164 131 läst ·
500 svar
164k läst
500 svar
Anlägga golfgreen
Japp, stämmer!L Lutte skrev:Har toppdressat med kompost nästan varje år här hemma, drygt arbete då det går åt 6ton varje gång. Men vinsten med det är helt otrolig. Dock är det mycket jobb.
Om jag hade samma ambitioner som dig hade jag nog övervägt att ta hand om jorden med organiskt gödsel som innehåller bra med microliv så det kan appliceras flera gånger per år. För att hålla jorden nöjd.
Är det en jd med elektrisk cylinder? Vilken jäkla dröm att få ha en sådan på gården
Nu har det blivit dags att klippa varje dag, innan har det gjorts varannan dag. Några synpunkter: lade en giva kalk för snart en månads sedan och tycker mig notera ett minskat ogräs-tryck. Jag kan ta en bild i helgen. brukar varje år gå över o ta bort en del ogräs manuellt, med kniv.
Hur ligger du med ph värdet? Tänkte du verkar kalka rätt ofta.
Vi bor i ett avlångt land, körde klipparen igår mest för att samla upp löv och få lite luftat i gräset. Men ska nog sparka igång gräset med en foliespray bestående av humic, kelp och lite kväve.
Men så snart det kickar igång så klipper jag var 3e dag eftersom jag endå har lite längre gräs.
Så nu vill vi se bilder
Vi bor i ett avlångt land, körde klipparen igår mest för att samla upp löv och få lite luftat i gräset. Men ska nog sparka igång gräset med en foliespray bestående av humic, kelp och lite kväve.
Men så snart det kickar igång så klipper jag var 3e dag eftersom jag endå har lite längre gräs.
Så nu vill vi se bilder
Några bilder från en mycket skuggig del av gräsmattan, som sköts med åkgräsklippare, rotor. Gräset är vad jag kan se är poa, kärrgröe och rödsvingel. Kärrgröen har spritts sig mer o mer. Har genom åren dressat med sand och grönkompost, samt givor av vanlig bonnagödning. I år också kalk. Så där med 2 till 3 år mellanrum ges lite ferrogent, för att hålla mossan stången. Klippning just nu är två ggr i veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om frågan ph var riktad till mig, så är svaret vet inte. Skånska jordarna är väl rätt neutral i ph. Jorden på bilden ovan är sandmorän. Gräver vi typ 50 cm ned kommer jag till ren sandlådesand. Där greenen är (till höger i bilden ovan) är det mer ler i jorden. Å andra sidan som jag noterat är att kalkningen minskade ogräset.
Nyfiken. Vart hittat du humic och kelp?L Lutte skrev:Hur ligger du med ph värdet? Tänkte du verkar kalka rätt ofta.
Så nu vill vi se bilder
Är dåligt insatt i just kalkning och ph värde men slentrianmässig kalkning rekommenderas sällan, testa ditt ph hemma med provstickor är ett billigt sätt att iaf få ett hum om hur det är.
Du verkar ha en helt magisk tomt, ser väldigt fint ut.
@TotalControl har köpt ifjol ett vattenlösliga granulat som är till hydroplanteringar men det är sjukt dyrt.
Så i år får sneckenström leverera direkt dom får in i lager.
Det är deras humic complex och shropshire seaweed som kommer användas. Har även sen tidigare trådar även tagit kontakt med swhorto om deras prosoil.
Så att förstå vändan nu blir det sista av granulatet i en enda tung applicering toppat med ett bladgödsel avsett för blommor som både har lite kväve och humic i sig.
@TotalControl har köpt ifjol ett vattenlösliga granulat som är till hydroplanteringar men det är sjukt dyrt.
Det är deras humic complex och shropshire seaweed som kommer användas. Har även sen tidigare trådar även tagit kontakt med swhorto om deras prosoil.
Så att förstå vändan nu blir det sista av granulatet i en enda tung applicering toppat med ett bladgödsel avsett för blommor som både har lite kväve och humic i sig.
Otroligt fin gräsmatta, men det är ju ingen green? 
En green är ju en konstruktion i flera lager och inte bara en kort klippt gräsmatta (även om översta lagret är det). Är ju väldigt mycket maskiner och nörderi här, men hur rullar en golfboll på den?
En green är ju en konstruktion i flera lager och inte bara en kort klippt gräsmatta (även om översta lagret är det). Är ju väldigt mycket maskiner och nörderi här, men hur rullar en golfboll på den?
Kan ju inte bara ta foton greenen, men det kanske kommer ett efter dagens klippning!
Härligt. Tack!L Lutte skrev:Är dåligt insatt i just kalkning och ph värde men slentrianmässig kalkning rekommenderas sällan, testa ditt ph hemma med provstickor är ett billigt sätt att iaf få ett hum om hur det är.
Har du fått något pris på prosoil?
Härligt. Blir att beställa. Tack!
Ska först klicka hem en Solo 417
Ska först klicka hem en Solo 417