15 005 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Angrepp i träfasad, vad kan det vara?
Ljusa färger har väl problemet att dom torkar sakta. En granne målade staketet svart av den anledningen, för att det torkar snabbare och därmed håller längre. Ser ju ut att varit sjukt mycket svartmögel. Fuktig plats?
Takfoten påverkar vinden närmast fasaden och skyddar vid slagregn. Om du inte tror på mumbo jumbo kan du läsa den här vetenskapliga sammanställningen och de olika studier den refererar till:Marlen Eskilsson skrev:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257486/FULLTEXT01.pdf
Svartmögel kan du skura bort med diskmedel och rotborste. Inget ovanligt fenomen nu förtiden, oavsett vilken färg som huset målats med. UV-ljus dödar svampsporerna, så här har du väl inte starkt solljus?A AntonP skrev:
Har du underhållstvättat huset någon gång?
Lite som att tvätta bilen.
Vår andrabil som jag kanske tvättar dåligt vart annat år börjar också mögla lite smått på lacken.
Lite som att tvätta bilen.
Vår andrabil som jag kanske tvättar dåligt vart annat år börjar också mögla lite smått på lacken.
Den som tvivlar kan också vid lättare regn lägga handen på en fasad med och utan takfot. Mycket tydligt.useless skrev:
Jag ser bara en vettig lösning. Att skarva ut taket så man får minst 40 cm utskifte på alla sidor. Fel ritat och fel byggt.
Erfarenhetsmässigt så har ordentliga utskiften större inverkan än teorierna ger för handen. Jag vet inte exakt varför men av någon orsak mäktar inte teorierna simulera verkligheten. Min gissning är att ett hus med ordentliga utskiften blir vått bara på den väggen där slagregnet ligger på medan de andra väggarna hålls någotsånär torra. Medan ett hus utan utskiften blir vått även på läsidan.
Erfarenhetsmässigt så har ordentliga utskiften större inverkan än teorierna ger för handen. Jag vet inte exakt varför men av någon orsak mäktar inte teorierna simulera verkligheten. Min gissning är att ett hus med ordentliga utskiften blir vått bara på den väggen där slagregnet ligger på medan de andra väggarna hålls någotsånär torra. Medan ett hus utan utskiften blir vått även på läsidan.
Vad tror du om tjärfärg ?H heimlaga skrev:Jag ser bara en vettig lösning. Att skarva ut taket så man får minst 40 cm utskifte på alla sidor. Fel ritat och fel byggt.
Jag är ingen expert men jag gissar att det behöver vara en luftspalt mellan listen vid marken och den stående träpanelen. Ser ut som fukt sugs upp av träplankan till fasadpanelen.A AntonP skrev:
Jag tyckte också det först, men tror det är en synvilla pga kameravinkeln. Titta på de andra bilderna på längre avstånd, så set det ut att finnas spalt.B Bassebrasse skrev:
Vatten skulle heller inte sugas upp så långt som möglet finns.