Står faktiskt att han kortar mellan nolla och skyddsjord tillsammans med hög belastning och då kan men inte säkert JFB lösa ut.
Men Erik är ingen elektriker.

Protte

A
Enligt beskrivningen av inkopplingen verkar den vara korrekt utförd om än oortodox med tanke på att "standard" är att ansluta inkommande matning på ovansidan av huvudbrytaren. Inkommande nolla, eller PEN som den kallas nu för tiden, ska anslutas på jordskenan. Neutralledarna ansluts till nollskenan, och därifrån går de via jordfelsbrytaren till jordskenan och via PEN tillbaka till nättransformatorn.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Efter att läst det inledande inlägget kan jag aldrig tänka mig att TS är elektriker. Det är lite allt för konstiga "reflektioner" som får mig att tro att det inte är en yrkesman som har skrivit. Och det är flera än jag som tvivlar.
Alla ni som tvärsäkert säger att han inte kan vara elektriker eftersom han gör tveksamma påståenden om el, ni har verkligen en skev uppfattning om elektrikers kunskapsnivå. Hantverkare har generellt en skrämmande låg kunskap och yrkesstolthet. Elektriker är inget undantag. Ni verkar tro att en proffessionell elektriker är en garanti att det blir rätt och riktigt. Låt oss nu en gång för alla släppa den tanken för så fungerar det inte. Många elektriker har betydligt lägre kunskapsnivå än den som uppvisas i denna tråd.

"Det ser hempulat ut" är ert mantra som ni upprepar så fort ni ser något ni inte gillar. Jag säger att det ser hantverkarpulat ut. Dvs minsta möjliga insats med största möjliga vinstmarginal.

• Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad du bygger din uppfattning på men jag bygger min uppfattning på ett helt livs sammanvaro med just elektriker i arbetet. Jag vet inte hur många det handlar om men det är flera hundra och jag kan garantera att deras kunskaper gällande elinstallation, regler och hur elektricitet fungerar inom det relevanta området är rätt stort. Dom som inte har nog stort kunnande sorteras med tiden helt enkelt bort ur yrket då ingen vill anställa folk som inte klarar det mest basala. Dessutom är antalet elektriker relativt litet så "ryktet" om vem som inte uppfyller "kraven" sprider sig snabbt inom branschen. Man måste helt enkelt ligga på en viss miniminivå för att klara jobbet.
Ps
Och en elektrikers förtjänst förändras knappast pga att man genar.
Det tar lika lång tid att klamra en kabel snyggt som fult.
Dom allra flesta elektriker har en fast månadslön.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
När man tittar på TS andra tråd verkar han ju ha upptäckt "konstig el" redan vid köpet.
Då är det ett skäl att fortsätta utreda det.

Svårt hävda dolda fel sen.

Och det är väl ingen rättighet att dra om kablar och uttag som man vill. Vilket verkar vara det största problemet för TS.
De andra problemen kanske en elektriker kan åtgärda i centralen på ett par timmar. Vilket knappast räcker för att få ersättning. Speciellt inte om man redan i samband med köpet upptäckt det.

Uppskattar alla som svarat men även ni som kommenterade och ifrågasatte min yrkesroll i det hela, Samt månadslön? Vad har det med min kunskap och mina erfarenheter att göra med? Att jag jobbat som anställd elektriker i 10år,började som lärling 2010, så behöver inte förklara för någon om någon inte tror det så är det mitt minsta bekymmer just nu. Jag vet vad jag har för behörighet och vilken
auktorisation elsäkerhetsverket har gett mig!
Jag är en väldigt stressad man som säkert många andra har många eld i järnen samtidigt, och utöver det kanske dricker en bärs för mycket på kvällen. Ska ja bli anklagad för att mina kunskaper brister pga det?

som sagt att hade någon av er som kommenterat min yrkesroll i det hela varit min dåvarande lärare till behörigheterna så hade jag inte tvekat att visa upp mina kunskaper men jag kom hit för att få råd och tips när mitt eget huvud inte hänger med.

