3 098 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Anlita hantverkare i rekonstruktion, efterskottsbetalning?
Hej!
Hade fått kontakt med en hantverkare. Bra omdömen/referenser, visat upp alla relevanta behörigheter, försäkring, F-skattsedel etc.
Som en sista check innan kontrakt kollade jag upp ekonomin, och blev då chockad över att företaget har 1 miljon i skulder hos Kronofogden (företaget omsätter 13 miljoner), och befinner sig i rekonstruktion sedan några månader!
Naturligtvis har detta avskräckt mig, men är det så illa som det låter? Om jag betalar i efterskott och ändå inte betalar något innan jobbet är färdigt? Vi har inte skrivit på kontrakt ännu.
Hade fått kontakt med en hantverkare. Bra omdömen/referenser, visat upp alla relevanta behörigheter, försäkring, F-skattsedel etc.
Som en sista check innan kontrakt kollade jag upp ekonomin, och blev då chockad över att företaget har 1 miljon i skulder hos Kronofogden (företaget omsätter 13 miljoner), och befinner sig i rekonstruktion sedan några månader!
Naturligtvis har detta avskräckt mig, men är det så illa som det låter? Om jag betalar i efterskott och ändå inte betalar något innan jobbet är färdigt? Vi har inte skrivit på kontrakt ännu.
Spontant kommer det bli problem eller i vart fall risk för problem.
Om de befinner sig i rekonstruktion så har de säkert inga större krediter hos leverantörerna utan kommer behöva pengar av dig för allt som skall köpas undan för undan.
i den sämsta av världar puttar du in pengar som går till att betala andra mer prioriterade skulder om rekonstruktionen misslyckas och konkursen är ett faktum. Viktigt då att inte ligga ute med alltför mycket pengar.
Använder de i sin tur andra underentreprenörer och kommer de vilja fortsätta jobba för dem om de fått sina fakturor reducerade i rekonstruktionen?
Sen är det väl också frågan om vem du pratar med när du vill reklamera något efter utfört arbete och betalning är gjord. Finns dom kvar? Har dom pengar och energi att hjälpa dig?
Jag hade sett det som att du gjort ditt jobb som konsument väldigt bra. Du har tagit reda på vad det är för leverantör du har framför dig och nu säger den infon styr undan. Då tycker jag du skall göra just det.
Om de befinner sig i rekonstruktion så har de säkert inga större krediter hos leverantörerna utan kommer behöva pengar av dig för allt som skall köpas undan för undan.
i den sämsta av världar puttar du in pengar som går till att betala andra mer prioriterade skulder om rekonstruktionen misslyckas och konkursen är ett faktum. Viktigt då att inte ligga ute med alltför mycket pengar.
Använder de i sin tur andra underentreprenörer och kommer de vilja fortsätta jobba för dem om de fått sina fakturor reducerade i rekonstruktionen?
Sen är det väl också frågan om vem du pratar med när du vill reklamera något efter utfört arbete och betalning är gjord. Finns dom kvar? Har dom pengar och energi att hjälpa dig?
Jag hade sett det som att du gjort ditt jobb som konsument väldigt bra. Du har tagit reda på vad det är för leverantör du har framför dig och nu säger den infon styr undan. Då tycker jag du skall göra just det.
Tack för svar!B Biff Tannen skrev:Spontant kommer det bli problem eller i vart fall risk för problem.
Vad som är trist och anledningen till att jag startar den här tråden är att jag tagit ledigt för projektet och nu är det troligtvis för kort varsel för att hinna hitta en annan hantverkare. Så blir nog tvungen att skjuta upp projektet jag sett fram emot.
Är väl lite därför jag försöker hitta ett sätt att fullfölja med denna samtidigt som jag egentligen vet att det är en dålig idé.
Tar gärna emot fler varningar så att jag kan sluta att ens överväga att anlita firman.
