Gul hörnflagga på fotbollsplan med röd vattendunk som målnätstöd i bakgrunden och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JonnyP och 7 till
  • Laddar…
Snyggt. Antar för både putt och närspel i och med flaggorna?
Nästa steg en bunker?

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Hm bunker hade varit lite häftigt! Kanske i framtiden, just nu gäller det att få till greenen. ...och det går så där! Var på semester i nästan två veckor och gräset var ca 30 mm högt, lite tuffsigt, man grät inombords.Fick först klippa allt med rotor till 20 mm, sedan ner till 12 mm. Har sänkt till under 10 mm. Om det finns någon fördel är att gräset tätat till sig. Sänker snart till 8-9 mm. Man kunde notera att övriga gräsmattan var 7-10 cm högt, så ändå har gräset vant sig till en lägre klipphöjd.

Sedan föregående uppdatering har stickluftats 2 ggr, gett gödning, lagt på järnsulfat. Dessutom vart det en ny åkgräsklippare, då den 20 åriga klipparen gav upp. Blev en midjestyrd och 4wd, med elektrisk justering av klipphöjden. Den drar 50% drivmedel av den gamla klipparen. Cylinderklipparen behöver dock ny underkniv och slipning av cylindern. Har kontaktat en som kan göra detta.

Har fått svampangrepp! Gräset dör lite överallt, även i områden där jag inte klipper green. Ser dock att det är mest där det varit som fuktigast. Har stickluftat några gånger extra. Antar att uttorkning av ytan är av godo. Har ni något tips?

Vad använder du när du stickluftar? En riktigt piphålsluftningsmaskin? Var har du fått tag på en sådan i sådana fall?

Hej, nä det är inte en riktig stickluftsmaskin, utan en med stjärnor som dras bakom gräsklipparen, se inlägg 59. Luftning, där hålpluggar tas ut, som tas bort, samt fylls igen med dressand hoppas jag inte ska behövas, då jag sanddressar mer än vad man gör på en golfbanegreen.

Såg förresten på youtube igår i kanel "fried egg", där pappa och son sköter, spelar mm en egen green på pappans tomt. De började anlägga en bunker- tyckte nog att den kunde gjorts med lite mer stil.

F
trähandtag trähandtag skrev:
Har fått svampangrepp! Gräset dör lite överallt, även i områden där jag inte klipper green. Ser dock att det är mest där det varit som fuktigast. Har stickluftat några gånger extra. Antar att uttorkning av ytan är av godo. Har ni något tips?
För tät? Jag tror att du måste hålpipa på riktigt. Du får upp hastigheten på den då med.

• Gilla
JHolmqvist
  • Laddar…
Inte för tät (än), så det är inte problemet. Det blev för mycket bevattning. svampangreppen var främst där gräset var som glesast !

Kan det varit så att jag sänkte klipphöjden för snabbt, efter "semestern" och därmed stressade gräset för hårt? gav ju också en giva järnsulfat, men har svårt att se att detta borde påverka.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
tog tag i surdegen med svampen. Då jag inte har en maskin som tar ut hålpluggar och fylla med sand, använde jag en grep (fyra stycken stålstänger) och trycker ned ca 1 dm och vrider upp för att skapa ett hål, som sedan kan fyllas med sand. Höll på en timme med grepen och hann med ca 30 m2 område där svampen är som värst. Skulle tro att det är några tusen hål, med 5-10 cm avstånd. Därefter lade jag ut 1 ton dressand på hela ytan, som arbetades ned i omgångar. Sista steget är att använda en bredd borste (60 cm och tät). Ser mycket bra ut.

• Gilla
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Gräsmatta klippt till 6,5 mm vid skymning, lätt ojämn färgning tyder på tidigare svampangrepp, hus och träd i bakgrunden.
Skapa konto
Gräsmatta med områden angripna av svamp, vissa delar ser torra ut.
Skapa konto
Några bilder. Klipps på 6,5 mm. Dressingen syns fortfarande och bild två visar ett hårt angripet område av svamp. Nu ser det mest torrt ut.

• Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för åtgärdsplan mot svampen?

När det gäller olika medel för svamp, så är jag okunnig. Då det var alltför blött, har jag manuellt hålpipat, se något inlägg ovan. I området där bilden är tagen är det hålpipat o fyllt hålen med dressand. Sedan har jag lagt ut järnsulfat, som sägs ha en viss effekt på svamp.

Kanske finns det något gödsel som kan hjälpa?

Köpte flytande gödning från Plantville som ska motverka svamp och snömögel. La ut det idag, får se vad som händer...

I går såddes sista krypvenen från Skånefrö. Avslutande med en tunn dressning. Har beställt omslipning av cylindern och en ny underkniv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.