14 734 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Anlägga grund till garage. Kulvert, saxlyft, golvvärme
Kul projekt. Jag har själv hus med F750, dock inget garage. Om du ansluter garaget till FLVP, rekommenderar jag att du gör det via ett andra "klimatsystem" så att du kan styra det helt separat från husets. Det behövs något extratillbehör för detta till F750, men jag tror inte det blir bra resultat att försöka styra hus och garage i samma slinga.
Tänk även på at F750 har lägsta framledning på 20 grader. Om du vill ha ca 10 grader i garaget och det är kallt ute, funkar det säkert fint, men blir det varmare ute, finns risk att FLVP värmer mera än du behöver. Igen, bra att ha garaget på separat slinga som du enkelt kan stänga vid viss utetemp.
Tänk även på at F750 har lägsta framledning på 20 grader. Om du vill ha ca 10 grader i garaget och det är kallt ute, funkar det säkert fint, men blir det varmare ute, finns risk att FLVP värmer mera än du behöver. Igen, bra att ha garaget på separat slinga som du enkelt kan stänga vid viss utetemp.
Tack för svar.
Jag är rätt insnöad på att jag vill ha ett varmt golv i garaget.
Men det kanske är slöseri med pengar på att gå vidare med tanken?
Känns ändå som att F750in borde klara av det.
Någon klok får gärna säga ifall det går eller inte.
Jag är rätt insnöad på att jag vill ha ett varmt golv i garaget.
Men det kanske är slöseri med pengar på att gå vidare med tanken?
Känns ändå som att F750in borde klara av det.
Någon klok får gärna säga ifall det går eller inte.
Vill du ha värmegolv så kör på. Installationen av rör i plattan är inte det dyra. Det brukar bli kringutrustningen.
Det verkar som om F750 kommer att klara det men är inte det lämpligaste ur optimal/praktiskt/energi förbrukning för att värma garaget.
Dra in kulverten i huset så har du alltid möjlgheten till olika sorters uppvärmning. För som du säger är det mest praktiskt med ett system.
Det verkar som om F750 kommer att klara det men är inte det lämpligaste ur optimal/praktiskt/energi förbrukning för att värma garaget.
Dra in kulverten i huset så har du alltid möjlgheten till olika sorters uppvärmning. För som du säger är det mest praktiskt med ett system.
Råder lite delade meningar om pumpen orkar med.
Men jag skulle tro att den faktiskt klarar det utan problem.
Sätter jag in en luftvärmepump så kommer den dra precis lika mycket som el-spetsningen av F750in.
Och lvp fungerar dåligt när det kallt ute.
Men har ni några bra förslag på kulvertar?
Vill ha en kulvert med 4slangar i.
Golvvärmen ska jag köpa i 20mm. Vad behöver jag då för storlek på inkommande kulvert?
Vad för storlek ska jag ha på varm och kallvatten?
Finns det någon möjlighet att få kulverten och värmeslingorna inbyggda i en yttervägg, eller bygger allting för mycket?
Bättre att köpa ett utanpåliggande skåp?
Sedan undrar jag hur jag ska göra själva inkopplingen av kulverten i huset.
Ska slangen dras direkt till pumpen, eller ska den dras till fördelarskåpet där resten av husets golvvärme är?
Hur som helst så hade det ju varit bra om hålet upp i huset kunde vara förberett ifrån fabrik.
Och hur löser man det exempelvis om jag vill ha 12grader varmt i garagedelen, och 18grader varmt i den del som kommer bli förråd?
Sen har jag en fundering på saxtakstolarna.
Hur brukar man isolera dessa?
Blir väldigt lite plats ute vid hammarbandet
Ska man ha luftspalt/vindavledare?
Hur mycket bör man isolera. 400mm?
Någon som kan ge mig ett ungefärligt pris på vad det kan tänkas kosta. Inkl arbete för någon.
Men jag skulle tro att den faktiskt klarar det utan problem.
Sätter jag in en luftvärmepump så kommer den dra precis lika mycket som el-spetsningen av F750in.
Och lvp fungerar dåligt när det kallt ute.
Men har ni några bra förslag på kulvertar?
Vill ha en kulvert med 4slangar i.
Golvvärmen ska jag köpa i 20mm. Vad behöver jag då för storlek på inkommande kulvert?