jag är ganska insatt i Fastigehetsbranchen oja. Jag vet vad som är undersökningsplikt och inte som köpare och även säljaren respektive ansvar och även det som mäklaren presenterat i sin mäklarannons. Jag är inte dum men allt har en början och ett slut. Kort för dem som inte fattar vad et dolt fel är ett fel som absolut inte hade kunnat upptäckas vid en tex visning... och vi säger att det läcker i badrummet och vart och varför det läcker vet ingen mer än mig som fick ta hand om det hela efter köpet genomfördes. Men återigen det är inte att ta med beaktande att behöva ta med sig en handduk som köpare som går på en visning och sen fråga är det Okejj om jag ställer mig och duschar i en kvart? Skulle behöva det känner jag....... alltså helt orimligt att man kunde upptäckt det eftersom inget konstigt presenterades på visningen.

även elen jag vet vart varenda jävla fk går i alla dosorna i hela lägenheten nu, förutom en, eftersom jag har både den kunskap och erfarenheterna som behövs för att hitta felen, eller dosorna eller vart dem går osv... har fått ta ner en gipsad vägg för att jag upptäckt en befintlig Eldosa som matar hela köket, även alla andra dosor vet jag vart dem är och så, har både i huvvet och dokumenterat vart allt går och hur det är ihopkopplat och det är helt stört, och helt ogenomförbart att dra om om man skulle behöva av någon anledning i framtiden, även om jag skulle sälja lägenheten nu och dess nya ägare beslutar sig att renovera om eller göra om nåt annat som inte går så kommer väl jag få åka få den kostanden som jag helst undviker isåfall om jag som sagt inte dokumenterat redan allt som är fel... Det är inte bara elen.. men om ett dolt fel skall kunna betraktas som det krävs lite mer underlag än påståenden.. därför har jag försökt och dokumenterat allt som har med el felen att göra. Men jag har inte gjort en enda ändring pga att jag inte vill påbörja att återställa något som kanske kommer att gå till domstol. Jag rör helst inget mer som sagt utan lämnar det som det är så kan både vvsare andra elektriker, och en byggkonsult komma och konstatera att detta inte hade kunnat upptäckas vid visning osv....

Jag är som sagt inte dum, jag anlitade en privat besiktningsman innan köpet gjordes, och även så har jag blivit tvungen att vidta andra åtgärder som gör att jag nu kan somna lättare på kvällarna eftersom jag är helt införstådd med vad köpare / säljare är och båda deras ansvar + mäklarens..

Väntar just nu på att en gammal kollega ska komma och göra en snabb överskådlig bedömning av elen i lägenheten. Och skriva ett utlåtande eftersom det både blir opartiskt och juridiskt korrekt.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Och som någon kommenterat tidigare finns det vissa förpliktelser som bostadsinnehavare måste följa enligt styrelsen samt föreningen. Och oavsett om du ska tapetsera om, lägga nya golv, riva väggar, pilla med elen, allt som innefattar ändringen av bostadens skick och som kan utgöra fara eller en försämring skall godkännas och besiktigas av föreningen. I den här föreningen får man typ inte ens byta lister utan deras godkännande. Och efter att ha pratat med föreningen så hade dem som bodde här endast tillstånd att renovera köket inget annat! Och bara det är katastrof, eftersom nya väggar bland annat satts igen och dosorna som använts och är i bruk omöjliga att komma åt... det är även rivet andra saker och och lagat på märkliga sätt, även det att betrakta som bostadsinnehavaren behöver stå för svars inför ett mängd olika saker som uppenbart genomförts under deras boendetid. Att sätta igen venten helt och hållet i köket vilket för övrigt är förbjudet enligt styrelsen, även sätta överskåp framför rensluckan som man bör komma åt regelbundet går ej att komma åt nu, och av någon anledning har det placerats en kolfilterfläkt framför ventilationen i köket, och inte bara det utan idioterna som bodde här innan hade inte ens satt i några kolfilter i fläkten, det förklarar varför jag tyckte det luktade så mycket matos och fett i v-rum. Så all tid som dom har lagat mat så har all matos och fett gått in raka vägen i motorn och hela köksfläktens funktion är borta! Det enda den gör är att spotta ut skit som leds in i v-rum.... mycket trevlig doft att komma hem till. Trodde jag var dum i huvvet för när jag inte såg några kolfilter och tänkte att det måste vara fel så hade jag rättt enligt tillverkaren och egen undersökning...

