1 350 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Annan ägare på marken?
Jag undrar ifall det är möjligt att bygga ett hus på mark som man inte själv äger...
Markens ägare finns inom familjen och det är bl a avstyckningskostnaderna som vill undvikas i nuläget.
Hur funkar det med pantbrev och dyligt? Kan man äga ett hus och på något sätt hyra eller arrendera marken och vad säger egentligen banken om detta?
Är det någon som vet?
Markens ägare finns inom familjen och det är bl a avstyckningskostnaderna som vill undvikas i nuläget.
Hur funkar det med pantbrev och dyligt? Kan man äga ett hus och på något sätt hyra eller arrendera marken och vad säger egentligen banken om detta?
Är det någon som vet?
Banken kan vara ovillig att låna ut pengar när det gäller byggnad på "ofri grund", dvs när det inte är samma ägare av marken som av huset. Det jag kan rekommendera dig att göra är att ta upp frågan med din bank. Ett pantbrev gäller ju för hela fastigheten (dvs mark + byggnad) inte bara byggnaden. Det innebär att om ni ska ta ut pantbrev för byggnationen så kommer dessa att belasta hela fastigheten och de som äger fastigheten måste troligen godkänna detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det kan också finnas anledning att fundera väldigt noga, innan man investerar i ett hus på mark man inte äger eller har annan förfoganderätt över.
Man bör fundera över hur det skall fungera när ägaren till marken vill sälja, eller avlider.
Man bör fundera över hur det skall fungera när ägaren till marken vill sälja, eller avlider.
Det är som hempularen skriver, det finns ett antal frågor av mer praktiskt art som man bör tänka på. Förrättningskostnaden är vidare bara en liten del i den totala kostnaden.
Lycka till!

Lycka till!
Klicka här för att svara
