18 762 läst ·
122 svar
19k läst
122 svar
Anna Book i bråk med Arga Snickaren
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Kostar inte så mycket att rensa upp i en garderob, eller att montera ner ett väggfäste för en TV som inte längre hänger där..?
Att skvallerpressen gjort artikel-HLR i cirka 30 år på denna Anna Book är helt otroligt!
Anna klamrar sig fast i C-kändisljuset via skvallertidningar. Och hon får precis som hon vill eftersom ni diskuterar detta?
Anna klamrar sig fast i C-kändisljuset via skvallertidningar. Och hon får precis som hon vill eftersom ni diskuterar detta?
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 757 inlägg
Förlåt, inlägget raderades av bara farten. Har lagt tillbaka det nu.
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Förlåt, men jag ser inte någon skillnad här, någon får gärna förklara för mig.falkn skrev:
Om jag köper en begagnad diskmaskin, som har garanti kvar, ska jag då ringa och beklaga mig för den jag köpte den av om den går sönder, eller tar jag kontakt med försäljningsstället?
Arga Snickaren ordnade här med nya vitvaror, men eftersom de står hos/ägs numera av en annan person, måste det väl vara den personen, i det här fallet Anna, som får ta på sig att ringa efter en serviceman om något går sönder?
Har jag fel får någon som sagt gärna berätta hur och varför, men jag tycker det känns ointressant vem som köper en produkt, det är den nuvarande ägaren som får ansvara över grejerna.
Det är skillnad eftersom Anna inte köpt vitvaror av Arga Snickaren, hon har köpt eller fått en funktion. Det kan vara så att felet ligger i installationen, då är inte vitvarutillverkaren ansvariga för detta. Eftersom hon har ett avtal med Arga Snickaren om att de ska installera och säkerställa funktion på en vitvara så är de de som i första hand har garantiansvar. Dessa kan sedan hänvisa till en produktgaranti som de överlåter på slutkunden, men det är inte alltid det fungerar så. Du kan inte jämföra att du köper en begagnad diskmaskin av någon på blocket och får kvittot (garantin) i handen.Calle Andersson skrev:Förlåt, men jag ser inte någon skillnad här, någon får gärna förklara för mig.
Om jag köper en begagnad diskmaskin, som har garanti kvar, ska jag då ringa och beklaga mig för den jag köpte den av om den går sönder, eller tar jag kontakt med försäljningsstället?
Arga Snickaren ordnade här med nya vitvaror, men eftersom de står hos/ägs numera av en annan person, måste det väl vara den personen, i det här fallet Anna, som får ta på sig att ringa efter en serviceman om något går sönder?
Har jag fel får någon som sagt gärna berätta hur och varför, men jag tycker det känns ointressant vem som köper en produkt, det är den nuvarande ägaren som får ansvara över grejerna.
Skillnaden är att om du köper en begagnad diskmaskin av en privatperson, då har säljaren eftersom det är en privatperson inget reklamationsansvar mot dig.Calle Andersson skrev:
Köper du en nu diskmaskin av en entreprenör, då har säljaren (=entreprenören) reklamationsansvar mot dig. Att producenten också erbjuder garanti och att du som konsument också kan vända dig till producenten direkt ändrar inte säljarens ansvar.
Så det känns rimligt att Anna Book har reklamationsrätt hos produktionsbolaget.
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Förstår att ett installationsfel såklart ligger på snickarens bord. Sen hur man kan lyckas installera ett kylskåp fel är för mig svårt att förstå.
Men ni menar att ett fel på produkten (som inte beror på att installationen är felaktig) fortfarande kan belastas på den som bara packade upp och installerade spisen/kylen/diskmaskinen..?
Tycker det där verkar onödigt krångligt, varför kan inte produktionsbolaget bara beställa leverans och installation från återförsäljaren då, så slipper de ha ett ansvar hängande över sig många år framöver, från varje hus och lägenhet de satt in fot i?
För då borde väl inte snickaren kunna ha något alls att göra med om det blir fel på grejerna, oavsett om felet uppstod redan på fabriken, eller under installationen?
Men ni menar att ett fel på produkten (som inte beror på att installationen är felaktig) fortfarande kan belastas på den som bara packade upp och installerade spisen/kylen/diskmaskinen..?
Tycker det där verkar onödigt krångligt, varför kan inte produktionsbolaget bara beställa leverans och installation från återförsäljaren då, så slipper de ha ett ansvar hängande över sig många år framöver, från varje hus och lägenhet de satt in fot i?
För då borde väl inte snickaren kunna ha något alls att göra med om det blir fel på grejerna, oavsett om felet uppstod redan på fabriken, eller under installationen?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 109 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 109 inlägg
Så kort tid och så mycket som görs av så många olika personer på liten plats borde generera fler fel än de man hör om.
