Hej.

Har lagt några timmar på att läsa trådar här på forumet kring frysar som inte avfrosta sig ordentligen men har några ytterligare frågor och kommentarer.

Skåpet är ett Whirlpool WVE26562 NFW / 850466411003.
Skåpet är från 2015.

Skåpet isade igen redan 2016 knapp ett år efter inköp och då ringde jag Whirlpool som kopplade mig vidare till en Servicetekniker som sa att detta är vanligt och något man tyvärr får räkna med när de är så energi snåla och det är varmt ute...

Sen dess så har vi avfrostat frys 1-2gång per år. När det började bli för ofta så skaffade vi en frysbox så vi slapp besvära grannen varje gång vi skulle avfrosta + att få ner antal öppningar av skåpet där barnen fundera på vilken glass de ska ta.

Nu klara skåpet sig ca: 1-2 månad innan det tappar temp o det är en stor isbit (Se bild). Det börja med lite vitt snö som sen blir en stor isbit. Kan inte svara på om den någonsin lyckas avfrosta ordentligt, får testa detta vid nästa återstart.

Nu till min fråga, vilka kontakter ska jag OHM mäta, ser inte riktigt likadant ut som de inläggen jag hittat.

Vad fler för saker ska jag kolla, givare?

Kan det vara gasen, skåpet kyler bra (Som jag minns det, får kolla när jag dra igång det).

Följande lilla ring trillade ut när jag lossade på gallret till kylaren, den används ju när man skarvar kylrören... Ser ut som det skickade med en extra.. Säger ju lite om kvalitén.

Ringde o pratade med Whirlpool precis men det gav inget mer än att jag skulle kontakta den lokala Servicetekniken. Men det var roligt när jag frågade henne om det ska vara så här dålig kvalité, hon svarade då att det är så man bygger skåp idag! :) Vilket skräp!

Hur går jag vidare, tack på förhand.

//Tobias

• Interiör av frys med kraftig isbildning kring kylflänsar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikkortet i en frys med synliga ledningar och komponenter, möjligvis för felsökning.
    Skapa konto
  • Isbildning på frysdelen av ett kylskåp med synliga kylspiraler och ledningar.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som håller en liten genomskinlig tätning mot en mörk bakgrund.
    Skapa konto
P
med all den snön så är det svårt att se om det är köldmedelsbrist
ohm mät
värmeslingan
avfrostningssensorn
temperatursensorn dessa skall ha lika värde i lika temp
överhettningsskydden kan vara svåra att mäta
kolla att dörren tätar runt om
kolla genomföringarna i ryggen

P
avfrostnings sensor 481231019153
och termosäkring bimetal 481010527402
verkar vara vanliga reservdelar

electroluxaren skrev:
med all den snön så är det svårt att se om det är köldmedelsbrist
ohm mät
värmeslingan
avfrostningssensorn
temperatursensorn dessa skall ha lika värde i lika temp
överhettningsskydden kan vara svåra att mäta
kolla att dörren tätar runt om
kolla genomföringarna i ryggen

Det börjar med lite vit snö och slutar med en isklump.

Jag drog precis igång kylskåpet och efter 2h så gick det från 25 grader till -8.. Då hade kompressorn stannat. Är det så att den kör i flera omgångar eller borde den inte jobbat ner till -18?

Vart i skåpet ska man mäta toppen eller botten?

Jag Ohm mäta de olika kontakterna i skåpet då de tär svårt att se vart de går från kretskortet, men utan något resultat, eller är det så att man behöver öppna någon sida för att komma åt rätt kontakter?

Inne vid slingan såg jag 3st enheter. En vid vad jag tror är kylslingan, en vid utblåset från kylaren och sen en annan typ inne i kylaren. Kan vara två stycken "avfrostniningssensorer och en termosäkring? Får fixa lite bättre bilder.

Dörren är tätt runt om.

