Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

86 Röster 3,2%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 913 Röster 71,8%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

191 Röster 7,2%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

474 Röster 17,8%
  • Antal röster
    2 664
Radiolänk har en massa begränsningar. Om det nu är 5G vi pratar om, med små celler, då skulle det alltså sitta kanske 4-6 radiolänkar över en sträcka på 1 km. Hur många kanaler kommer behövas för att täcka upp det? Hur många radiolänkar behövs till en by med kanske 30 hushåll som ligger utspridda över en yta som är kanske en mil i diameter?

N Nerre skrev:
Radiolänk har en massa begränsningar. Om det nu är 5G vi pratar om, med små celler, då skulle det alltså sitta kanske 4-6 radiolänkar över en sträcka på 1 km. Hur många kanaler kommer behövas för att täcka upp det? Hur många radiolänkar behövs till en by med kanske 30 hushåll som ligger utspridda över en yta som är kanske en mil i diameter?
5G är väl inte radiolänk?

A Andy78 skrev:
Distributionen till masterna är oftast radiolänk.

pacman42 pacman42 skrev:
Distributionen till masterna är oftast radiolänk.
Jo fast oavsett vad som matar en basstation/ mast/ RNC så är det ju ändå mobilnätet som är själva tjänsten.
Det finns ju bredband vi mobilnätet och bredband via radiolänk som är 2 olika tekniker.

A Andy78 skrev:
Jo fast oavsett vad som matar en basstation/ mast/ RNC så är det ju ändå mobilnätet som är själva tjänsten.
Det finns ju bredband vi mobilnätet och bredband via radiolänk som är 2 olika tekniker.
Ja, men kapaciteten i mobilnätet är oftast begränsad av radiolänkarna.

Vi ska väl snart få in fibern i huset. Bestämde ju mig efter många om och men att beställa för ca24000:-. Det jag inte är speciellt imponerad av efter att börjat kolla runt på olika abonnemang är månadsavgiften. Billigaste jag hittat är 10/10 Mbit/s för 309:- i månaden. Hade nog räknat med något billigare...

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men kapaciteten i mobilnätet är oftast begränsad av radiolänkarna.
Jo jo men men man måste ju skilja på bredband via radio och bredband via mobilnätet.
Vi kommer nog se mer av bredband via radiolänk, i områden där det ej levereras fiber.

5G är ju inte tänkt för glesbyggd.

A Andy78 skrev:
Jo jo men men man måste ju skilja på bredband via radio och bredband via mobilnätet.
Vi kommer nog se mer av bredband via radiolänk, i områden där det ej levereras fiber.

5G är ju inte tänkt för glesbyggd.
Jo, man bygger ett helt nytt backbonenät, många av tjänsterna i detta stöds inte via 4G utan man kommer att behöva bygga ut 5G för att kunna sälja dessa. Det är hela idén med 5G, att man skall kunna sälja mobila tjänster med bra karakteristik överallt.

F fsn skrev:
Nu orkar jag inte läsa alla inlägg så det kanske redan är debatterat men det behöver inte alls gå vidare med fiber, det finns alla förutsättningar att trycka det vidare med länk.

Jag tror fö inte heller på att trådlöst ersätter fiber inom överskådlig framtid.
Läs inlägget du besvarade en gång till. ..

A Andy78 skrev:
Frågan handlade om hur 5G basstationerna skulle vara anslutna. Fiber eller radiolänk.

Blir det så mycket billigare att bara dra en fiber per kvarter istället för en fiber per hus?

A Andy78 skrev:
Menar du en radiolänk till slutkund? Det finns väl exakt noll leverantörer av det till privatpersoner idag?

N Nerre skrev:
Menar du en radiolänk till slutkund? Det finns väl exakt noll leverantörer av det till privatpersoner idag?
Finns absolut, men det har minskat på senare år då fibernäten byggs ut. För övrigt tycker jag det är en utmärkt idé till avlägsna byar och hushåll.

N Nerre skrev:
Fast 5G på millimeterband är i princip det med beamforming och genomtränglighet nära noll. Men det var nog inte det som avsågs...

F
K karlmb skrev:
Läs inlägget du besvarade en gång till. ..
Nu har jag läst det både en och två gånger till. Exakt vad vill du säga med din kommentar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.