Vi vet ju inte hur avtalen ser ut men Cph-Sth fick anlita en murarfirma efter att Bygglov varit i Valdemarsvik och snabbyggt.
http://www.nt.se/nyheter/fick-ratta-till-fel-efter-bygglov-12028718.aspx
Vi vet ju inte hur avtalen ser ut men Cph-Sth fick anlita en murarfirma efter att Bygglov varit i Valdemarsvik och snabbyggt.
http://www.nt.se/nyheter/fick-ratta-till-fel-efter-bygglov-12028718.aspx
Nej, de skulle vara orimligtCalle Andersson skrev:
Man har reklamationsrätt hos den man köpte varan av (inte privatpersoner dock)
Och det är rimligt, för du har inget avtal med producenten, men bara med din försäljare, så då är det också där man ska reklamera.
Köper man av en privatperson har man ingen reklamationsrätt alls. För du har inte ett avtal med affären där säljaren köpte varan, men så är inte fallet här.
Hur menar ni egentligen som säger att det är den som installerat vitvarorna som skall stå för garantin ? I såfall undrar jag hur ni tänker, då ett husföretag sålt byggsats inkl vitvaror och byggare/elektriker installerat dessa ?
Självklart står tillverkaren av vitvarorna för garantin anser jag. Vore ju konstigt annars.
Självklart står tillverkaren av vitvarorna för garantin anser jag. Vore ju konstigt annars.
Är det inte bättre att du läser på lite innan du börjar kommentera hej vilt? Vad du tycker och vad som verkar är irrelevant här. Det går till på detta sätt för att vi ska slippa anarki i branschen. Det är också till för att förenkla för slutkund. Skall kunden då leta reda på skruvtillverkaren om en hylla ramlar ner också?Calle Andersson skrev:Förstår att ett installationsfel såklart ligger på snickarens bord. Sen hur man kan lyckas installera ett kylskåp fel är för mig svårt att förstå.
Jag arbetar själv i byggbranschen på entreprenadsidan och vi står alltid som totalentreprenör mot kund. Jag hanterar mycket garantiärenden i mitt dagliga arbete och ibland har jag även kontakt med slutkund som kan vara en hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare. Vi köper alltid vitvaror med installation just för att slippa gränsdragningar mellan de två samt att slippa hantera transportskador mellan leverans och installation. Vi får ändå ta emot felanmälningar på vitvaror från våra slutkunder, men det enda jag gör är att vidarebefordra detta till vår vitvaruleverantör förutsatt att jag är säker på att felet ligger där. Det är inte särskilt betungande om man ligger inom de vanliga felmarginalerna. Skulle det visa sig att felet ligger hos någon annan så kommer det ju direkt en faktura från vitvaruleverantören. Slutkund ska inte behöva göra bedömningen om var felet ligger och därför gör de en anmälan till sin entreprenör. Vi får då först göra en bedömning var felet ligger och sedan skicka vidare. Enda gången slutkund då får betala är ju om det visar sig att ingenting var fel alls. Tänker du efter lite så förstår du att detta underlättar för kunden i nio fall av tio.
Om du fått med orginalkvittot kan du troligen ta det med leverantören utan att någon tjafsar, men egentligen ska det vara den ursprungliga köparen som gör reklamationen, enligt reglerna. Nu är det ju installerat på "typ entreprenad", då bör ägaren, dvs Anna, kunna reklamera, men första kontakten bör gå genom entreprenören.Calle Andersson skrev:
I ditt exempel så har slutkunden ETT avtal med husföretaget och inget annat. Husföretaget har en produktgaranti från vitvaruleverantören och denna tid kan variera, typiskt 2 år. Husägaren har en garantitid från husföretaget som kan variera, men typiskt 5 år med 2 år för produkter. Garantin övergår inte med automatik till slutkund och detta är för att förenkla för kunden. Kunden har alltså en kontakt som de ringer när något felar inom garantitiden, husföretaget.RoBo skrev:Hur menar ni egentligen som säger att det är den som installerat vitvarorna som skall stå för garantin ? I såfall undrar jag hur ni tänker, då ett husföretag sålt byggsats inkl vitvaror och byggare/elektriker installerat dessa ?
Om ugnen då slutar fungera, så ringer, mailar, faxar eller vad som nu är lämpligt, slutkunden till husföretaget. De får då bedöma var felet ligger. Det kan vara produkten, det kan vara installationen, det kan också eventuellt vara ett handhavandefel eller liknande. De kan inte fakturera kunden för ett handhavande utan att först informera om detta. Är det uppenbart för husföretaget att det är fel på produkten så skickar de felanmälan vidare till vitvaruleverantören och åberopar sin produktgaranti. Vitvaruleverantören skickar då sin servicepersonal som får åtgärda felet eller byta ut enheten.