Många funderingar blir det...Jag håller på att inreda vinden på mitt hus. Nu sitter jag och funderar på det skulle innebära några problem att lägga vattenburen golvvärme på övervåningen.

Golvbjälklaget på övervåningen är isolerat med 300mm och närmast innertaket på nedervåningen sitter en ångspärr, innebär detta något problem vid golvvärme? Spärren hamnar ju så att säga på "fel" sida om isoleringen om man värmer uppifrån. Hmmm.. ursäkta det dåliga beskrivningen :-/

Jag behöver ju egentlien bara någon form av tillskottsvärme där uppe, eftersom det stiger upp ganska mycket vid trappen.

Kan man "snåla" på någonting (lägga slingorna glesare tex) i och med att det i princip bara behövs komfortvärme.

Puhh.. det blev långt. Hoppas ni orkade läsa ::)

God Jul ! :D

Intressant frågeställning eftersom jag själv snart kommer i samma situation. Beträffande ångspärren borde ju isoleringsföretagen, kunna svara på detta.
Om du kan snåla med slingorna, kan nog vara svårt att få ett ärligt svar på. Golvfirmorna vill nog att det skall vara "fulla" slingor.

Det har ingen som helst betydelse att du har ångspärr i taket under om du har vinden uppvärmd jämt. Men i det nya taket/väggen på vinden måste du ha en ångspärr längst in.

Problemet med en fel sittande ångspärr har du bara om du har den i en yttervägg/tak.

Principen är den att fuktig varm luft möter den kalla inne i väggen. Om då ångspärren sitter för långt ut kondenseras den fuktiga luften inne i väggen. Då är det faktisk bättre att inte ha någon ångspärr alls än en som sitter fel.

Ja, jag misstänkte att skillnaden i ångtryck blir så liten att det inte har någon betydelse.

Jo, får nog bita i det sura äpplet och lägga slingorna cc 300 även på övervåningen... fast det bara krävs tillskottsvärme.

Kanske någon mer har åsikter? Tacksam isåfall :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.