Hej,
Håller på att renovera vinden i ett hus byggt 1919. Tog bort masonitskivor som satts på pärlspontväggen under 1950-talet. Tog bort en pärlspontbräda och ser att det där är ett luftgap på ca 10 cm mellan pärlspont och yttervägg, dvs ingen isolering. Vad kan anledningen vara att man inte isolerade detta utrymme? Huset är sedan 30 år tillbaka tilläggsisolerat från utsidan med 100 mm stenull. Bör jag ta bort pärlsponten, isolera och även sätta en ångspärr?
Jag skulle helst vilja undvika att riva pärlspontväggen, och ha kvar den som den är.
Håller på att renovera vinden i ett hus byggt 1919. Tog bort masonitskivor som satts på pärlspontväggen under 1950-talet. Tog bort en pärlspontbräda och ser att det där är ett luftgap på ca 10 cm mellan pärlspont och yttervägg, dvs ingen isolering. Vad kan anledningen vara att man inte isolerade detta utrymme? Huset är sedan 30 år tillbaka tilläggsisolerat från utsidan med 100 mm stenull. Bör jag ta bort pärlsponten, isolera och även sätta en ångspärr?
Jag skulle helst vilja undvika att riva pärlspontväggen, och ha kvar den som den är.
G g2p3ihr skrev:
G g2p3ihr skrev:
Med yttervägg menade jag den gamla, innan tilläggsisolering, dvs som det är nu summerat innifrån och ut, pärlspont, 10 cm luftgap, plankvägg, tilläggsisolering med stenull (2 x 45 mm för att vara noga), asfaboard, lockpanel.G g2p3ihr skrev:
Jag förstår! Tack för detaljer. Då är det alltså ingen fuktspärr som sattes in vid tilläggsisoleringen, det är ju bra då det möjliggör att du kan välja själv att sätta dit det eller typ ångbroms nu då. Kan inte tillräckligt för att råda som sagt, men uppdatera gärna med hur du gör!
Det blev som jag tänkte mig, 145 mm stenull och ångspärr.G g2p3ihr skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolering: Borde jag använda ångspärr?
Isolering -
Kan man ha ångspärr i stödben och isolering i kattvindens snedtak
Isolering -
Ångspärr, isolering & ventilations funderingar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Cellulosaisolering ihop med ångspärr-plast?
Isolering -
Hur göra med isolering och ångspärr?
Tak & Vind