Hej,
Håller på att renovera vinden i ett hus byggt 1919. Tog bort masonitskivor som satts på pärlspontväggen under 1950-talet. Tog bort en pärlspontbräda och ser att det där är ett luftgap på ca 10 cm mellan pärlspont och yttervägg, dvs ingen isolering. Vad kan anledningen vara att man inte isolerade detta utrymme? Huset är sedan 30 år tillbaka tilläggsisolerat från utsidan med 100 mm stenull. Bör jag ta bort pärlsponten, isolera och även sätta en ångspärr?

Jag skulle helst vilja undvika att riva pärlspontväggen, och ha kvar den som den är.

• Orenoverad vind med pärlspontvägg och fönster, byggmaterial och verktyg syns, ingen isolering är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En oisolerad pärlspontvägg i en vind från 1919 där en bräda är borttagen, visande ett luftgap till ytterväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant case, liknar det jag står inför. Har du gått vidare eller väntar du fortfarande på tips?

G g2p3ihr skrev:
Intressant case, liknar det jag står inför. Har du gått vidare eller väntar du fortfarande på tips?
Nej inga tips än men funderar på att ta bort panelen och isolera med stenull 145 mm och sätta ångspärr och sen troligtvis tillbaka med panel, alt. gipsskiva.

Ok, väntar med intresse vidare då. En fundering: du skrev att det var tilläggsisolerat utifrån sedan tidigare, gäller det även utanför det du benämner som yttervägg på vinden? Eller är det pärlspont, luft, yttervägg bara?

G g2p3ihr skrev:
Ok, väntar med intresse vidare då. En fundering: du skrev att det var tilläggsisolerat utifrån sedan tidigare, gäller det även utanför det du benämner som yttervägg på vinden? Eller är det pärlspont, luft, yttervägg bara?
G g2p3ihr skrev:
G g2p3ihr skrev:
Med yttervägg menade jag den gamla, innan tilläggsisolering, dvs som det är nu summerat innifrån och ut, pärlspont, 10 cm luftgap, plankvägg, tilläggsisolering med stenull (2 x 45 mm för att vara noga), asfaboard, lockpanel.

Jag förstår! Tack för detaljer. Då är det alltså ingen fuktspärr som sattes in vid tilläggsisoleringen, det är ju bra då det möjliggör att du kan välja själv att sätta dit det eller typ ångbroms nu då. Kan inte tillräckligt för att råda som sagt, men uppdatera gärna med hur du gör!

G g2p3ihr skrev:
Jag förstår! Tack för detaljer. Då är det alltså ingen fuktspärr som sattes in vid tilläggsisoleringen, det är ju bra då det möjliggör att du kan välja själv att sätta dit det eller typ ångbroms nu då. Kan inte tillräckligt för att råda som sagt, men uppdatera gärna med hur du gör!
Det blev som jag tänkte mig, 145 mm stenull och ångspärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.