Vad är det för projekt? Ska du ha en ny altan och du ska hantlangare till hantverkaren så hade det kanske kunnat fungera att du sköter material och han jobbar med dig och bidrar med verktyg och kunskap. Då spelar garantier kanske inte så stor roll. Men ska du ha helentreprenad på ett badrum så skulle jag inte våga. Däremot om du är med i momenten och betalar VVS, el, plattsättning av ev underleverantörer själv så ska du kunna få papper på jobbet och det borde gå.
Det är helentreprenad med flytt av kök, förlängning av rör och ventilation. El och VVS sköts av 2 andra firmor som har samarbete med hantverkaren och inte verkar ha ekonomiska problem. Vad tror du?T tgr_se skrev:Vad är det för projekt? Ska du ha en ny altan och du ska hantlangare till hantverkaren så hade det kanske kunnat fungera att du sköter material och han jobbar med dig och bidrar med verktyg och kunskap. Då spelar garantier kanske inte så stor roll. Men ska du ha helentreprenad på ett badrum så skulle jag inte våga. Däremot om du är med i momenten och betalar VVS, el, plattsättning av ev underleverantörer själv så ska du kunna få papper på jobbet och det borde gå.
Om det spelar någon roll är detta i Stockholm!
Nej, Nej och Nej!! Du ska absolut inte använda dig av den firman. Vad händer när den går i KK mitt i projektet? Kommer UE vilja jobba åt dom? Kommer dom kunna köpa in material? Garantier? Löner?
Du tar alldeles för stora risker med den firman. Självklart så lovar dom guld och gröna skogar men det är inte vatten värt. Gå tillbaka till jobbet och leta upp en ny firma i lugn och ro.
Du tar alldeles för stora risker med den firman. Självklart så lovar dom guld och gröna skogar men det är inte vatten värt. Gå tillbaka till jobbet och leta upp en ny firma i lugn och ro.
Beror lite på hur utsikterna ser ut för företaget och vilken roll hantverkaren har i firman. Om hantverkaren är anställd och riskerar att bli uppsagd eller att fiman ändå går i konkurs kan det vara ett alternativ att du projektanställer honom och driver allt på egen hand. Har du ledigt från jobbet så borde det finnas tid.
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Låter som ett bra beslut.
En firma i rekonstruktion behöver inte nödvändigtvis alltid vara ett problem. Men jag tror att man behöver ha väldigt bra koll som beställare för att ta den risken.
En viktig faktor är ju varför firman har hamnat på obestånd från början. Beror det ex. på att flera kunder vägrar betala, så kan man misstänka att firman gör dåliga jobb. Men beror det på att de gjort jobb som underentreprenör till någon större firma som gjorr kk. Så kan det hända även bättre firmor.
Men som fler varit inne på. Även om firman är bra i grunden, så är det svårt för dem att göra ett jobb, om de inte är kreditvärdiga hos sina leverantörer. Då finns risk att du som beställare måste förskottsbetala för material. Firman kanske mitt i projketet väljer att ta ett annat lönsamt kortare uppdrag, som ger pengar snabbare osv.
En firma i rekonstruktion behöver inte nödvändigtvis alltid vara ett problem. Men jag tror att man behöver ha väldigt bra koll som beställare för att ta den risken.
En viktig faktor är ju varför firman har hamnat på obestånd från början. Beror det ex. på att flera kunder vägrar betala, så kan man misstänka att firman gör dåliga jobb. Men beror det på att de gjort jobb som underentreprenör till någon större firma som gjorr kk. Så kan det hända även bättre firmor.
Men som fler varit inne på. Även om firman är bra i grunden, så är det svårt för dem att göra ett jobb, om de inte är kreditvärdiga hos sina leverantörer. Då finns risk att du som beställare måste förskottsbetala för material. Firman kanske mitt i projketet väljer att ta ett annat lönsamt kortare uppdrag, som ger pengar snabbare osv.
Liknande trådar
-
Hur säger ni vid anlitad hantverkare?
Övrigt husrelaterat -
Första gången jag anlitade hantverkare, normalt?
Hantverkare -
Kostnad för att anlita hantverkare för att bygga garage i lösvirke
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hantverkare: Hur anlitar man Er?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Byta bänkskiva och toalettstol - anlita hantverkare
Kök