Dolt fel gäller Ej bostadsrätt då det är lös egendom och omfattas således inte av jordabalken.

• Gilla
Alxxx och 5 till
  • Laddar…
E Erik_elektrikern skrev:
Och som någon kommenterat tidigare finns det vissa förpliktelser som bostadsinnehavare måste följa enligt styrelsen samt föreningen. Och oavsett om du ska tapetsera om, lägga nya golv, riva väggar, pilla med elen, allt som innefattar ändringen av bostadens skick och som kan utgöra fara eller en försämring skall godkännas och besiktigas av föreningen. I den här föreningen får man typ inte ens byta lister utan deras godkännande. Och efter att ha pratat med föreningen så hade dem som bodde här endast tillstånd att renovera köket inget annat! Och bara det är katastrof, eftersom nya väggar bland annat satts igen och dosorna som använts och är i bruk omöjliga att komma åt... det är även rivet andra saker och och lagat på märkliga sätt, även det att betrakta som bostadsinnehavaren behöver stå för svars inför ett mängd olika saker som uppenbart genomförts under deras boendetid. Att sätta igen venten helt och hållet i köket vilket för övrigt är förbjudet enligt styrelsen, även sätta överskåp framför rensluckan som man bör komma åt regelbundet går ej att komma åt nu, och av någon anledning har det placerats en kolfilterfläkt framför ventilationen i köket, och inte bara det utan idioterna som bodde här innan hade inte ens satt i några kolfilter i fläkten, det förklarar varför jag tyckte det luktade så mycket matos och fett i v-rum. Så all tid som dom har lagat mat så har all matos och fett gått in raka vägen i motorn och hela köksfläktens funktion är borta! Det enda den gör är att spotta ut skit som leds in i v-rum.... mycket trevlig doft att komma hem till. Trodde jag var dum i huvvet för när jag inte såg några kolfilter och tänkte att det måste vara fel så hade jag rättt enligt tillverkaren och egen undersökning...
Vem som ansvarar för vad i en BRF ska framgå av stadgarna. Det vanligaste är att innehavaren står för ytsikt och inredning samt elsystem från och med huvudbrytaren om denna är inne i lägenheten. Även synliga vattenrör är innehavarens. Däremot brukar värmesystemet vara föreningens förutom färgen på element och dylikt. Om styrelsen verkligen kräver att du ska ha deras tillstånd för att tapetsera om ska det framgå av stadgarna. Gör det inte det kan du be styrelsen att dra dit pepparen växer.

Eftersom en BRF är lös egendom gäller köplagen. I den nämns undersökningsplikt. Enbart en visning av mäklaren räcker sällan för att undersöka ett objekt. Om du misstänker något efter visning så utökas din undersökningsplikt men inte så långt att det krävs rivning för undersökningen. De övergipsade dosorna kan mycket väl vara dolda fel där du kan gå på säljaren. Gör säljaren en utfästelse i stil med att elsystemet är fackmannamässigt utfört behöver du inte undersöka närmare då du inte ska förvänta dig några avvikelser. Hittar du ändå fel efteråt har säljaren farit med osanning och du kan gå på denne.

Likaså om fast inredning monterats så detaljer i föreningens byggnad inte är åtkomliga som ska vara det så kan du gå på säljaren även här. Lukten av matos i vardagsrummet hade fått mig att dra på dojorna och gå till nästa objekt men det är jag det. Däremot är inte det ett dolt fel i sig eftersom du upptäckt det.

Men nu var det elsystemet i första hand eftersom detta är elforumet. Fanns det något i elsystemet som inte såg korrekt ut vid visningen? Gjorde du någon närmare undersökning efter kontrakt men före överlämnande?