Men däremot som var det ett hål där bak där dräneringsslangen går ut. Jag täppte för det.

P
-8 kan du få om fläkten fortfarande sitter fastfrusen

electroluxaren skrev:

Glömde skriva det att fläkten fungera.. Jag kollade det innan jag frostade av. Och nu när jag dragit igång frysen så snurra den på bra, så den fungera nog fint.

P
Z zippa skrev:
Det börjar med lite vit snö och slutar med en isklump.

Jag drog precis igång kylskåpet och efter 2h så gick det från 25 grader till -8.. Då hade kompressorn stannat. Är det så att den kör i flera omgångar eller borde den inte jobbat ner till -18?

Vart i skåpet ska man mäta toppen eller botten? skall vara lika i hela

Jag Ohm mäta de olika kontakterna i skåpet då de tär svårt att se vart de går från kretskortet, men utan något resultat, eller är det så att man behöver öppna någon sida för att komma åt rätt kontakter? nä mät på kretskortet

Inne vid slingan såg jag 3st enheter. En vid vad jag tror är kylslingan, en vid utblåset från kylaren och sen en annan typ inne i kylaren. Kan vara två stycken "avfrostniningssensorer och en termosäkring? Får fixa lite bättre bilder. på din bild ser du de två sensorerna för temp och den för avfrostning med klämman

Dörren är tätt runt om.

Men däremot som var det ett hål där bak där dräneringsslangen går ut. Jag täppte för det.

electroluxaren skrev:
När jag kollar på kylfänsarna så är alla rör snö färgade utom den längst ner som har smält o ser ut som det är vatten på, ev isdroppar.

Ska det vara så?

P
skåpet kan gått in i en avfrostnigsfas

electroluxaren skrev:
skåpet kan gått in i en avfrostnigsfas
Nu på morgonen efter att skåpet stått igång i natt så visar sen ena tempen -30 och den andra -32. Botten och toppen... Och just ni går kompressorn.

Inställd på -18.
Jag vet att kompressorn stänger av sig med jämna mellanrum.

Kan det vara så att skåpet aldrig känner av att de nått inställd temp och därmed kör så hårt att det till slut förstå igen?

Z zippa skrev:
Nu på morgonen efter att skåpet stått igång i natt så visar sen ena tempen -30 och den andra -32. Botten och toppen... Och just ni går kompressorn.

Inställd på -18.
Jag vet att kompressorn stänger av sig med jämna mellanrum.

Kan det vara så att skåpet aldrig känner av att de nått inställd temp och därmed kör så hårt att det till slut förstå igen?

Så här såg det ut när jag öppnade skåpet, fortfarande det nedersta röret som ibte ha snö på sig..

Kan tillägg att det är jävligt kallt i skåpet och att när Jag öppnat dörren 3 ggr så gick tempen ner till -20 -22

• Inblick genom galler på isbildning inuti ett skåp med kalla rör.
    Skapa konto
P
det finns en del tecken på köldmedelsbrist men omöjligt att med säkerhet veta utan att kolla IRL

electroluxaren skrev:
det finns en del tecken på köldmedelsbrist men omöjligt att med säkerhet veta utan att kolla IRL
Okey, jag trodde man gick problem med hög temp när man gick ont om kylmedel? Här verka den ju kyla ner snabb eller? Nu är det -25 o -27 grader.

P
den är ju tom eller?
fukt på det undre röret kan bero på att det inte är någon förångning i denna biten pga köldmedelsbrist.
eller att avfrostnings elementet är på

electroluxaren skrev:
den är ju tom eller?
fukt på det undre röret kan bero på att det inte är någon förångning i denna biten pga köldmedelsbrist.
eller att avfrostnings elementet är på

Ja det är tomt.

Nu är det uppe i -30.

När ja öppnar så är det mycket snö på alla rör och efter man haft dörren öppen i ca: 15sek så blir det undre röret fritt från snö men inte de övriga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.