Vad för storlek ska jag ha på varm och kallvatten?
Finns det någon möjlighet att få kulverten och värmeslingorna inbyggda i en yttervägg, eller bygger allting för mycket?
Bättre att köpa ett utanpåliggande skåp?
Sedan undrar jag hur jag ska göra själva inkopplingen av kulverten i huset.
Ska slangen dras direkt till pumpen, eller ska den dras till fördelarskåpet där resten av husets golvvärme är?
Hur som helst så hade det ju varit bra om hålet upp i huset kunde vara förberett ifrån fabrik.
Och hur löser man det exempelvis om jag vill ha 12grader varmt i garagedelen, och 18grader varmt i den del som kommer bli förråd?
Sen har jag en fundering på saxtakstolarna.
Hur brukar man isolera dessa?
Blir väldigt lite plats ute vid hammarbandet
Ska man ha luftspalt/vindavledare?
Hur mycket bör man isolera. 400mm?
Någon som kan ge mig ett ungefärligt pris på vad det kan tänkas kosta. Inkl arbete för någon.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag fick en till offert ifrån Tjälldens.
Denna gången fick jag L kantelement som var 500mm höga.
Ser de ut på detta sättet så kan jag gjuta sockeln istället för att mura upp den.
Frågan är bara vilket som blir bäst.
Hur hade ni gjort?
Det blir ju en gnutta merjobb med att gjuta upp sockeln. Men det är ju å andra sidan inte jättesmidigt att mura upp sockeln heller.
Skiljde ca 5000:- mellan U400 och L500 block.
Nackdelen är ju då att sockeln blir 100mm istället för 200 som jag egentligen tänkt.
Denna gången fick jag L kantelement som var 500mm höga.
Ser de ut på detta sättet så kan jag gjuta sockeln istället för att mura upp den.
Frågan är bara vilket som blir bäst.
Hur hade ni gjort?
Det blir ju en gnutta merjobb med att gjuta upp sockeln. Men det är ju å andra sidan inte jättesmidigt att mura upp sockeln heller.
Skiljde ca 5000:- mellan U400 och L500 block.
Nackdelen är ju då att sockeln blir 100mm istället för 200 som jag egentligen tänkt.
Redigerat:
Ang isolering och energiberäknkng så har Mikael_L gjort en bra excel mall här : https://mobil.byggahus.se/forum/sma...-hur-mycket-isolering-oisolerat-garage-2.html
Jag har räknade på mitt garage och det verkar faktiskt stämma rätt bra faktiskt. Jag isolerade mitt mycket, 285 i väggar och 290 i taket :-/
Jag har räknade på mitt garage och det verkar faktiskt stämma rätt bra faktiskt. Jag isolerade mitt mycket, 285 i väggar och 290 i taket :-/
Redigerat:
Tänk dig för med golvvärmen. Det tar lååång tid att höja temperaturen i garaget. Antar att du inte ska ha +20 året om.
En luftvärmepump underhållsvärmer tills det är dags att meka. Då vrider du upp värmen med en app på telefonen och det är hyfsat varmt redan efter några timmar. Tror även du får mycket bättre luft mha en luftpump.
Jag valde bort golvvärme i mitt även om jag byggde nytt hus samtidigt. Hade ju annars varit smidigt. Har en F750. Den hade nog brummat konstant inne i huset om garaget hade varit påkopplat. Ångrar mig inte en sekund.
Ang isoleringen av taket så sätter du luftspalt av masonit tillräckligt högt för att lösullen inte ska kunna komma in bakom (ca 20 cm ovanför färdig lösullshöjd). Jag satte även insektsnät i mynningen av luftspalten så att ingen lösull kan komma in.
Vet inte vad du har för lutning på innertaket men du bör ha kasskydd för lösullen så att den inte packar sig. Detta utförs i form av gles 28x70 som sätts i liv med underkant takstol, på några ställen i varje takstolsfack. Den sitter alltså bakom plasten i taket.
En luftvärmepump underhållsvärmer tills det är dags att meka. Då vrider du upp värmen med en app på telefonen och det är hyfsat varmt redan efter några timmar. Tror även du får mycket bättre luft mha en luftpump.
