2 572 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
annat matrial än gips på vägg?
vad kan man ha för material på väggarna istället för gipsskivor? tycker det är värdelöst med gips när man har tunga grejjer som ska upp på väggarna. ett rum har vanliga spånskivor, men det är sprickbildning längs skarvarna på dom så tapeterna har spruckit. ska ändå renovera ett antal rum så jag blir nyfiken på vad man kan använda? En kompis sa att man skulle kunna använda golvspånskivor..tja vad vet jag?
Du kan ju egentligen slänga upp vad som helst (i princip) på väggen. På gamla hus hittar man ganska ofta plankväggar. Lätt att hänga saker på, brinner fint också.
Som Roary påpekar så är väl spånskiva med gips på en bra kompromiss. Lätt att montera upp saker, brandsäkrare, lätt att laga om det blir hål, du slipper tapet som spricker, om nu huset inte sätter sig riktigt ordentligt.
Själv gillar jag inte tapet, så i mitt hus målas färgen upp, inte klistras.
Som Roary påpekar så är väl spånskiva med gips på en bra kompromiss. Lätt att montera upp saker, brandsäkrare, lätt att laga om det blir hål, du slipper tapet som spricker, om nu huset inte sätter sig riktigt ordentligt.
Själv gillar jag inte tapet, så i mitt hus målas färgen upp, inte klistras.
Först spån (vanliga funkar utmärkt, golvspån är dyrare och dessutom extraarbete) sen gips är mordvinnaren enl. min syn på saken. Kostar förstås lite extra, men sen har man fina, stumma väggar och behöver inte tänka på Mollyplugg och andra deprimerande fenomen när man ska hänga upp något på väggarna.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen hade jag valt OSB bakom gipsen eftersom det är en stabilare träskiva än spånskivan.
Det ultimata om plånboken gillat läget hade varit plyfaskivor istället för OSB, men de är ju betydligt mycket dyrare.
Dock är gips det enda rätta ytmaterialet.
Det ultimata om plånboken gillat läget hade varit plyfaskivor istället för OSB, men de är ju betydligt mycket dyrare.
Dock är gips det enda rätta ytmaterialet.
Klicka här för att svara