Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

86 Röster 3,2%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 915 Röster 71,8%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

191 Röster 7,2%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

474 Röster 17,8%
  • Antal röster
    2 666
kisumisu kisumisu skrev:
Ändrade min röst nu.

Gammal tråd jag vet, men nu har tom internetoperatörer börjat rekommendera mobilt.

Globalconnect som jag har som fiberoperatör till det "öppna nätet" bara höjer och höjer avgifter.

En som har Telenor som operatör fick ett brev om en höjning 1.4 där dom rekommenderade att gå över till 5G.

Nu fick jag samma brev fast i mailform att min skall höjas 1.5.
Ownit. Var lite billigare men skulle ändå ha kostat närmare 600kr/mån fast jag redan hade en rabatt på 50kr hos dem.

Vi pratar om hastighet på 100Mbit och utan tv eller andra tjänster!

Jag pratade med Telia och även dem säger att det finns inget att göra.
Antingen gräva in nya fiberkablar eller gå över till deras mobila lösning.

Deras rekommendation var också 5G. 199kr/mån (samma pris 2år) Fast där skulle man få köpa en yttre antenn. Så totalt 299kr. Ändå blir totalkostnaden runt 50% billigare (kanske ännu billigare då Globalconnect tycks höja sina priser minst en gång per år).

Blir intressant att se hur länge Globalconnect lever med sina prishöjningar!
Intressant! Till vårt hus blev det inte fiber, av olika praktiska anledningar.

Vi har ett sim-kort utomhus i en kraftig mottagare med stora antenner, på fasaden. Även på andra sidan av huset finns en mottagare/förstärkare med sändare som skickar ut WiFi på den sidan. Även i huset finns en mottagare som skickar ut signal i LAN-kablar.
Resultatet är att det finns internet i huset, även WiFi, även WiFi utomhus minst 200 meter åt alla håll.
TV:n går på LAN. Wifi för alla mobiler, datorer, övervakningskameror, värmepumpen, m.m. Allt funkar perfekt! Även finns 5G.
Allt detta för 0 kr/månad. Ett extra surfkort ingår i familjeabonnemanget. Skriver ej vilken operatör, vill ej göra reklam här.

Bara månadskostnaden för fiber är minst 500 kr. Sparar 6000 kr om året.
Utrustningen kostade ungefär 5000-8000 kr.

Vad skall man med fiber till?

• Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate: Nu har du nog rört ihop saker ordentligt. Enligt deras karta finns inget stadsnät på Öland. En anan kommun där jag har lite koll är märkt som att det finns kommunalt stadsnät. Men där är det främst telia som har fiber till bostäder. Men det finns ett par privata aktörer till. Det kommunala nätet täcker inte bostäder.

Jag vet dock att kommunen lägger kanalisation parallellt med en privat aktör på landsbygden. Men det är det privata nätet dom ansluts till privatkunder.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
För övrigt var det IP-Only (numera Global Connect) och Zitius (Telia KO) som byggde upp fibernätet i Borgholm helt enligt ststadsnätsmodellen.
Nja i Borgholm och upp till Köpingsvik, även stugområdet där är byggt av under Skanova-tiden, Teliabolag och Telia som sålde anslutningarna till kund. IP Only började bygga landsbygd några år senare.
Det är fakta, vet jag😉

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Du citerade ju själv att de representerar 50% av fibernäten. Resten är telia, och vad du konkurenterna heter nu förtiden. Några få drakar och ett gäng småspelare. Så den information du länkar till gäller långt ifrån allt.
Vilka citat? Och återigen, vad är din poäng?

Du verkar dra helt påhittade slutsatser möjligen för att du inte förstår hur marknaden är uppbyggs. Mitt tips är att läsa på och återkom när du har åtminstone en grundläggande insikt. Om du trots allt anser att SSNF far med osanning får du ta det med ansvariga.

Som jag sa tidigare om du inte har något vettigt att tillägga går det alldeles utmärkt att inte skriva något alls. 😉

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Boilerplate: Nu har du nog rört ihop saker ordentligt. Enligt deras karta finns inget stadsnät på Öland. En anan kommun där jag har lite koll är märkt som att det finns kommunalt stadsnät. Men där är det främst telia som har fiber till bostäder. Men det finns ett par privata aktörer till. Det kommunala nätet täcker inte bostäder.

