50 547 läst ·
75 svar
51k läst
75 svar
Ångrar att jag inte bjöd högre - vad göra?
Det är väl omöjligt att veta hur köparna ställer sig till att sälja huset direkt. De kanske känner att det inte blev helt rätt och är lättade att bli av med det på ett smidigt sätt, eller så är de så nöjda att inga pengar i världen kan få dem att släppa huset. Utan att fråga kan man inte veta.
Om det var jag som köpt det huset som du ville ha och du inte fortsatte budgivningen när det var till salu och du sedan kom till mig med den frågan om du får köpa det av mig, så skulle svaret bli " far åt hexxete", det är inte till salu för då går det åt pengar du inte har eftersom du inte fortsatte budgivningen.W wahoo2000 skrev:Snålade i budgivningen och är nu förkrossad och ångerfull. Det där var verkligen mitt ställe och jag hade kunnat betala mer... Fastigheten hade en kombination av egenskaper som inte dyker upp ofta, så "att bryta ihop och gå vidare till nästa objekt" är en klen tröst tyvärr. Det kan ta år, om någonsin.
Köpeavtal har skrivits och jag har fått information om att köparen vill stå fast vid affären efter utförd besiktning, dvs -check på besiktningsklausulen. Jag inser att loppet förmodligen är kört. Köparen är nog överlycklig och planerar framtiden för fullt. Men jag vill ju göra allt jag kan, om jag kan göra något.
Finns det något som helst jag kan göra inom rimliga ramar för att påverka situationen till min fördel, utan att framstå som helgalen?
Vill ju helst göra detta så skyndsamt som möjligt, innan köparen hinner fixa grejor på fastigheten som kanske inte blir alls så som jag hade önskat.
Sånt jag funderat på:
*Be mäklaren (?) fråga om köparen är villig att "bli utköpt" för nån lagom smaskig summa? Gissar det blir en del pill och säljaren vinner ju inget på det, om jag nu inte dessutom höjer köpeskillingen... Deras kontrakt måste ju rivas och nya skrivas etc.
*Vänta en tid, lägga lapp i brevlådan eller motsvarande och uttrycka mitt intresse för att köpa fastigheten till bra pris om den är/blir till salu.
Kommentarer och idéer? ♥️
Har ni själva varit delaktiga i eller hört talas om försök som lyckats/misslyckats?
Tiger Woods har visat att du har fel.Skumpe skrev:
Jag har faktiskt erfarenhet av precis den här situationen gällande en sommarstuga. En av spekulanterna "missade" att bjuda över och köpet gick igenom. Köparna kontaktades av spekulanten som då erbjöd 500 000 kr över vad köparna betalade (2,5 miljoner). De gick med på det.
Men om du ska göra detta så kommer det att bli dyrt. Du kan ju fundera på om du istället vunnit budgivningen och tvåan kontaktade dig med ett erbjudande, vad hade du själv släppt huset för? De kanske känner precis som du för huset?
Om du ska göra detta så kommer ditt erbjudande behöva ligga på minst 10-15% mer än vad de betalat. Har du väldigt mycket pengar kan du också såklart köpa det även om de tackar nej till 15%. Alla har ett pris.
Han tackade nej till 7 miljarder.
Alla har inte ett pris.
Varför valde säljaren att ta ett lägre bud "bara sådär"? Gjorde du något som säljaren tyckte va knepigt eller gjorde mäklaren en fuling?Y Ye95124 skrev:Liknade hände mig. Jag var högts budande men säljaren valde att sälja till budet under mig. Märklaren ringde och beklagade och sa att det finns fler hus i framtiden. Vi la på luren och 15 min senare ringde jag tillbaka till märklarmen och gav ett ännu högre bud och bad att framföra till säljaren som då kom på bättre tankar och ändrade sig till min förmån. Money Talks som dom säger men det måste göras innan någon har börjat skriva på papperen …..
Ja, men det är väl inte så "bara", det är det jag menar. Du får det att låta som en bagatell. Fullt legitim sak att oroa sig för enligt min mening. Det börjar bli ordentlig press även på de som inte är extremt högt belånade och de mörka molnen forsätter torna upp sig utan någon direkt ljusning i sikte. Klart vissa får lite ont i magen.U Utsliten och utdömd skrev:
Sen är det alltid "farligt" att blicka framåt genom att titta i backspegeln. Likaså att dra slutsatser om den enskildes situation utifrån trender och snitt. Pratar vi t.ex. börsen så ligger den som köpte Ericsson runt 2000 fortfarande 88% back så här 22 år senare.
Tja, jag skulle vilja påstå att tåget har gått, släpp det där nu, leta efter nästa objekt, nu med en erfarenhet rikare.
Men sen, är känns det verkligen surt, så kan jag tänka att man borde kunna, med stor ödmjukhet, kontakta den nya ägaren, meddela att man på något vis inte riktigt kunde släppa huset, att ju mer man har tänkt på det desto mer ångrat sig.
Och sen framfört att man faktiskt är intresserad, ifall den nye ägaren av någon anledning skulle vilja sälja i närtid, att köpa fastigheten till ett schysst pris.
