L Linus G skrev:
Hej,

Nu är detta min privata inloggning.

Killarna lämna arbetsplatsen på en fredag och vi fick mail från dig under helgen att en del behöver fixas. Jag skrev att vi åtgärdar det direkt. Killarna åker dit på måndag morgon men fick inte komma in.

Ni har sagt att vi kan komma tidigast på torsdag och åtgärda. Jag har sagt att jag kommer personligen så går vi igenom på plats.

Att det har sjunkit in i väggen i skarvarna mellan skivorna beror på att väggen blivit fuktigare av allt spackel vilket innebär att skivorna svält. Vi har kört värmefläktar för att få det att torka ut bättre men dom stängde kunden av mitt under arbetet för att det drar el vilket gjorde att arbetet tog 1 dag längre. Dom strecken är inget som synts när vi varit på plats och har kommit allt eftersom väggen torkat ut. Vi har inte haft några synliga skarvar då det varit tapet på samtliga väggar.

Jag skrev i mailet såhär angående skarvarna.
"Jag tycker det är värt att spackla och måla om dom delarna som sjunkit in"

Vi har målat ett takfönster med nisch, rivit ner en dörröppning samt monterat gips och hörnprofiler utöver spärrmålning, bredspackling samt målning.

Angående priset som jag inte känner är något som ska diskuteras här. Vi har tillsammans gått igenom samtliga moment för hela arbetet och timmsatt dessa samt material Innan för att se vilket som blev billigast. Vi har därför lämnat ett pris baserat på det. Vi har inte sett underlaget efter nedrivning av tapet. Killarna tyckte det behövs en spackling till pga av väldigt ojämna väggar. Jag sa, fråga kunden om han vill betala för mer, vilket kunden inte ville. Jag sa till killarna att spackla ändå för vi måste lämna ett bra resultat. Det som inte ingick i priset var färgen som beställaren skulle tillhandahålla men inte gjort så den fick vi åka och handla själva.

Jag skrev för många mail sen att det viktigaste är att ni blir nöjda med slutresultatet och att vi givetvis fixar det som behövs så jag vet inte riktigt varför denna tråd finns innan vi fått göra färdigt arbetet. Vi har aldrig någonsin haft en missnöjd kund och vill inte ha det i framtiden heller.

Vi syns på torsdag enligt överenskommelse.

Vänlig hälsning
Linus Gabrielsson
det finns alltid två sidor av ett mynt. Välformulerat och proffsigt svar. Hoppas att ts blir nöjd när ni har varit på plats och åtgärdat ”felen” :)

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser tydligt ut. Bara för företaget att kavla upp ärmarna och slutföra arbetet. För fackmässigt utfört är det inte.
fackmässigt? Jag som väldigt kunnig inom området tycker det ser ut som fackmässigt ut men lite slarvigt. Om företaget rättar till de fel som blivit och det slutar med ett bra resultat så skulle jag säga att det är ett bra företag.
Men är dom helt klara och själva inte tycker att det behövs åtgärdas kan man tycka att de inte är i bästa laget.

Uppfattade det som att dom skulle komma och åtgärda felen och det är ju få företag som faktiskt gör.

Jag som tävlat förr och fått utmärkelse för att startat och drivit ett av Sveriges bäste måleriföretag med mest nöjda kunder så vet jag hur de flesta jobb ska utföras och hur de flesta kunder skall bemötas.

Ut ifrån vad måleriföretaget själv svarar och hur kunden själv skriver så tycker jag att det är kunden som har helt fel i detta läge.

Missar kan alltid bli och huvudsaken är att företaget gör rätt för sig och de har dom vart tydliga med att dom vill göra.
Att hänga ut ett företag så som ändå viljat återkomma och färdigställa är vad jag kallar en dålig kund

Jag vet inte själv om jag hade velat komma tillbaka till en kund efter att blivit uthängd innan jag fått rätta till.

Hade övervägt låtit en oberoende besiktningsman tagit över så vet man att det hade gått igenom. Sen hade jag fakturerat de 15% extra man får fakturera juridiskt sätt.
Om dessutom kunden även själv förhindrar att arbetet kan utföras på ett bra sätt genom att stänga av fläktar för att kunden är för snål med elen så hade jag själv satt mig på tvären.
Både extra tid och behandlingar på grund av kunden själv.

Det finns gott om dåliga hantverkare och det finns ont om bra hantverkare som vill göra rätt för sig. Det talas det mycket om! Men det folk sällan får höra om att det finns bra kunder och det finns dåliga kunder och jag skulle säga att det här är en dålig kund som hänger ut företag som ännu inte färdigställt.

Skarvar som sjunker in i gamla väggar kan ingen förutspå, och ett seriöst företag med seriöst pris tar inte höjd för att prissätta för överraskningar. (Vissa tar höjd för det och ockrar, sen gnäller dom inte för att fixa till för att de vet att dom tjänar ändå)

att arbete behöver göras hemma hos en kund för att få det bra och kunden säger ”det är inte mitt problem”

jo det är din vägg som du vill att någon annan arbetar på, och din vägg är dålig, =ditt problem.