Jag vet dock att kommunen lägger kanalisation parallellt med en privat aktör på landsbygden. Men det är det privata nätet dom ansluts till privatkunder.
Alla nät på Öland bygger på stadsnätsmodellen.

Stadsnät handlar om hur nätet är uppbyggt och fungerar inte om vem som råkar stå som ägare på papperet. Det finns många exempel på stadsnät som drivs enligt stadsnätsmodellen men ägs av olika aktörer. Det förekommer tex samförläggning i befintliga kanaler men kanalägaren är inte det väsentliga och samma princip gäller för flera andra lager i nätets uppbyggnad

Daniel 109, jag förstår att fiberbranschen kan vara svår att greppa för dig med så många inblandade aktörer och tekniska lager. Det är betydligt mer komplext än du verkar tro. Mitt tips är att läsa på, det finns gott om bra info på SSNF.org. Du kan börja med att studera Robust Fiber. ;)

Det vi är flera som försöker få fram här att på många ställen så har inte vanligt hushåll fiber via det kommunägda stadsnätet. Det må finnas ett kommunägt stadsnät i kommunen, men de släpper inte in privatpersoner där utan överlåter till "marknaden" att sköta fibernät åt privatpersoner.

Om det vore ETT stadsnät skulle väl alla KO finnas valbara för alla anslutna? Men så ser det uppenbarligen inte ut.

Nej, det står uttryckligen ”50 procent av all bredbandsinfrastruktur.” Vad är din poäng?
Hälften av näten är helt andra typer av nät och ägare. Även om dessa typer av nät finns i många kommuner så är det inte många privatkunder som är anslutna den vägen.

J
Någon som bor i sollentuna som vet vad banhof tar (i SEOM fibernät) om man är ny kund?

De har aviserat höjning av avgift pga SEOM har förbättrat sitt nät (de var ute och bytte alla fibermodem förra året och jag antar de även uppdaterat stationerna).

Jag är nöjd med Bahnhof, men skulle önska mer hastighet för samma eller mindre pengar. Man verkar inte kunna få "nytt" pris när man redan har bahnhof. Frågan är om man säger upp det och skaffar nåt annat i nån månad och sen byter tillbaka, om det blir billigare då?

C cpalm skrev:
Priset, alternativet är mobilt bredband.
Skulle det vara billigare just nu så kan du utgå från att fler börjar använda mobilnätet och då sjunker bandbredden direkt.
Och då tycker du inte det är billigt längre.
Tillgång och efterfrågan.

C cpalm skrev:
Priset, alternativet är mobilt bredband.
Finns inga mobila bredbandsuppkopplingar som ens kommer i närheten av kraften, svarstiderna och stabiliteten hos fiber, inte ens om du bor så att du har fri skitlinje till närmaste mast och skruvar upp en riktad antenn på taket...

Allt ställs ju i relation till vad du tänker använda uppkopplingen till givetvis. Är du en sån som enbart scrollar igenom expressen och aftonbladet nån gång om dagen och loggar in på banken för att betala räkningar 1 gång i månaden så duger en mobil uppkoppling säkert alldeles utmärkt.

Priset är ju verkligen inte till de mobila uppkopplingarnas fördel, finns väl ingen som erbjuder obegränsad datamängd under 500:- ?

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
C
Om du tar en titt på första sidan igen ser du tydligt att Öland finns med som ett kommunalt nät så hur du får ihop den ekvationen är ett mysterium. Kanske ett par glasögon kan hjälpa? ;)
Glasögonen är på, tackar som frågar.
Här ligger Öland, bara så du vet...:

Karta över Sverige med Öland markerat med blå text och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teckenförklaring med färger: orange för kommunalt, svart för privat, grå för saknar.

• Gilla
  • Haha
Coolman och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Glasögonen är på, tackar som frågar.
Här ligger Öland, bara så du vet...:

[bild]
[bild]
Vad är det där för skum karta? Det ser ut som jag bor i ett grått område. Det stämmer ju inte alls.

K Kasken skrev:
Priset är ju verkligen inte till de mobila uppkopplingarnas fördel, finns väl ingen som erbjuder obegränsad datamängd under 500:- ?
Det första jag kollade upp kostade 400kr. Hos tre.

K karlmb skrev:
Vad är det där för skum karta? Det ser ut som jag bor i ett grått område. Det stämmer ju inte alls.
Bor du i ett grått område och är ansluten till ett stadsnät?

D Daniel 109 skrev:
Bor du i ett grått område och är ansluten till ett stadsnät?
Privat nät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.