T
Manberg skrev:
Vad är det då för vita kulor som är i? Har man det i flytspackel, nåt nytt påfund?
Nu tittade jag lite närmare på bilderna och ja det är frigolitkulorna som återfinnes i EPS, hmmm det var skumt antingen har dom gjort ett fall i EPS och bara täckt EPS med ett väldigt tunnt täcke flytspackel vilket inte är godkänt då EPS:n måste täckas med minst 20 mm flytspackel. Eller blandat EPS med väldigt mycket vatten för normalt blandad EPS ser man mycket mer av kulorna samt att ytan ser ut som en riskaka!

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad dom har sysslat med, nog bättre du ringer och frågar personen som gjorde det.

Vad kan man förvänta sig för kompensation om det är så pass dåligt gjort som jag misstänker? Jag har en relativt tajt tidsram att bli klar och har elektriker samt rörmokare inbokade som ska göra sitt innan sin semester..

O
Som jag förstått det så måste man tydligen ge dessa en chans att åtgärda det hela...
Se till att de kommer tillbaks å gör om, gör rätt å detta så snabbt som möjligt!

jag dammsög min EPS innan jag flöt. Och ändå så flöt det upp några cellplastkorns och lade sig på ytan. Kan de kanske helt skitigt i att dammsuga av innan? Men borde ändå inte bli sådär mycket

AndersMalmgren skrev:
jag dammsög min EPS innan jag flöt. Och ändå så flöt det upp några cellplastkorns och lade sig på ytan. Kan de kanske helt skitigt i att dammsuga av innan? Men borde ändå inte bli sådär mycket
Så kan det förstås vara, hade förklarat en del, men det är som du säger på tok för mycket. Har skrivit mail till firman så han kommer förhoppningsvis förbi imorgon.

Odjuret skrev:
Som jag förstått det så måste man tydligen ge dessa en chans att åtgärda det hela...
Se till att de kommer tillbaks å gör om, gör rätt å detta så snabbt som möjligt!
Låt säga att de säger: "Vi sätter på en förhöjningsring och sen flytar vi igen" vilket innebär att jag får en 2cm högre tröskel in till badrummet samt 2 cm lägre takhöjd(ligger på 2.25 i dagsläget) Kan jag neka det då och kräva att de fräser bort 2 cm först? Det kanske är en orimlighet, men jag vill verkligen inte ha högre golvnivå.

Jag tror det går att tätskikta på det där, det kommer gå åt mer folielim dock
edit: dvs om de gjutit minst så tjockt som tillverkaren specat. Vid EPS, minst 20mm

tank77 skrev:
Det vi ser på bilderna ÄR flytspackel så har vi det konstaterat och det ser ut som att dom har blandat för mycket vatten i, då blir det lätt en sådan yta. Inga problem att tätskikta på den ytan man ser på bilderna men om det skulle kännas bättre för TS så kan man spackla över ytan med vanligt handspackel.
Håller med Manberg! Så ditt kraftiga "ÄR" ifrågasätter jag starkt.

Det är utan tvekan cellplastkulor från EPS betongen som man ser. Tror att man fått för mycket EPS och sen försökt spackla tunt på det. Normalt skall det ju vara ca 20 mm flytspackel uppe på EPS.

Om man packar EPS så kan man få effekten av att den ökar en del i volym när frigolitkulorna expanderar vilket kan höja den tänkta nivån. Har man sen inte riktigt kläm på EPS och kraven på mängd flyt uppe på, kan man ha trott att den är som betong och helt enkelt gjutit för högt med den från början.

Jag skulle inte vilja ha ett sådant golv av den enkla anledningen att det med största sannolikhet inte finns tillräckligt med flyt på toppen för att få en tillräcklig stabil yta för att lägga klinker.

Paul-Staffanstorp
Har de lagt armering i flytspacklet... för det och 20mm flytspackel är krav för bärigheten.

Anledningen till att det ser ut som det gör är fel mängd vatten och att det inte är blandat på rätt sätt...
...och EPS-kulorna är nog för de inte städat av ordentligt innan de flöt...

Paul-Staffanstorp skrev:
Har de lagt armering i flytspacklet... för det och 20mm flytspackel är krav för bärigheten.

Anledningen till att det ser ut som det gör är fel mängd vatten och att det inte är blandat på rätt sätt...
...och EPS-kulorna är nog för de inte städat av ordentligt innan de flöt...
Men då måste det vara rejält ostädat innan, speciellt på nedersta bilden.;)

Jag håller med om att det skulle kunna vara kulor som flutit upp men det ser för bedrövligt ut.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O
Manberg skrev:
Låt säga att de säger: "Vi sätter på en förhöjningsring och sen flytar vi igen" vilket innebär att jag får en 2cm högre tröskel in till badrummet samt 2 cm lägre takhöjd(ligger på 2.25 i dagsläget) Kan jag neka det då och kräva att de fräser bort 2 cm först? Det kanske är en orimlighet, men jag vill verkligen inte ha högre golvnivå.
Jag tänker inte ta gift på mitt inlägg... Men jag har fått för mig att de har rätt att försöka fixa till det hela... Men vad det innebär det törs jag inte svara på... framför allt inte vad för krav du har rätt att ställa.
Men man blir lite osäker på om de verkligen har gjutit som man ska innan....
Vi får hoppas att företaget tar sitt ansvar och fixar till det hela på ett sådan sätt att du blir nöjd!

Har pratat med firman och de ska skicka hit de som har gjort jobbet. Han trodde frigolitkulorna kunde bero på att de kört EPS innan med pump och slangar. Han vidhöll att ingen EPS använts till mina gjutningar. Återstår att se vad de som gjort jobbet säger.

Hur har det gått?

Manberg Manberg skrev:
Jag tror ju inte att det är flytspackel, det är det som är saken, vilket också kan förklara en del.

Men som vi kom överrens så skulle firman först gjuta över golvvärmen med en slipsats och sedan flytspackla ovanpå det. Jag har vart bortrest och därför inte kunnat kontrollera processen. Om de sedan frångått det vi kommit överens om så spelar det mig ingen roll, så länge det är rätt och riktigt. Jag tror det är något typ av EPS betong, men ytan känns inte tillräckligt slät för att tätskikta på, och även om den vore slätare så skulle alla luftbubblor eller hål efter frigolitkulorna inte kännas bra att ha under membranet.

Är det någon som vet om man kan tätskikta på EPS?
nä man kan inte tätskikta på det , man lägger eps som utfyllnad sen ska det nätas ock flytspacklas 20 mm på det

A
Manberg Manberg skrev:
Hej!

Ser detta rätt ut? Jag tycker det ser ut som en något mer homogen Eps betong, kan man tätskikta direkt på den, och är det verkligen tillräckligt jämnt? Fallet är ok förutom någon liten liten rygg på något ställe som man får slipa ner.

[bild][bild]
Det är flytspackel. Antagligen utfört av en byggamatör med gott självförtroende och för lite vatten. Mvh golvläggare med 33 års erfarenhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.