Hej
Jag har ett litet fritidshus med 2000m2 tomt, det ska eventuellt bli permanentboende. Tomten sluttar lätt västerut och det är ganska mycket sten i marken.

I nuläget saknas avlopp och badrum och ekonomin är begränsad. När det kommer till att anlägga avlopp har jag kommit fram till att det nog, oavsett val av lösning, kommer kosta omkring 200 000kr. Så då blir problemet vad ska man välja?

Jag har pratat med kommunen, läst på och tagit in offerter och det mesta verkar möjligt men verkar också ha sina nackdelar.

- Trekammarbrunn med markbädd (billigaste lösningen) tar stor plats, det blir en liten kulle och bädden behöver grävas om efter x antal år. Plus slamtömning.
- Sluten tank kostar mer i anläggandet än trekammarbrunn och verkar bli full på nolltid, men den tycks ta förhållandevis lite plats.
- Minireningsverk är dyrt och kräver förhållandevis mycket underhåll.
- Alnarp clearwater är dyrt, verkar behöva djupa hål för anläggning (eventuellt problematiskt, har stenig tomt) men verkar kräva lite underhåll och är en miljömässigt trevlig lösning.
- BDT-avlopp plus någon form av förbränningstoalett verkar väldigt vanskligt i längden och kostar i anläggandet dessutom i princip lika mycket som ett ”vanligt” avlopp med vattentoalett.

Respektive säljare säljer såklart bara sina egna lösningar och det är väldigt svårt att väga dem mot varandra. Finns det någon här som gjort den här resan med att anlägga avlopp, har valt mellan samma lösningar och som skulle vilja ge lite råd? Vilket system valde ni och varför? Är ni nöjda? Eller finns det bara någon som har goda råd att ge?

Önskemålet är såklart att det ska bli så lite visuell påverkan på tomten som möjligt, att anläggningen inte ska ha så mycket störande ljud eller lukter, att det är en ekonomiskt hållbar lösning - både på kort och lång sikt och att potentiella köpare i framtiden inte blir avskräckta för att det är en komplicerad avloppslösning.

Är alla varianter godkända av kommunen?

Ja såvitt jag har förstått, det är sk medel skyddsklass på min tomt, men alla lösningar verkar ok utifrån vad de meddelade.

Jag skulle gå på 3-kammarbrunn och infiltrering om kommunen går med på det - om man inte överlastar 3-kammarbrunnen med för många personer under för lång tid och med det får slamflykt - så bör inte infiltreringen behöva grävas om på minst 15 år - förmodligen mycket längre än så.

Måste du titta på minireningsverk så läs allt du kommer över ang, olika modeller och användarerfarenheter av det, särskilt de som har haft krångel, bekymmer med odör etc. - det utkristalliserar sig ganska fort vilka man helst bör undvika - en lång tråd att läsa är tex. https://www.byggahus.se/forum/threads/www-billigtminireningsverk-se-erfarenheter.278929/ - men glöm inte att titta på alla andra trådar angående minireningsverk och upplevelse av hur de fungerar.

Den modellen jag har med aktiv slam som pumpas runt kan inte säga vara speciellt betungande att sköta - typ 1 tillsyn per månad, kanske justera en luftkran och blåsa ur en munstycke på sin höjd, jag tar också vattenprov för att ha koll på fosfor och nitrat mfl. - mest för att jag är intresserad - inte för att man måste, utom i ett avseende - pH - den är viktig för minireningsverkets funktion - och rätt pH-nivå gäller alla minireningsverk oavsett sort, är den för låg så växer mängden dålig nedbruten slam fort och kan korka igen verket eller ge slamflykt mot infiltreringen samt att man inte längre håller kraven angående fosfor och nitrat om det är på område med högre krav.

Man kan dock inte komma ifrån att en minireningsverk behöver mer uppmärksamhet och regelbunden tillsyn i jämförelse med 3-kammarbrun med infiltrering där man i princip kan anlägga och sedan glömma bort dess existens - ja, tills det blir stopp i avloppet....

När det gäller slamtömning så gäller det de flesta av avloppslösningarna där kommunen och dess upphandlade entreprenör slamsuger minst 1 gång per år vare sig man vill eller inte - så vägen till 3-kammarbrunnen/minireningsverket måste ha full bärighet för en full slamsugbil räknat i vikt och är slanglängden mellan slamsugbil och brunnen över en viss sträcka så kostar det extra pengar i framdragningskostnad.

och slutligen - gör inget alls i inköp och/eller markarbeten innan du har avloppstillståndet i din hand.

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
4774
3-kammarbrunn med infiltration nedåtgående från brunnen är nog bästa lösningen för er ur ekonomisk så väl som miljömässigt synpunkt skulle jag tro. Vi har det och kostnaderna för att tömma 2ggr/år är för oss 1100kr sammanlagt. Just 2 gånger/år är kommunens bestämmelser och kan diffa mot din kommun.

Stort tack för era svar! Det gör mycket att få lite input. Ni har säkert rätt, vanlig trekammarbrunn blir bäst om det funkar. Kör vidare på den idén.

OM du skulle välja septitank, så fungerar bara det för toalettavloppet. Du måste ändå ha trekammarbrunn med infiltration för övrigt avlopp. Skulle du låta allt avloppsvatten gå till tanken så får du tömma typ en gång i veckan.

• Gilla
Finurlen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.