Innan du stämmer säljaren kan du läsa lite från lawline. Det handlar förvisso om en bil men rent principiellt gäller det all lös egendom.
https://www.lawline.se/answers/9668

Jag kan berätta hur jag gjorde när jag köpte villan jag sitter i nu. Vid visningen (beställd sådan då visningsdagarna passerat) såg jag att elsystemet hade spår av dåligt hempul och tog höjd för en helrenovering av elen i mitt tänkta maxbud. I objektbeskrivningen stod det att huset (byggt 1969) hade jordats överallt. Nu fick jag det för utgångsbudet och i kontraktet krävde jag en besiktningsklausul. Därefter beställde jag en besiktning och besökte dessutom säljarna för vidare frågor. En av dem om elen med svaret "jordningen har gjorts av en som kan el". Besiktningen innefattar inte el men i detta faller gjorde det inget då jag fick huset till under både mitt maxbud med hänsyn till elsystemet och marknadsvärdet i området.

Detta var för nästan exakt ett år sedan. EFter detta har jag precis som du hittat mer och mer fel i elsystemet, sist 3 jordade uttag utan jord. Dock inget jag tänker stämma säljarna för eftersom jag redan visste att elsystemet har brister. Uttagen är enkla att testa så de kan ändå inte ses som dolt fel.

För all del, stäm säljaren för de övergipsade dosorna om du vill men är det inte frågan om betydande kostnader i förhållande till priset för lägenheten hade jag knutit i handen i fickan och rättat till elsystemet utan att ens fråga styrelsen om det inte verkligen står i stadgarna.

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
Följande ex-jobb hade en intressant rubrik. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om, men resonemangen bygger på många hovrättsdomar.

Examensarbete i Fastighetsrätt, 30 hp vid JURIDISKA INSTITUTIONEN, Stockholms universitet.
FELBEDÖMNINGEN VID KÖP AV BOSTADSRÄTT, länk
...De hovrättsfall jag funnit har jag använt för att formulera konkreta frågeställningar för arbetet.
Utifrån detta är syftet med uppsatsen att behandla följande frågeställningar:
1. Vilken beskaffenhet har köparen fog att förvänta sig vid köp av bostadsrätt?
2. Har säljaren en plikt att upplysa köparen om bostadsrättens beskaffenhet?
3. Har köparen en plikt att undersöka bostadsrätten före köpet?
4. Vilken betydelse har en friskrivningsklausul vid köp av bostadsrätt?

...
4.6....... Den första slutsatsen är att köparen i enlighet med 17 § 1 och 3 st köplagen har fog att förvänta sig att bostadsrätten stämmer överens med vad som följer av avtalet och att bostadsrätten inte avviker från det som en annan förnuftig köpare i samma situation skulle ha förväntat sig. Nästa slutsats är att vad som följer av avtalet ges en vid tolkning. Samtliga uppgifter från säljarsidan, både muntliga och skriftliga, som rimligen utgjort ett underlag för köpeavtalet kan vara betydelsefulla när köpeavtalets innehåll ska fastställas. I vart fall när det är det fråga om mer preciserade uppgifter om bostadsrätten som har lämnats under kontakter som rört köpet ska det ska ställas krav på tydlighet för att säljaren ska kunna frigöra sig från uppgifterna. Det innebär bland annat att uppgifter om bostadsrätten beskaffenhet som bara lämnas genom mäklarannons och objektsbeskrivning kan ses som avtalade egenskaper.

P
Med din yrkeskunskap och otroliga kunnande borde du väl ha haft bättre förutsättningar än 99% av befolkningen att göra ett hyfsat vettigt bostadsköp, men icke. Låter snarare som den där filmen med Björn Skifs ”Drömkåken”.

Nissens
E Erik_elektrikern skrev:
Uppskattar alla som svarat men även ni som kommenterade och ifrågasatte min yrkesroll i det hela, Samt månadslön? Vad har det med min kunskap och mina erfarenheter att göra med? Att jag jobbat som anställd elektriker i 10år,började som lärling 2010, så behöver inte förklara för någon om någon inte tror det så är det mitt minsta bekymmer just nu. Jag vet vad jag har för behörighet och vilken
auktorisation elsäkerhetsverket har gett mig!
Jag är en väldigt stressad man som säkert många andra har många eld i järnen samtidigt, och utöver det kanske dricker en bärs för mycket på kvällen. Ska ja bli anklagad för att mina kunskaper brister pga det?