Slutsats är att kunden får rätt av mig om företaget skiter i att rätta till men ändå fakturerar extra. Då kan jag hålla med kunden men för nu så står jag helt på företagets sida.

Beträffande insjunken skarv vill kunden inte ha åtgärdat på rätt sätt så varför ens klaga på den ‍♂️

Redigerat:
Christopher Olsson, blev medlem feb 22. Hantverkarens nya konto?
Ser knasigt ut men ja alltid två sidor av ett mynt..

Är ju bra att de vill göra rätt för sig men skillnaden blir väl om man vill att kunden ska betala mer för det. Säger inte att det är så här då vi inte har alla detaljer men har man ett avtalat fast pris på spackling så är det ju med höjd för att något kan dyka upp som gör det svårare annars är det ju inte någon vitts med fast pris. De extra 15% som nämnas av tidigare skribent gäller när man fått ett ungefärligt pris och kör på löpande räkning, det går inte att slå på ytterligare 15% på ett fast pris. Har ytterligare arbeten i form av fixa foder runt dörrar osv gjorts så måste det ju givetvis godkännas av kund först, och pris anges. Om det däremot behöver fler vändor med spackel spelar ju inte någon roll om det inte på något sätt skulle ha varit angivet i avtalet att det skulle vara just en omgång (vad det nu skulle vara). Det TS angivit är ju att kontraktet säger att väggar ska spacklas och då får det antas vara till fullgott resultat, om det visar säg kräva mer jobb än beräknat är ju "läropeng" för företaget i sådana fall, uppskatta inte jobbet förens man vet förutsättningarna.
Håller dock med Linus G om att det inte är så snyggt att gå ut och skapa en tråd här om man fortfarande har en dialog med företaget i fråga och de verkar jobba för att man ska bli nöjd. Visst kan det vara rimligt att fråga andra om deras åsikt om man ska vara nöjd med jobbet eller stå på sig eller fråga om vilka juridiska rättigheter man har men det är ju en balansgång.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket slarvigt! Har du betalt allt ?
Riktigt hemskt.

V
anders07 anders07 skrev:
Snyggt och trevligt, @Linus G!

Se till att fixa det nu bara... ;)

Finns ju kanske något som TS glömde att berätta då att han redan haft kontakt med er...
"Se till och fixa det nu bara..."

Man hoppas ju ts skäms ögon ur sig när dem ses.

Ts har ju fått det att framstå som att han lämnats i skiten. Vem startar en sån här tråd när företaget från början talat om att dem fixar de. Vad är de för fel på folk ?

Återigen en sjukt märklig konsument

• Gilla
Absolut Inte
  • Laddar…
S Shylst skrev:
https://cling.se/en/company/cconnect-forvaltningstjanst-ab

Det är ju sant det han säger, men om han har någon koppling till firman (båda Göteborg) eller bara vill stå upp för branschen vet man ju inte...

V Villaägarenr1 skrev:

Ts har ju fått det att framstå som att han lämnats i skiten. Vem startar en sån här tråd när företaget från början talat om att dem fixar de. Vad är de för fel på folk ?

Ja, det är sant, men också sant att bilderna visar en del slarv och fel som inte borde förekomma...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:

Som jag skrev i första mailet ville jag ha råd, jag skrev även att det redan är bestämt att saker och ting ska fixas. Dock rådde det oskiljaktigheter i ”ränderna”. Allt eftersom har jag sett saker jag inte är nöjd med. Jag har renoverat allt ajälv men en utsliten axel och två barn så orkade jag inte mer.

Därför ville jag somsagt rådfråga om det är såhär ”branschfolk” jobbar och lämnar ett jobb, om jag rent ut sagt är för petig för att anlita hantverkare åt mig.

Jag är inte ute för att smutskasta firman. Jag har inte skrivit något dåligt om dom mer än att jag är missnöjd vilket jag har rätt till att vara, eller?

Redigerat av moderator:
E errakareby skrev:
det finns alltid två sidor av ett mynt. Välformulerat och proffsigt svar. Hoppas att ts blir nöjd när ni har varit på plats och åtgärdat ”felen” :)
Nu verkar Linus meddelande vara borta.
Men varför dom inte kunde komma in på måndagen var för att vi var sjuka, och jag hade mailat Linus på fredagen att vi skulle höras på måndagen om vilken dag dom skulle komma och fixa bestämda saker.

Men igen, denna tråd var för att rådfråga om vad jag kan kräva ska fixas eller inte. Och insjunkningar/ojämnheter mitt på väggen verkar vara ok att vilja ha det fixat.

Linus har vart till mötesgående med att det ska fixas till och att vi ska vara nöjda. Ja det hade jag kunnat skriva, men det var inte om firman inlägget handlade om utan vad som är ok som hantverkare att lämna efter sig.

Redigerat av moderator:
Hade varit enkelt att maskera så inte företagsnamnet syntes.