Jag personligen skulle vara försiktig med att nämna något pris, utan om frågan verkligen ställdes så mena på "ett skäligt pris".
Och sen "hoppas" på skilsmässa, att någon blir arbetslös eller något sånt, som gör att de plötsligt behöver sälja.
Ett alternativ är, om man är beredd att betala rejält, att nämna en summa, som är ett erbjudande som är svårt att motstå. Men här tror jag inte att TS befinner sig, så hade det helt enkelt budats betydligt högre innan affären var klar.
Men sen, är känns det verkligen surt, så kan jag tänka att man borde kunna, med stor ödmjukhet, kontakta den nya ägaren, meddela att man på något vis inte riktigt kunde släppa huset, att ju mer man har tänkt på det desto mer ångrat sig.
Och sen framfört att man faktiskt är intresserad, ifall den nye ägaren av någon anledning skulle vilja sälja i närtid, att köpa fastigheten till ett schysst pris.
Jag personligen skulle vara försiktig med att nämna något pris, utan om frågan verkligen ställdes så mena på "ett skäligt pris".
Och sen "hoppas" på skilsmässa, att någon blir arbetslös eller något sånt, som gör att de plötsligt behöver sälja.
Ett alternativ är, om man är beredd att betala rejält, att nämna en summa, som är ett erbjudande som är svårt att motstå. Men här tror jag inte att TS befinner sig, så hade det helt enkelt budats betydligt högre innan affären var klar.
Jag skulle pratat med mäklaren. Det är inte förrän båda parter har skrivit på Köpekontraktet som affären är avslutad. Jag har själv varit på kontraktsskrivning där ett högre bud kommit in i sista sekund, varpå vi fick dra oss ur. Det kan också visa sig att det finns fel på huset vid besiktning som gör att tilltänkt köpare vill dra sig ur eller pruta varpå nya möjligheter kan öppna sig.W wahoo2000 skrev:Köpeavtal har skrivits och jag har fått information om att köparen vill stå fast vid affären efter utförd besiktning, dvs -check på besiktningsklausulen. Jag inser att loppet förmodligen är kört. Köparen är nog överlycklig och planerar framtiden för fullt. Men jag vill ju göra allt jag kan, om jag kan göra något.
Finns det något som helst jag kan göra inom rimliga ramar för att påverka situationen till min fördel, utan att framstå som helgalen?
https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/
Jag vill inte inge falska förhoppningar men att fråga skadar inte!
Skriv ett brev till köparna om ca 6 Månader att du är intresserad av huset och de får gärna ta kontakt om du någon i framtiden skulle vilja sälja.
Allt kan ju dessutom hända. Köparna kanske får en förändrad livssituation i närtid? Har de ditt brev så kanske de tar kontakt?
Ska du köpslå? Då behöver minst erbjuda 1MSEK. Det skulle få de flesta att åtmonstonde ägna en tanke åt förslaget.
Det kommer fler objekt än det här.
Allt kan ju dessutom hända. Köparna kanske får en förändrad livssituation i närtid? Har de ditt brev så kanske de tar kontakt?
Ska du köpslå? Då behöver minst erbjuda 1MSEK. Det skulle få de flesta att åtmonstonde ägna en tanke åt förslaget.
Det kommer fler objekt än det här.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
S Strandhus21 skrev:Jag skulle pratat med mäklaren. Det är inte förrän båda parter har skrivit på Köpekontraktet som affären är avslutad. Jag har själv varit på kontraktsskrivning där ett högre bud kommit in i sista sekund, varpå vi fick dra oss ur. Det kan också visa sig att det finns fel på huset vid besiktning som gör att tilltänkt köpare vill dra sig ur eller pruta varpå nya möjligheter kan öppna sig.
[länk]
I första inlägget står det att köpeavtal har skrivits, antar att det menas kontrakt.W wahoo2000 skrev:
Står även i första inlägget att köparen står kvar vid sitt bud även efter besiktning….S Strandhus21 skrev:Jag skulle pratat med mäklaren. Det är inte förrän båda parter har skrivit på Köpekontraktet som affären är avslutad. Jag har själv varit på kontraktsskrivning där ett högre bud kommit in i sista sekund, varpå vi fick dra oss ur. Det kan också visa sig att det finns fel på huset vid besiktning som gör att tilltänkt köpare vill dra sig ur eller pruta varpå nya möjligheter kan öppna sig.
[länk]
Detta antyder möjligen att det är ett speciellt objekt, precis som TS skriver.
Lovar dig, det kommer fler chanser! Vi budade på ett hus, tant med för mycket pengar vann. Fan tänkte vi. Nu kommer det ta 2-3 år tills vi hittar något nytt. 1 månad senare skrev vi på papper på hus nr 2 som var 10x bättre och nu i efterhand tänkte vi '' hur fan kunde vi ens buda på det första ''
Hehe, exakt min poäng i mitt inläggZ Zlatje skrev:
Vänd på frågan:W wahoo2000 skrev:
Köparen lär ju inte ha köpt huset för att de var missnöjda med det, det är nog deras drömhus också.
Vad skulle få dig att släppa huset om du hade köpt det?
Om ditt svar blir något som du kan erbjuda, kontakta köparen och börja förhandla.