som sagt att hade någon av er som kommenterat min yrkesroll i det hela varit min dåvarande lärare till behörigheterna så hade jag inte tvekat att visa upp mina kunskaper men jag kom hit för att få råd och tips när mitt eget huvud inte hänger med.

jag är ganska insatt i Fastigehetsbranchen oja. Jag vet vad som är undersökningsplikt och inte som köpare och även säljaren respektive ansvar och även det som mäklaren presenterat i sin mäklarannons. Jag är inte dum men allt har en början och ett slut. Kort för dem som inte fattar vad et dolt fel är ett fel som absolut inte hade kunnat upptäckas vid en tex visning... och vi säger att det läcker i badrummet och vart och varför det läcker vet ingen mer än mig som fick ta hand om det hela efter köpet genomfördes. Men återigen det är inte att ta med beaktande att behöva ta med sig en handduk som köpare som går på en visning och sen fråga är det Okejj om jag ställer mig och duschar i en kvart? Skulle behöva det känner jag....... alltså helt orimligt att man kunde upptäckt det eftersom inget konstigt presenterades på visningen.

även elen jag vet vart varenda jävla fk går i alla dosorna i hela lägenheten nu, förutom en, eftersom jag har både den kunskap och erfarenheterna som behövs för att hitta felen, eller dosorna eller vart dem går osv... har fått ta ner en gipsad vägg för att jag upptäckt en befintlig Eldosa som matar hela köket, även alla andra dosor vet jag vart dem är och så, har både i huvvet och dokumenterat vart allt går och hur det är ihopkopplat och det är helt stört, och helt ogenomförbart att dra om om man skulle behöva av någon anledning i framtiden, även om jag skulle sälja lägenheten nu och dess nya ägare beslutar sig att renovera om eller göra om nåt annat som inte går så kommer väl jag få åka få den kostanden som jag helst undviker isåfall om jag som sagt inte dokumenterat redan allt som är fel... Det är inte bara elen.. men om ett dolt fel skall kunna betraktas som det krävs lite mer underlag än påståenden.. därför har jag försökt och dokumenterat allt som har med el felen att göra. Men jag har inte gjort en enda ändring pga att jag inte vill påbörja att återställa något som kanske kommer att gå till domstol. Jag rör helst inget mer som sagt utan lämnar det som det är så kan både vvsare andra elektriker, och en byggkonsult komma och konstatera att detta inte hade kunnat upptäckas vid visning osv....

Jag är som sagt inte dum, jag anlitade en privat besiktningsman innan köpet gjordes, och även så har jag blivit tvungen att vidta andra åtgärder som gör att jag nu kan somna lättare på kvällarna eftersom jag är helt införstådd med vad köpare / säljare är och båda deras ansvar + mäklarens..

Väntar just nu på att en gammal kollega ska komma och göra en snabb överskådlig bedömning av elen i lägenheten. Och skriva ett utlåtande eftersom det både blir opartiskt och juridiskt korrekt.
Det är ju märkligt att du efter 10 år inte känner till hur en strömbrytare i elcentralen fungerar. Man kan naturligtvis koppla ingående på vilken sida som helst, lämpligtvis på samma sida, och vanligtvis inkommande på ovansidan. Och självklart bryts strömmen på utgående sidan sv brytaren...oavsett vilken sida man satt dem på...
Och jordfelsbrytaren verkar vara helt korrekt kopplad, även jord och nolledaren. Om du är elektriker som du påstår så borde du veta det.

Men du kan omöjligen vara en elektriker, ännu mindre troligt ha 10 års elerfarenhet...

Och jag har varit ordförande i en brf så jag har koll på vad som gäller där, inte ens hälften av det du skriver om brf stämmer heller...

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
Ska du på riktigt försöka driva ett dolt fel i en bostadsrätt för att en kopplingsdosa är igengipsad, eftersom " om man behöver dra om kabeln är det omöjligt"?

Att det är svårt att dra om en kabel är inte likamed dolt fel.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Hade en vanlig elbesiktning hittat att dosor är övergipsade?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hade en vanlig elbesiktning hittat att dosor är övergipsade?
Troligen de flesta. En rutinerad elektriker ser när det ser konstigt ut. T ex brukar man uppe vid taket se dosor rakt över brytare och uttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.