Vilket alternativ är bäst?

• Antal röster
    8
Vi håller på att bygga hus, och vill då såklart ha en fin gräsmatta. Jag är ingen person med gröna fingrar, snarare tvärtom, och har därför googlat många varv runt internet vilket både gett klarhet och en del funderingar.

Förutsättningarna är en knappt 2000kvm tomt, relativt plan. Marken har brukats en gång i tiden men det är länge sedan. Vår grundläggare har grovplanerat massorna från när de grävde ur för hus och infart, vilket räckte till drygt halva ytan. Enligt SGI är materialet ”glaciär silt”, vilket jag som lekman skulle beskriva som lerjord. Har förstått att det är skillnad, men ändå jämförbart.

Jag klurar nu på hur jag ska gå tillväga för att få en hyfsat jämn och fin gräsmatta, kanske redan till hösten?
Jag har tillgång till traktor med plog, harv och dessutom en viktad armeringsmatta. En fyrhjuling går nog även att låna. Mitt klurande och det jag läst mig till har utmynnat i några alternativ;

1). Använda traktor och redskap för att först luckra upp den del som inte är grovplanerad för att sedan köra över allt med armeringsmatta/SJ-pall och kasta ut gräsfrön på befintligt underlag.
Kostnad: Gräsfrö

2). Beställa matjord (anläggningsjord) motsvarande 10 cm höjning, lägga ut det över hela området och jämna till för att sedan gå med gräsfrön.
Kostnad: Jord och gräsfrön

3). Då det är lerjord, delvis överkörd av bandgrävare, behövs sand? Min plan; Be en kompis med hjullastare och sandningsaggregat gå över hela området och sprida grus utan 0-material, t.ex. 4-8. Använd sedan harv (och plog?) för att blanda om, kör sedan med fyrhjuling som drar något som jämnar till efter sig. Lägg gräsfrön.
Kostnad: Maskintimmar, grus och gräsfrön.

4). Samma som alt.3 men dessutom lägga matjord överst.
Kostnad: Maskintimmar, grus, jord och gräsfrön.

Jag har läst flera trådar, forum och länkar vilket utmynnade i de här alternativen. Det kanske finns andra sätt? Jag själv är inne på alt 1 eller 2, men här känner jag att det behövs input.

Hur hade ni gjort?

Jord och frön är allt som behövs. Luckra upp allt jämna till. Eventuellt lite matjord på om det är ett tunnt jordlager så frön och vattna.

T
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jord och frön är allt som behövs. Luckra upp allt jämna till. Eventuellt lite matjord på om det är ett tunnt jordlager så frön och vattna.
Jag var lite inne på det. Dock ingen möjlighet att vattna tyvärr, men det kanske går bra såhär tidigt på året?

T Turbo_Tail skrev:
I den här tråden är vi många som delat med oss av våra försök att anlägga gräsmatta. Där finns det massor på tips & tankar och bilder både av arbete och sluresultat. En riktig trevlig tråd i mitt tycke...

[länk]
Absolut en trevlig tråd, har precis läst igenom hela :geek:
Den gav dock inget svar på min fråga, men massa kunskap om nästa steg. En hel del frågor också, men det kan jag ju återkomma i den tråden med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.