10 820 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Anlitat firma till flytspackling av badrum, är detta ok?
Hej!
Ser detta rätt ut? Jag tycker det ser ut som en något mer homogen Eps betong, kan man tätskikta direkt på den, och är det verkligen tillräckligt jämnt? Fallet är ok förutom någon liten liten rygg på något ställe som man får slipa ner.
Ser detta rätt ut? Jag tycker det ser ut som en något mer homogen Eps betong, kan man tätskikta direkt på den, och är det verkligen tillräckligt jämnt? Fallet är ok förutom någon liten liten rygg på något ställe som man får slipa ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Men vafan!Manberg skrev:
Det där ser ju inte klokt ut. När man flytspacklar ska det bli slätt!
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Håller med övriga, flytspackel blir slätt av sig själv om man bara håller sig inom anvinsingrna för vattenmängd, blandar med visp minst 2 minuter och låter den mogna lite, samt inte går i det ska det bli helt slätt och fint.
Såhär såg det ut hos mig efter att jag och pappa gjort det själva

Såhär såg det ut hos mig efter att jag och pappa gjort det själva
Jag tror ju inte att det är flytspackel, det är det som är saken, vilket också kan förklara en del.
Men som vi kom överrens så skulle firman först gjuta över golvvärmen med en slipsats och sedan flytspackla ovanpå det. Jag har vart bortrest och därför inte kunnat kontrollera processen. Om de sedan frångått det vi kommit överens om så spelar det mig ingen roll, så länge det är rätt och riktigt. Jag tror det är något typ av EPS betong, men ytan känns inte tillräckligt slät för att tätskikta på, och även om den vore slätare så skulle alla luftbubblor eller hål efter frigolitkulorna inte kännas bra att ha under membranet.
Är det någon som vet om man kan tätskikta på EPS?
Men som vi kom överrens så skulle firman först gjuta över golvvärmen med en slipsats och sedan flytspackla ovanpå det. Jag har vart bortrest och därför inte kunnat kontrollera processen. Om de sedan frångått det vi kommit överens om så spelar det mig ingen roll, så länge det är rätt och riktigt. Jag tror det är något typ av EPS betong, men ytan känns inte tillräckligt slät för att tätskikta på, och även om den vore slätare så skulle alla luftbubblor eller hål efter frigolitkulorna inte kännas bra att ha under membranet.
Är det någon som vet om man kan tätskikta på EPS?
De ska inte slipa av det där och flyta ovanpå, då?
precis min tanke också det ser ut som det är luft bubblor inblandat eller kraftig blåst! Är det ett vindutsatt hus? Med kraftigt nedsatta fönster? Men det är lite konstigt att du odjuret inte har hört talas om finjas nya flytspackel det behöver nämligen syre nedpumpat i massan för att härda plus lustgas till ägaren för att de ska skratta så pass att de inte märker bubblorna! ( givetvis är detta om finja påhittat)Odjuret skrev:
Nej, de är klara enligt han jag har haft kontakt med. Jag misstänker att de i sin tur har tagit in en firma som bara sysslar med golvspackel, verkar som att det är vanligt bland plattsättarfirmorna.
Kan man handspackla tunt tunt så att man montera tätskikt? Hur tunt i så fall. Jag jobbade hårt med att få ned höjden vid tröskeln så att man inte behöver ta ett steg upp till badrummet och vill inte ha det heller.
Kan man handspackla tunt tunt så att man montera tätskikt? Hur tunt i så fall. Jag jobbade hårt med att få ned höjden vid tröskeln så att man inte behöver ta ett steg upp till badrummet och vill inte ha det heller.
Det vi ser på bilderna ÄR flytspackel så har vi det konstaterat och det ser ut som att dom har blandat för mycket vatten i, då blir det lätt en sådan yta. Inga problem att tätskikta på den ytan man ser på bilderna men om det skulle kännas bättre för TS så kan man spackla över ytan med vanligt handspackel.
Vad är det då för vita kulor som är i? Har man det i flytspackel, nåt nytt påfund?tank77 skrev:Det vi ser på bilderna ÄR flytspackel så har vi det konstaterat och det ser ut som att dom har blandat för mycket vatten i, då blir det lätt en sådan yta. Inga problem att tätskikta på den ytan man ser på bilderna men om det skulle kännas bättre för TS så kan man spackla över ytan med vanligt handspackel.