Ja, enkelt att vara efterklok.

S Shylst skrev:
Ja jag blev medlem igår och satte mig och läste igår och reagerade på saker jag läste.
Jag är själv målare och kunnig om situationer som uppstår.

Vetskapen om att ett bra resultat är att allt flyter. Resultatet kan vara helt ok och hantverkaren skött sig exemplariskt eller så kan resultatet vara perfektion men det har vart struligt på vägen exempelvis om någon blivit sjuk och kunden ville ha det klart till ett kalas.

Då är det hantverkaren som får dåligt rykte. Bäst är att väga två sidor av ett mynt och komma på lösningar tillsammans med kunden.
Är det ett skitföretag så häng ut för all del, men företag som felar och rättar till efter sig och lämnar resultatet bra i slutändan utan att det ska krånglas för mycket så får man ge företag en chans.

Vi hantverkare har extremt svårt att ha ett gott rykte för det förväntas alltid att saker ska flyta och deadline ska hållas och att man ska komma i tid och påbörja nästa projekt. Sen dyker det upp exempelvis insjunkningar några dagar senare och man vill rätta till och helt plötsligt är du sen till nästa kund och du är en skithantverkare för nästa kund.

Kommunikation är nyckeln och att man lyfter fram typ det jag skrev nu att saker kan hända som ingen av oss räknar med. Man får samarbeta för att hitta lösningar helt enkelt istället för att ha inställningen ”inte mitt problem” tänker inte betala för utfört arbete.

Nu vet jag inte om hantverkaren är bra på att kommunicera kan ju vara så med.
Men av allt att döma så verkar hantverkaren vilja rätta till efter sig och då är det ett gott tecken.

Slut resultat återstår att se. Ska följa tråden och syna slutresultatet. Kan mycket möjligt vara så att jag stämmer mig helt på kundens sida sen.

Men att hänga ut företag på nätet innan helt avslutat ärende är inte sjyst. Häng ut de som fuskar och beter sig illa men de som försöker och även lämnar ett bra slutresultat även om det strular lite på vägen ska vi vara rädda om för dom företagen växer inte på träd.

Följer

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
A Christopher Olsson skrev:
Ja jag blev medlem igår och satte mig och läste igår och reagerade på saker jag läste.
Jag är själv målare och kunnig om situationer som uppstår.

Vetskapen om att ett bra resultat är att allt flyter. Resultatet kan vara helt ok och hantverkaren skött sig exemplariskt eller så kan resultatet vara perfektion men det har vart struligt på vägen exempelvis om någon blivit sjuk och kunden ville ha det klart till ett kalas.

Då är det hantverkaren som får dåligt rykte. Bäst är att väga två sidor av ett mynt och komma på lösningar tillsammans med kunden.
Är det ett skitföretag så häng ut för all del, men företag som felar och rättar till efter sig och lämnar resultatet bra i slutändan utan att det ska krånglas för mycket så får man ge företag en chans.

Vi hantverkare har extremt svårt att ha ett gott rykte för det förväntas alltid att saker ska flyta och deadline ska hållas och att man ska komma i tid och påbörja nästa projekt. Sen dyker det upp exempelvis insjunkningar några dagar senare och man vill rätta till och helt plötsligt är du sen till nästa kund och du är en skithantverkare för nästa kund.

Kommunikation är nyckeln och att man lyfter fram typ det jag skrev nu att saker kan hända som ingen av oss räknar med. Man får samarbeta för att hitta lösningar helt enkelt istället för att ha inställningen ”inte mitt problem” tänker inte betala för utfört arbete.

Nu vet jag inte om hantverkaren är bra på att kommunicera kan ju vara så med.
Men av allt att döma så verkar hantverkaren vilja rätta till efter sig och då är det ett gott tecken.

Slut resultat återstår att se. Ska följa tråden och syna slutresultatet. Kan mycket möjligt vara så att jag stämmer mig helt på kundens sida sen.

Men att hänga ut företag på nätet innan helt avslutat ärende är inte sjyst. Häng ut de som fuskar och beter sig illa men de som försöker och även lämnar ett bra slutresultat även om det strular lite på vägen ska vi vara rädda om för dom företagen växer inte på träd.

Följer
absolut, dock har jag aldrig skrivit att firman är dåliga eller smutskastat dom. Jag skickade en länk där det visar att dom har fått bra omdöme och därför vi valde dom. Skickade även med offerten vi fick för att påvisa att vi inte valde första billigaste.

Jag och Linus har bestämt att jag tar bort tråden nu. Smutskastning och taskiga kommentarer har jag inte stått för. Jag har endast vilja ha råd om vad som är att förvänta sig.

Om folk inte läser utan endast tittar på bilderna blir det missvisande. Jag skrev att allt förrutom linjerna ska åtgärdas. Men nu senare har jag upptäck fler insjunkningar som ni kallar det för. Och då också rådfrågat om jag ska säga att jag vill ha det åtgärdat också.

• Gilla
Absolut Inte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.