Mikael_L
Ut till en kund, det är tydligen ingen ström i ladan (inga djur, gården har varit djurfri i årtionden).

Jaja, tydligen har JFB lagt av, så den har jag bytt nu, trefasuttaget som hängde ut i ett flänshål i en gummikabel, allt helt utan dragavlastning, eller ska vi säga att säkringshållarna var dragavlastningen här. Gummikabeln rutten, allt sitter i perfekt solläge rakt mot söder och absolut inget alls som kan skugga.

Nu är bara JFB bytt och trefasuttaget bortslitet, jag måste lägga upp lite planer hur detta ska göras bra, och ta med ett trefasuttag osv.
De tre nedre säkringarna är 16A och gick till trefasuttaget, utan JFB, och de två övre går till JFB och sprider ut sig till olika enfasgrupper (nu började jag fundera, är varje gruppledning ut från en gruppcentral en egen grupp, även om de delar säkring med en annan grupp, eller utgör varje säkring en grupp, oavsett om det går flera ledningar från den säkringen?)

Jag vill ju naturligtvis även ha trefasuttaget skyddat av JFB. Matningsledningen når inte till JFB.

Elcentral med öppna skåp och synliga kablar vid husvägg, JFB och säkringshållare installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd byggnadsvägg med exponerad elektrisk installation, inklusive uttag och kabel. En del av kablaget är i dåligt skick och solbelyst.
Skapa konto

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tiduret verkar vara dött, det kommer jag rensa bort. Ägaren hade ingen aning om detta, och på fasadlampan på ladan hade det satts in en LED-lampa med inbyggd ljussensor, så det uret har nog varit trasigt sedan länge.

Såhär såg det förresten ut innan bytet av JFB.

Elskåp med kablar och kopplingar, inklusive ett timerur och en jordfelsbrytare, innan byte av JFB, monterat på en röd vägg.
Skapa konto

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Allmän uppstädning kommer det bli, även byta någon rutten kabel, bild kommer.

Men hur ska det struktureras upp, det kommer absolut inte bli någon helt snygg och oantastlig lösning här.

Inkommande kabel som ligger på noll/PEN-plint resp på 3 st säkringshållare kommer bli kvar så, det finns ingen chans att jag får gå så långt som att börja byta kapslingar, eller flytta centrallådorna ner en bit (och sen byta eller skarva en hög med kablar).
Lådorna är dessutom perfekta i denna ogästvänliga miljö, de är det enda som har stått emot solljuset, väder vind och tidens tand bra.

Så då ser den möjliga lösningen ut såhär:
Inkommande (som faktiskt är 10 eller 16mm2, 4-ledare)
|
3 säkringar med 16A
|
JFB
|
Till trefasuttag samt ner tillbaka till de två säkringarna (lägga lite dubbelt på JFB alltså)
|
Upp igen från de 2 säkringarna, och skarva in gruppledningarna på något vis.

Ja inget att vara stolt över, men jag tror det åtminstone inte bryter mot några regler.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Jag skulle se över att centrallådornas skyddsjordning finns/är i gott skick och göra en isolationsmätning och kontinuitetsmätning på alla grupper. När det är äldre grejer ger det en bra indikation på hur det kan tänkas ligga till.

Kanske också märka upp den blåa felaktiga pen-ledaren med pen-tejp så blir det i alla fall tydligare att det rör sig om en viktig ledare.
Ett ny fin gruppförteckning ser ut att behövas också.
Det låter bra att behålla lådorna. Det är ju stadiga fina grejer. Jag hade nog försökt kontrollera skicket på de gamla förskruvningarnas gummitätningar också. Ibland kan de vara torra och helt slut.

nu började jag fundera, är varje gruppledning ut från en gruppcentral en egen grupp, även om de delar säkring med en annan grupp, eller utgör varje säkring en grupp, ovsett om det går flera ledningar från den säkringen?)
Varje säkring.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.