4 256 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ångspärr i (lätt) isolerat hönshus?
Håller på att bygga om en f.d. gäststuga till hönshus men har en fundering angående ångspärrens(/-bromsens) vara eller icke vara.
Den som uppfört detta lilla bygge har satt ångspärr direkt bakom klädselbrädorna, med fukt i väggarna som resultat = renoveringsbehov. Taket har hen också slarvat med och det fungerade mer som ett vattenmagasin och har rivits bort helt. Att inte hela rasket jämnats med marken beror helt enkelt på att jag kan använda det mesta av regelverket och golvbjälklaget och grunden, vilket spar mig lite tid och material.
Väggarna kommer att få 70mm isolering, taket och golvet 95mm, eftersom befintlig konstruktion är som den är.
Såvitt jag vet "måste" man inte ha ångspärr om isoleringen är tunnare än 200mm, MEN är en ångspärr/-broms ändå att rekommendera i detta fall?
Utrymmet kommer ju att bli ventilerat och även uppvärmt på vintern (inte direkt +20, men ändå) och fjäderfäna kommer väl att avge någon form av fuktighet förmodar jag. Hönshuset befinner sig i södra Sverige och riktiga vargavintrar kan jag väl inte påstå vi har här heller.
Planen är att ha vindskyddsduk bakom klädselbrädorna, sedan är funderingen om det är vettigt att sätta ångbroms, och inte -spärr, på insidan isoleringen... om man nu ska ha något alls?
Tacksam för input!
Den som uppfört detta lilla bygge har satt ångspärr direkt bakom klädselbrädorna, med fukt i väggarna som resultat = renoveringsbehov. Taket har hen också slarvat med och det fungerade mer som ett vattenmagasin och har rivits bort helt. Att inte hela rasket jämnats med marken beror helt enkelt på att jag kan använda det mesta av regelverket och golvbjälklaget och grunden, vilket spar mig lite tid och material.
Väggarna kommer att få 70mm isolering, taket och golvet 95mm, eftersom befintlig konstruktion är som den är.
Såvitt jag vet "måste" man inte ha ångspärr om isoleringen är tunnare än 200mm, MEN är en ångspärr/-broms ändå att rekommendera i detta fall?
Utrymmet kommer ju att bli ventilerat och även uppvärmt på vintern (inte direkt +20, men ändå) och fjäderfäna kommer väl att avge någon form av fuktighet förmodar jag. Hönshuset befinner sig i södra Sverige och riktiga vargavintrar kan jag väl inte påstå vi har här heller.
Planen är att ha vindskyddsduk bakom klädselbrädorna, sedan är funderingen om det är vettigt att sätta ångbroms, och inte -spärr, på insidan isoleringen... om man nu ska ha något alls?
Tacksam för input!
Nu gäller ju byggregler bostäder för oss människor o inte höns och med med knapphändig uppvärming så är den inslagna, vägen med vindpapp o isolering att föredra, vindpapp för att isolering skall funka optimalt o inte för att bromsa fukt, ordentligt med självdrag ventilation där luft kommer in lågt och frånluft högt upp är nog viktigt även för djur.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hönshus ska inte ha ångspärr eftersom de aldrig ska värmas upp till mer än några få grader. Definitivt under 10° C. Däremot ska de vara isolerade så att hönsens egenproducerade värme räcker så långt som möjligt. Vindtätning på båda sidor av isoleringen är säkrast.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Enkel grund/platta för ett litet isolerat förråd
Grund & Markarbeten -
Ångspärr mellanbjälklag, ovanför ouppvärmt isolerat rum.
Isolering -
Ångspärr eller ångbroms för isolera golv med betongplatta
Golv -
Hur gör man med ångspärr mot platta på mark?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ångspärr under laminatgolv när ångspärr redan finns i betongplattan?
Golv