Jag behöver hjälp. Har ett akut behov av en handöverfräs och har tittat på Bosch POF1400ACE. Till denna följer med ett parallellanslag som säkert är bra för många jobb men jag har ett behov av att fräsa tapphål som kanske är 15mm djupa, 6cm långa och med en brädd på 10mm.
Detta ska göras på exempelvis ett överstycke som är 1m långt, 9cm bredd och har tjockleken 2cm. Dvs jag ska fräsa på undersidan av arbetsstycket. Känner att det anhåll som följer med blir instabilt och vill inte börja fräsa på frihand.
Finns det någon smidig lösning?

Bygg en jig?

Välkommen till Byggahus!

Enklaste lösningen är att använda två parallellanhåll; ett på varje sida om ämnet med frässtålet centrerat emellan dem. Förutsätter dock att du köper ett extra eller gör ett själv.

På Youtube finns såklart en uppsjö jiggar och andra lösningar; kan vara värt en stund för att se om du hittar en lösning som passar dig.

https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=router+mortise+jig

Har du mer tid och kommer att göra många tapphål har du den här varianten av forumets egen Jigmaster — @Ola C:

Lycka till med hålen! ;)
//Ronnie

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Hej!

Jag har ett komplett CRB-7 system som kanske skulle kunna hjälpa dig.
Googla runt lite på YouTube så ser du hur du kan använda systemet.
Vill du ha mer information så skicka ett PM.

Dag

CRB-7 system instruktionsmanualer för virkessnickeri på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av ett CRB-7 system utlagt på ett bord, inklusive guideplattor, stänger och inställningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
Hej Anders!

Tyvärr är CRB7- systemet sålt nu. En annan medlem köpte det.

Dag

Tack så mycket för alla råd. Mycket värdefullt

Tack så mycket för alla råd. Mycket värdefullt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.