Hej, min häll gick sönder under julafton så var akut tvungen att köpa en ny. Lite osäker på inkopplingen dock.

Det finns två nollor som är ihopbyglad på kabeln som kom med hällen. Så antar att det bara är att byta 2 plats wagon med en som har 3 platser ?

Har mätt upp dosan och jag har 3 faser, nolla och jord.

Tacksam för svar

• Anslutningsschema för elektrisk installation med två konfigurationer: enfas och trefas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tronxy skrev:
Hej, min häll gick sönder under julafton så var akut tvungen att köpa en ny. Lite osäker på inkopplingen dock.

Det finns två nollor som är ihopbyglad på kabeln som kom med hällen. Så antar att det bara är att byta 2 plats wagon med en som har 3 platser ?

Har mätt upp dosan och jag har 3 faser, nolla och jord.

Tacksam för svar
Högra inkopplingen är bra för hällar. Hade du inte det på förra?

Den till höger ska du använda, sen det med 2 nollor är inget för Sverige, går bra med en, bara det blir rätt blå ledare, lite svårt att få i 2 st i stickproppen och på rätt plats i den.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kane skrev:
Högra inkopplingen är bra för hällar. Hade du inte det på förra?
På min förra var det bara en nolledare från. På denna var det två ihopbyglad från förpackningen.
J jonaserik skrev:
Den till höger ska du använda, sen det med 2 nollor är inget för Sverige, går bra med en, bara det blir rätt blå ledare, lite svårt att få i 2 st i stickproppen och på rätt plats i den.
Nej det förstår jag, var lite osäker om jag skulle låta det vara byglat eller inte. Sitter inte med perilex utan fast installerad i dosa, ansluten med wagos. Så tänkte om jag skulle sätta ihop alla tre nollor med wagos eller om jag ska ta bort en.

Jag rekommenderar att du klipper isär så att du får en (1) neutralledare. Dubbla neutralledare använder vi inte i Sverige. Det blir då en part (grå) som blir oansluten i bägge ändar.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar att du klipper isär så att du får en (1) neutralledare. Dubbla neutralledare använder vi inte i Sverige. Det blir då en part (grå) som blir oansluten i bägge ändar.
Okej då gör jag det, tack :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vet inte om jag är dum eller blind men ser inte hur man öppnar upp får att komma åt kablarna inuti hällen. Går det att köra med dubbla neutral ledare? Byter till en Wago 221 med ingång för tre ledare istället. Klipper isär dom och kopplar in dom på varsin plats?

Annars tror jag nog att jag ringer en elektriker om det går att få tag på nån lite snabbt.

Kommer du inte åt så låt det vara och koppla som du tänkt från början.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Sitter nog en lucka i anslutning till kabeln i ingång på hällen, du behöver inte ta hem en elektriker, Ta med hällen kabeln och stickproppen till en elfirma så kopplar dom allt. Bara hem sen och plugga in stickproppen. Då är viktigt att noll är uppe till vänster i uttaget 230 V mellan det hålet och till dom andra 3 till högervarv.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sitter nog en lucka i anslutning till kabeln i ingång på hällen, du behöver inte ta hem en elektriker, Ta med hällen kabeln och stickproppen till en elfirma så kopplar dom allt. Bara hem sen och plugga in stickproppen. Då är viktigt att noll är uppe till vänster i uttaget 230 V mellan det hålet och till dom andra 3 till högervarv.
Ts har inte perilex

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ts har inte perilex
Då blir det ett hembesök av en elektriker som samtidigt fixar ett perilex.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
T Tronxy skrev:
Vet inte om jag är dum eller blind men ser inte hur man öppnar upp får att komma åt kablarna inuti hällen. Går det att köra med dubbla neutral ledare? Byter till en Wago 221 med ingång för tre ledare istället. Klipper isär dom och kopplar in dom på varsin plats?

Annars tror jag nog att jag ringer en elektriker om det går att få tag på nån lite snabbt.
Eftersom hällen enligt anvisningen är omkopplingsbar så måste det gå att komma åt anslutningsplinten. Det ska normalt inte behövas en massa skruvande för det. Men det kan också vara så att anvisningen ljuger och att plinten är kopplad enligt alternativet för Nederländerna. Då kan du inte klippa isär blå och grå i stickproppsänden.

Det är kanske inte för sent att lämna tillbaka hällen och skaffa en riktig häll som bättre passar Sverige, om det finns någon? Det verkar gå rakt utför med detta.

Edit: Jag inser nu att anvisningen, dvs lappen på sladden, avser stickproppsänden.... byt häll! Är den från Ikea?

Edit: Jag inser nu att anvisningen, dvs lappen på sladden, avser stickproppsänden.... byt häll!
Vad är problemet med att TS kopplar ihop de två N med en trepolig Wago i kopplingsboxen i väggen?

Betydligt enklare än att byta häll..

Vi gör inte så i Sverige.
Och jag håller inte med om att det är enkelt att ansluta två ledare istället för en. Det är en onödig risk.
Enkelt vore att vitvaruhandlarna tog in produkter som passar i Sverige för det är ju ingenting som man som konsument ska behöva bekymra sig om.

Vad är tanken med två N-ledare? Varför använder vissa länder det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.