Sittställning
Jag har ont i ryggen, något deprimerad och nu måste jag troligtvis såga upp hela källargolvet.

Vi har ett rum ca 20m2 som är delat på mitten, det finns 2 golvbrunnar i gjutjärn som jag skulle byta ut innan kakel o klinker ska på. Det ena avloppet har fungerat avlopp till tvättmaskin och torktumlare det andra har varit för dusch som sällan eller aldrig används.

Så långt så bra...

Efter att bott här i ca 4 år med lite stopp i avloppet då och då som jag löst genom att spola med spolslang för högtryckstvätt. Det funka rätt bra det höll sig i 6-12 månader varje spolning dom första 2-3 åren men sista året har det blivit värre och värre.

Just nu bilade jag upp en av golvbrunnarna och märker då att när man spolar i avloppet på våningen ovanför så ser det ut att vilja rinna som i bakfall mot ledning vars golvbrunn jag precis tog bort.

Min fråga är hur jag på bästa sätt undersöker hur mycket jag behöver ta bort av mitt höganäsrör, har hört att det håller i 100 år, stämmer det ?

Det gula på bilden är väggar, blå är från golvbrunnar och röd är stam från ovanvåning som går ner i golvet.

Jag gissar något vart rören ligger..

Min tanke är nu att spåra upp i golvet och lägga plaströr i hela tvättstugan (rummet med 2 brunnar nere)..det hela känns tungt och jobbigt så jag funderar på att köra lite relining och inte öppna sticket till dom 2 gamla golvbrunnar..

Jag behöver stöd i denna tuffa stund

• Färgglada linjer och prickar som bildar abstrakt mönster på svart bakgrund, liknar ett barns teckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, metallisk yta, cirkulärt hål, reflektioner, odefinierat material inuti, mörk, otydlig bakgrund.
    Skapa konto
  • En närbild inuti en tunnel, ljusreflexion på ytan, svårtydd textur och kontur, mörk tonad bakgrund.
    Skapa konto
Ta dit en riktig spolbil och spola hela vägen ut till stora stammen i gatan. Filma även avloppet så vet du vad du måste göra

Sittställning
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ta dit en riktig spolbil och spola hela vägen ut till stora stammen i gatan. Filma även avloppet så vet du vad du måste göra
Yes! Får nog göra det.

En oroväckande sak var att jag såg maskar, Jepp vanliga maskar i ledningen..... Skarvarna är rört sig...

Sittställning Forlowt skrev:
Yes! Får nog göra det.

En oroväckande sak var att jag såg maskar, Jepp vanliga maskar i ledningen..... Skarvarna är rört sig...
Ja, det låter ju helt klart mindre bra...
Men, desto större orsak till att filma. Då får du även reda på *var* skarvarna har rört sig.
Har du "tur" är det utanför huset, så att du kan lämna dina golv orörda.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Det blev lite sånt här trots allt.. det tråkigaste jag gjort i mitt liv :p

• Renovering pågår, uppbrutet golv, synliga rör, verktyg, byggbråte, delvis kaklad vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Det blev nog ok, känns ok och vatten rinner undan iaf

• Renoveringsprojekt pågår, tomt rum, avgrävning i golv, verktyg och material synliga, oavslutad konstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Hur gör man för att hitta rören så fint som du verkar ha gjort?

Känns som att hade jag gjort det där hade jag bilst bort 3ggr så mycket :)

Sittställning
K Klass0n skrev:
Hur gör man för att hitta rören så fint som du verkar ha gjort?

Känns som att hade jag gjort det där hade jag bilst bort 3ggr så mycket :)

Nja, hitta o hitta jag gjorde lite nya vägar för att dom gamla gick under dörren bland annat sen har jag kompletterat där jag villa ha nya avlopp etc

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Mina Höganösrör som var nedgrävda, från huset till avloppsbrunnen höll 77år. De som var ingjutna i källargolvet höll 83år. De har varit ganska sparsamt använda, av bara en eller två personer i hushållet, större delen av tiden.
Mina problem började precis som dina. Först utomhus, senare i källare. Delar av glaseringen släpper först, skapar dåligt flöde. Sen rasar små bitar, som sand och grus. Senare stora bitar lägger sig i röret.
Tyvärt inga goda nyheter så långt. Dock går det ganska enkelt att lägga nytt, då det kan läggas direkt i botten på gamla Höganäsröret.

Sittställning
A AG A skrev:
Mina Höganösrör som var nedgrävda, från huset till avloppsbrunnen höll 77år. De som var ingjutna i källargolvet höll 83år. De har varit ganska sparsamt använda, av bara en eller två personer i hushållet, större delen av tiden.
Mina problem började precis som dina. Först utomhus, senare i källare. Delar av glaseringen släpper först, skapar dåligt flöde. Sen rasar små bitar, som sand och grus. Senare stora bitar lägger sig i röret.
Tyvärt inga goda nyheter så långt. Dock går det ganska enkelt att lägga nytt, då det kan läggas direkt i botten på gamla Höganäsröret.
Mina var som nya när tjocka avlagringar på 1-2 cm var borta. Rören i sig var väldigt fina men skarvarna började läcka. Brunnarna hade nog hållt 20 år till minst.

Hittade ingen bild på själva avlagringar men något började gro där det låg öppet i golvet, här har inget toa varit så det måste varit ett gammalt gammalt frö tror jag. Vi odlar just nu upp den för att se vad det där :o

Men avlagringarna var hårda svarta.

• Ung planta växer från jord, fröhölje på toppen, insekt nära, mörk bakgrund, detaljerad jordtextur.
    Skapa konto
Sittställning
Tror det är rakt ... ;)

• Vit tegelvägg med röd linje, skadat hörn, smutsig betonggolv.
    Skapa konto
  • Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.