist bara att inte få svart på vitt vad som utfallet hade blivit.
”Det är hemskt sällan ett mätintyg inte stämmer”. Hur fick du reda på den sanna kvadratmeter ytan i samtliga mätningar? Låter märkligt när du säger att det är hemskt sällan fel.

N
K Kling 1 skrev:
”Det är hemskt sällan ett mätintyg inte stämmer”. Hur fick du reda på den sanna kvadratmeter ytan i samtliga mätningar? Låter märkligt när du säger att det är hemskt sällan fel.
Jag beställde en egen mätning med en större aktör som kändes pålitlig (Anticimex)

K
Vid ett tillfälle?

N Naiv entusiast skrev:
Jag beställde en egen mätning med en större aktör som kändes pålitlig (Anticimex)
I regel ska man ha lågt förtroende för något Anticimex gör och säger, baserat på trådarna som kommer upp här där dom varit inblandade.

Men att springa runt med en avståndsmätare som själv räknar ut kvadratmeterna har inte så stor felmarginal så länge man inte tryckt på knappen som ändrar om instrumentet räknar med sin egen längd eller ej.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
K
Mitt förtroende för Anticimex och mäklare ligger på ungefär samma nivå.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
N
K Kling 1 skrev:
Mitt förtroende för Anticimex och mäklare ligger på ungefär samma nivå.
Oavsett hur pålitliga de är så var jag ju tvungen att göra min egen uppmätning med certifierad mätfirma. Jag kunde ju inte skrika och gorma om felaktig area utan mätintyg. En egen mätning hade jag inte kommit långt med juridiskt. Och oavsett vill vi ha vår egen uppmätning så vi har vår rygg fri om vi någon gång skulle sälja.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
N Naiv entusiast skrev:
Oavsett hur pålitliga de är så var jag ju tvungen att göra min egen uppmätning med certifierad mätfirma. Jag kunde ju inte skrika och gorma om felaktig area utan mätintyg. En egen mätning hade jag inte kommit långt med juridiskt. Och oavsett vill vi ha vår egen uppmätning så vi har vår rygg fri om vi någon gång skulle sälja.
Det var ditt påstående om att det är hemskt sällan ett mätintyg inte stämmer som jag undrade över.
Hur kan du veta det?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
N
K Kling 1 skrev:
Det var ditt påstående om att det är hemskt sällan ett mätintyg inte stämmer som jag undrade över.
Hur kan du veta det?
Då jag bara förmedlar bostadsrätter (som oftast är mycket enklare att mäta upp) så är det såklart inte hela sanningen men jag har nog varit med om 200-300 mätintyg varav kanske hälften mätts om vid nästa försäljning (för att den säljaren också ska ha ryggen fri) och jag skulle vilja påstå att 99% av dem har samma storlek som föregående mätning visat. Sen är det såklart beroende på mätnorm men sen -99 när klädkammare, innerväggar mm började vara en del av boarean så är det mer eller mindre samma resultat varje mätning.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K
Därmed är det klargjort att ditt påstående kan vara väldigt lååååångt ifrån sanningen, eftersom vi inte vet hur många mätningar som är rätt. 👍

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
N
K Kling 1 skrev:
Därmed är det klargjort att ditt påstående kan vara väldigt lååååångt ifrån sanningen, eftersom vi inte vet hur många mätningar som är rätt. 👍
Jag tycker du resonerar lite märkligt. Jag förstår att jag är i underläge här då mångas generella åsikt är att misstro allt en mäklare säger men om olika mätningar, gjort av olika mätfirmor, visar på samma kvadratmeter så kan man väl förutsätta att det är korrekt? Eller tycker du att din egen mätning är mer pålitlig än certifierade mätintyg?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K
Mitt påstående är ju att du vet inte att det är hemskt sällan fel, du kan omöjligt veta det. Hur många mätningar görs och hur många är rätt? Vem kan veta det?
Detta påstår du att du vet eftersom du har varit delaktig i 2-300 mätningar?
Tänk efter en stund innan du fortsätter argumentera för ditt vetande.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
N
K Kling 1 skrev:
Mitt påstående är ju att du vet inte att det är hemskt sällan fel, du kan omöjligt veta det. Hur många mätningar görs och hur många är rätt? Vem kan veta det?
Jag försöker och försöker sätta mig in i hur du resonerar men jag måste säga att jag inte alls tycker det du säger är rimligt. Vi får enas om att vi är oense.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
K Kling 1 skrev:
Du behöver nog tänka till.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Först börjar tråden som en klassiker. " är det ett dolt fel pga?? Osv osv"
Idag skriver TS att "gubbkärringen" ( alltså TS, för övrigt vägrar jag använda hen och då låter gubbkärring bättre) är mäklare och då dör man ju nästan av skratt. Denna tråden borde gå vidare till tråden om parodier om dolda fel. Sjukt kul 🤣🤣

• Älska
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.