2 666 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Anläggning med ok värden?
kWp är antalet paneler gånger dess effekt. Det vill säga hur mycket du kan producera i teorin. Det framgår bara att du har en växelriktare som klarar av 12. Det kändes lite som att du hade optimerare eftersom spänningen på båda slingorna var identisk. Men så är kanske inte falletD DjKool skrev:
Jag skulle då tro att det är 26 st paneler på c:a 500W per styck. 2 strängar med 13 i varje. Det borde framgå i offerten vilka paneler det är.
Hur som haver så är kalkylen just det, en kalkyl som bygger på normalväder. Vet inte var i landet anläggningen befinner sig men vädret har inte varit gynnsamt i syd och väst under december. Min egen i nordvästra Skåne har producerat ynka 48 kWh under december och då har det varit mulet eller sol med snö på panelerna. Inte idealiskt. Jag har 10,3 kWp och växelriktare 10 kW.
Du borde ha fått dokumentation över installationerna inklusive datablad på ingående grejer.
Hur som haver så är kalkylen just det, en kalkyl som bygger på normalväder. Vet inte var i landet anläggningen befinner sig men vädret har inte varit gynnsamt i syd och väst under december. Min egen i nordvästra Skåne har producerat ynka 48 kWh under december och då har det varit mulet eller sol med snö på panelerna. Inte idealiskt. Jag har 10,3 kWp och växelriktare 10 kW.
Du borde ha fått dokumentation över installationerna inklusive datablad på ingående grejer.
Lite svar angående anläggningen som du frågar om och andra frågat: 26 st paneler med max 523W, växelriktare på 12kW, sydvästligt tak där alla paneler sitter på samma tak, ligger i Lindome, inga optimerare och ingen direkt skugga.Logad skrev:
Jag skulle då tro att det är 26 st paneler på c:a 500W per styck. 2 strängar med 13 i varje. Det borde framgå i offerten vilka paneler det är.
Hur som haver så är kalkylen just det, en kalkyl som bygger på normalväder. Vet inte var i landet anläggningen befinner sig men vädret har inte varit gynnsamt i syd och väst under december. Min egen i nordvästra Skåne har producerat ynka 48 kWh under december och då har det varit mulet eller sol med snö på panelerna. Inte idealiskt. Jag har 10,3 kWp och växelriktare 10 kW.
Du borde ha fått dokumentation över installationerna inklusive datablad på ingående grejer.
Jag tycker det ser ut som att båda strängarna är kopplade till samma mppt regulator. Det är tekniskt sett ok om båda strängarna har samma antal paneler i samma riktning som du skriver, men det är onödigt att inte utnyttja inverterns båda mppt regulatorer. Det skulle ge högre effekt vid t.ex. skuggning.
Jag skulle flyttat den andra strängen från PV2 till PV3.
Jag skulle flyttat den andra strängen från PV2 till PV3.
Klicka här för att svara