7 180 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
ångspärr mellan dusch o bastu
hoppas på lite hjälp i denna fråga. på ena sidan bastu med ångspärr och isolering ???. På andra sidan planeras dusch med tätskikt och kakel. Vanligtvis spärrar man ju inte in fukten men vad göra i denna sits. Jag vill ju inte ha in fukt i väggen.
Va jobbigt! Det ska bli kul att se om det finns nån bra lösning på det problemet. Jag har ingen aning...
Det är ju inte ovanligt att man har en bastu i anslutning till badrummet, men jag tror att man bara kör med en oisolerad plankvägg då..
Det är ju inte ovanligt att man har en bastu i anslutning till badrummet, men jag tror att man bara kör med en oisolerad plankvägg då..
Var ska du ventilera ut den..?
Eller rättare sagt in den - det är ju fuktigt och eländigt på alla håll
Jag tror iofs inte du behöver vara så rädd för värmeförlusterna, det är ju trots allt inte SÅ långa pass som bastun är igång, och man har ju i regel rätt kraftiga aggregat.
Eller rättare sagt in den - det är ju fuktigt och eländigt på alla håll
Jag tror iofs inte du behöver vara så rädd för värmeförlusterna, det är ju trots allt inte SÅ långa pass som bastun är igång, och man har ju i regel rätt kraftiga aggregat.
Ingen isolering i väggen alltså.
Så inifrån bastun blir det, bastupanel, glespanel, bastufolie, regelstomme (utan isolering), dubbelgips, tätskikt, fix, kakel.
Hur gör man då i skarven där tätskikt & bastufolie möts?
Funderingar, funderingar..
Husbygge ger mig gråa hår ;D
Så inifrån bastun blir det, bastupanel, glespanel, bastufolie, regelstomme (utan isolering), dubbelgips, tätskikt, fix, kakel.
Hur gör man då i skarven där tätskikt & bastufolie möts?
Funderingar, funderingar..
Husbygge ger mig gråa hår ;D
Vet inte om isoleringen tar skada av fukten, men troligtvis inte då någon folie inte finns inritad i byggbeskrivningen.
Jag ifrågasätter inte, utan gör som tillverkaren säger
De vet väl bäst, som är ledande tillverkare av bastu (får man hoppas
).
Sunt förnuft säger mig dock att man isolerar fukten bakom panelen om man använder folie. Och den vill man ha ut.....Men jag kan tänka mig att det finns lika många förslag på hur man ska göra som det finns bastutillverkare.
Jag ifrågasätter inte, utan gör som tillverkaren säger
Sunt förnuft säger mig dock att man isolerar fukten bakom panelen om man använder folie. Och den vill man ha ut.....Men jag kan tänka mig att det finns lika många förslag på hur man ska göra som det finns bastutillverkare.
Jo, Tylö borde veta bäst
.
Men mitt sunda förnuft säger som ditt.
Isoleringen vill jag ha in för att behålla värmen något längre, och förhoppningsvis minska effekt förbrukningen på aggregatet, (varmare fortare).
Men jag är ju bara en glad amatör, men det är det här med sunda förnuftet. Men jag har säker fel. :
Men mitt sunda förnuft säger som ditt.
Isoleringen vill jag ha in för att behålla värmen något längre, och förhoppningsvis minska effekt förbrukningen på aggregatet, (varmare fortare).
Men jag är ju bara en glad amatör, men det är det här med sunda förnuftet. Men jag har säker fel. :
Här är en bra beskrivning om ångspärr och bastu http://www.pedago.fi/dalton/hus/bastu/basturapport.htm
Om du ska ha bastu med ångspärr o kakel med ångspärr behöver utrymmet i mellan ventelation om jag förstår det hela rätt...
Om du ska ha bastu med ångspärr o kakel med ångspärr behöver utrymmet i mellan ventelation om jag förstår det hela rätt...
Klicka här för att svara