Jag valde bort golvvärme i mitt även om jag byggde nytt hus samtidigt. Hade ju annars varit smidigt. Har en F750. Den hade nog brummat konstant inne i huset om garaget hade varit påkopplat. Ångrar mig inte en sekund.
Ang isoleringen av taket så sätter du luftspalt av masonit tillräckligt högt för att lösullen inte ska kunna komma in bakom (ca 20 cm ovanför färdig lösullshöjd). Jag satte även insektsnät i mynningen av luftspalten så att ingen lösull kan komma in.
Vet inte vad du har för lutning på innertaket men du bör ha kasskydd för lösullen så att den inte packar sig. Detta utförs i form av gles 28x70 som sätts i liv med underkant takstol, på några ställen i varje takstolsfack. Den sitter alltså bakom plasten i taket.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Tack för era svar.
Hade ni kört på 145 + 45 reglar, istället för 195 + 45?
Kanske inte sparar jättemycket på att gå upp i så pass mycket isolering.
Enligt excel-dokumentet så får jag det till att om jag kör på;
145 + 45 i vägg, och 300 i tak = 1407w
195 + 45 i vägg, och 300 i tak = 1210w
Detta räknat vid utetemperatur på -16grader.
Ang att det är trögt att värma upp plattan, har jag full förståelse för.
Men det känns ändå som att inte är några problem att köra med en fläkt de få gångerna jag ska vara där ute och meka.
Och jag tror som sagt att jag kommer ångra mig om jag inte gjuter in golvvärme.
Men om tabellen nu stämmer, och garaget skulle dra 1400watt så finns det ju gott om marginal kvar för Nibe-pumpen.
Borde klara det galant!
Hade ni kört på 145 + 45 reglar, istället för 195 + 45?
Kanske inte sparar jättemycket på att gå upp i så pass mycket isolering.
Enligt excel-dokumentet så får jag det till att om jag kör på;
145 + 45 i vägg, och 300 i tak = 1407w
195 + 45 i vägg, och 300 i tak = 1210w
Detta räknat vid utetemperatur på -16grader.
Ang att det är trögt att värma upp plattan, har jag full förståelse för.
Men det känns ändå som att inte är några problem att köra med en fläkt de få gångerna jag ska vara där ute och meka.
Och jag tror som sagt att jag kommer ångra mig om jag inte gjuter in golvvärme.
Men om tabellen nu stämmer, och garaget skulle dra 1400watt så finns det ju gott om marginal kvar för Nibe-pumpen.
Borde klara det galant!
Hade inguten golvvärme i garaget när jag flyttade in i mitt hus, tyckte det var grymt skönt när man skulle ut och skruva med ett golv som inte var kallt.nudeljavel skrev:
men det tråkiga var att man var tvungen att höja upp värmen dagen innan man skulle skruva.
Monterade slutligen in en Aerotemper i stället.
Nu höjer jag temperaturen från 8 grader tll ca 15 på ca 1 timme.
Men kan du köra en mix av bägge så är det en hit, tänk på att isolera ordentligt för golvvärmen
Tack för svar!
Isolerar 300mm i plattan. Vilket borde räcka?
Räknar med att köra på 195 + 45 i vägg, och minst 300 i tak.
Aerotemper är jag väldigt nollad på.
Vet att det finns för luft, och för vatten.
Hur fungerar det?
Kör man det i kombination med golvvärme och kopplar på samma slinga?
Isolerar 300mm i plattan. Vilket borde räcka?
Räknar med att köra på 195 + 45 i vägg, och minst 300 i tak.
Aerotemper är jag väldigt nollad på.
Vet att det finns för luft, och för vatten.
Hur fungerar det?
Kör man det i kombination med golvvärme och kopplar på samma slinga?
300 mm i plattan räcker. Väljer du högre kantelement ex 50 cm så kan det vara smidigt och billigt med 400mm cellplast istället om plattan ska vara 100mm.
Jag har 60 cm kantelement i mitt utbygge så där fick det bli 500 mm cellplast under plattan, betydligt lättare än att skyffla in en massa makadam för att höja nivån innanför stöden. ☺
Jag har 60 cm kantelement i mitt utbygge så där fick det bli 500 mm cellplast under plattan, betydligt lättare än att skyffla in en massa makadam för att höja nivån innanför stöden. ☺