Enligt rekommendation ska jag lägga en ångspärr mellan parkett och vattenburna golvvärme. Min fråga är var avslutar jag ångspärren? Ska jag bara lägga på plasten lös, som lumpappen, eller ska den tejpas mot väggens ångspärr för att bilda ett tätt skikt?

Tejpad mot väggens

H huggan skrev:
Tejpad mot väggens
Tack för svar! Har du någon instruktion som visar detta? Detta var min första tanke också, men hittar inget som faktiskt säger detta. Dessutom läggs ju en hel del golv i hus utan ångspärr, då går ju inte tejpa mot något...

Anledningen till att plasten är där är för att inte den fuktiga varma luften ska gå ner i isoleringen mot den kalla sidan och kondenserad där, alltså fälla ut vatten.

Luft rör sig väldigt lätt så att tejpa är alltid att föredra när man har ångspärr i väggar.

V
Chansar med en fråga!
Måste jag även ha plasten på övervåningen, det är ju uppvärmd bostadsyta under så jag förstår inte vitsen riktigt?

Nej jag tycker inte det men leverantörens monteringsanvisningar måste följas om du ska kunna åberopa garanti.

V
Jo det är jag med på! Känns bara lite konstigt att lägga plast i golv i ett hus som e över 110år om det inte fyller en funktion!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.