Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

86 Röster 3,2%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 913 Röster 71,8%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

191 Röster 7,2%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

474 Röster 17,8%
  • Antal röster
    2 664
F fsn skrev:
Nu har jag läst det både en och två gånger till. Exakt vad vill du säga med din kommentar?
Du skriver att det inte behöver bli vare sig fiber eller länk, då återstår väl en smidig mobillösning och det förklarades i inlägget du svarade på att man knappast kan vänta sig några stora genombrott där heller.

N Nerre skrev:
Kan du ge en länk till en leverantör som levererar det?
Jag kan få det från min fiberoperatör (energibolaget), men de har ingen information om det. Man måste fråga dem.

F
K karlmb skrev:
Du skriver att det inte behöver bli vare sig fiber eller länk, då återstår väl en smidig mobillösning och det förklarades i inlägget du svarade på att man knappast kan vänta sig några stora genombrott där heller.
Nej, det skriver jag inte, hur lyckas du öht läsa dig till det? Saknar du helt läsförståelse? Läs igen, jag skrev ”behöver inte alls gå vidare med fiber, det finns alla förutsättningar att trycka det vidare med länk.” Du måste ändå förstå att jag med det ifrågasätter det uttalade behovet av fiber och istället menar att det skulle vara möjligt att hantera med länk. Och med länk menar jag länk från basstation och inte direkt hos slutanvändare.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Men radiolänk är ju punkt till punkt, vad ska du ha på fastigheten om det inte är en radiolänk?
Eller menar du en mottagande radiolänk och sedan fiber eller annan radiokommunikation till fastigheter?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U
WISP (Wireless Internet Service Provider) som säljer "last-mile" radio-baserad internet använder ofta en kombination av punk-till-punkt fram till distributionspunkten och därifrån punkt-till-multipunkt till slutkunderna. Vanligt förekommande på skidorter och dyl ställen. Utrustning för detta finns att kolla på tex Mikrotik och Ubiquiti.

Redigerat:
F
A AndersS skrev:
Men radiolänk är ju punkt till punkt, vad ska du ha på fastigheten om det inte är en radiolänk?
Eller menar du en mottagande radiolänk och sedan fiber eller annan radiokommunikation till fastigheter?
Det normala är ju ”mobiltelefon” till basstation och sen vidare med link till/från basstation men det kan variera med förutsättningarna, vissa basstationer kan ju gå vi fiber tex.

F fsn skrev:
Det normala är ju ”mobiltelefon” till basstation och sen vidare med link till/från basstation men det kan variera med förutsättningarna, vissa basstationer kan ju gå vi fiber tex.
Precis. Där jag bor går 3G/4G via fiber, den fiber vi själva grävde ned. Detta är en av orsakerna att vi till slut vart tvungna att sälja vårt nät, mobilföretagen klarade inte av att skriva nyttkandeavtal med en så liten spelare. Även DSL går via vårt fibernät, men där löste vi det via ett tvåstegs hyresavtal med Telia (de hyrde av energibolaget som hyrde fibern av oss). Det gick inte att få DSL innan vi byggt vårt fibernät.

A AndersS skrev:
Ja det passar ju bra i mindre byar som jag skrivit tidigare. Radiolänk som slutar i kyrktornet och sedan gräver alla fastighetsägare själva ner ett markör och drar fiber. Läste på MSN idag att 2000 kyrkor lagts ner senaste decenniet eller så och dessa passar utmärkt som radiocentraler samt förråd för alla prepper.

Med ett kyrktorn får man ju om terrängen är gynnsam rätt många mils fri sikt vilket gör det lättare att nå en ort som har fiber.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Med ett kyrktorn får man ju om terrängen är gynnsam rätt många mils fri sikt vilket gör det lättare att nå en ort som har fiber.
Vid några mils fri sikt får du ingen kapacitet , de mest moderna radiolänkarna ligger på 4096QAM modulation (man överför då 12 databitar i symbolhastighet per klockpuls) och för att få den stabil krävs ofta höga frekvenser = kort räckvidd.

Kanalbandbredd på 56MHz ger c 6-700 Mb/s, med XPIC används både vertikal och horisontal polarisation och man dubblar då kapaciteten. Likaså om bandbredden ökas till 112 MHz.

"Milimeter banden" kommer som mest räcka typ 4km, men vid regn/snö dyker nog förbindelsen , då ofta kapaciteter på över 3Gb/s pga stor bandbredd jämfört "traditionell" radiolänk.

http://www.air-broadband.com/en/products/point-to-point-microwave/6-42-ghz/nec.html

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
F
F fusion skrev:
Vid några mils fri sikt får du ingen kapacitet , de mest moderna radiolänkarna ligger på 4096QAM modulation (man överför då 12 databitar i symbolhastighet per klockpuls) och för att få den stabil krävs ofta höga frekvenser = kort räckvidd.

Kanalbandbredd på 56MHz ger c 6-700 Mb/s, med XPIC används både vertikal och horisontal polarisation och man dubblar då kapaciteten. Likaså om bandbredden ökas till 112 MHz.

"Milimeter banden" kommer som mest räcka typ 4km, men vid regn/snö dyker nog förbindelsen , då ofta kapaciteter på över 3Gb/s pga stor bandbredd jämfört "traditionell" radiolänk.

[länk]
Jobbar/jobbat på Ericsson?

F fsn skrev:
Jobbar/jobbat på Ericsson?
Japp, men det var rätt många år sedan.

Boilerplate4U
F fusion skrev:

[länk]
Lite blandad kompott men principen är rätt. Avståndet minskar i princip med högre frekvenser och då räcker det inte att bara öka effekten. Kanalbredd beror tex på vilket band som används. Det går utmärkt att jobba med flera parallella band med QAM per band osv. Det finns massor med kombinationer och det är priset som styr den totala bandbredden man får över ett visst avstånd.

Behov som avstånd, antalet kunder och area styr vilken teknik som lämpar sig bäst. P2P under 15 km med parabol ger rätt stora valmöjligheter och täcker det flesta behov för mindre installationer. Idag klarar man sig med med öppna ism-band som tex 2.4, 5 (wifi) och 60 Ghz bara för att nämna några. En ort med tex 10 st hushåll räcker en P2P-länk med 1GBit och en P2MP som ger upp till 250 Mbit/hus beroende på avstånd.

Värt att notera att om detta köps in som en ren kommersiell lösning får man räkna med en totalkostnad på min 400 tkr som kunden på något sätt måste betala för. Med eget arbete och egna inköp kan man decimera kostnaden men kräver att man anlitar någon som skapar en teknisk design. Hör med Bredbandsforum, kommunens fiber-samordnare eller länstyrelsen.

Redigerat:
F
F fusion skrev:
Japp, men det var rätt många år sedan.
Gävlefabriken? Stängde den ner 2009-2010?

F fsn skrev:
Gävlefabriken? Stängde den ner 2009-2010?
Nej, var i Sumpan några år på mitten 90 talet, innan jag hamnade utomlands på LTA kontrakt, därefter en del feelance uppdrag, men har hållit mig hemma i Sverige sen 2012. Arbetade i huvudsak med projektledning design/installation av radiolänk transmission , men även fiber SDH transportnät. Nu enbart fiberprojekt.

F fusion skrev:
Nej, var i Sumpan några år på mitten 90 talet.
Hade under den tiden mycket kontakt med Sundbyberg och senare när de flyttade till Nacka Strand.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.